Rohkaiskaa! Pelkään ottaa kuparikierukan, mutta ei ole muuta vaihtoehtoa!!
Edessä on siis kuparikierukan laitto. Mitkään hormonit ei sovi, eri pillereitä ja rengasta kokeillut. Kumia ei haluta käyttää loppuelämää..kuparikierukka on siis viimeinen toivo. Sterilisaatioita ei saada kumpikaan vielä iänkään takia.
Haluan mahdollisimman luotettavan ehkäisyn. En vaan yhtään luota tuohon kuparikierukkaan =( Oon siis ihan satavarma että tulen raskaaksi siitä huolimatta!
Ja toinen juttu siinä on se että saan melkein paniikkikohtauksen jo pelkästään siitä ajatuksesta kun sitä asennetaan.. voiapua :(
Kommentit (13)
Mulla on ollut kuparikierukka nyt kolme vuotta. Ei mitään ongelmia, en ole raskaanakaan edes. Sen asentaminen ei tuntunut missään. Alkuun oli kuukautiset vähän runsaammat, mutta saattoi johtua myös siitä että ne oli ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen. Olin varautunut myös siihen että ehkäisy voi pettää (koska äidilleni kävi kuparikierukan kanssa näin) ja pelkäsin myös sitä laittoa etukäteen. Ihan turhaan näköjään. Tosi helppo ehkäisy, kun ei tarvitse miettiä sitä lainkaan.
Jos pelkäät, otat vähän buranaa etukäteen. Sitten tutustut vaikka niihin kuukautiskiertoon perustuviin ehkäisysysteemeihin, jos haluat pienentää sitä raskauden mahdollisuutta. Tai sitten käytätte vaan sitä kortsua tai olette selibaatissa. Tiedäthän että 100% varmaa ehkäisyä ei ole olemassakaan, jos selibaattia ei lasketa.
niin mene yksityiselle keskustelemaan sterilisaatiosta. Jos mikään muu ehkäisy ei käy, niin sen pitäisi olla vaihtoehto, vaikka ikä ei täytykään. Julkisella ei haluta tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä, mutta yksityisellä voisi järkiperustein onnistuakin.
Minulla kierukan asettaminen sattuu ihan järkyttävästi puudutuksesta huolimatta.
että oli minullakin kyllä kuukautiset kierukan jälkeen vähän tuntuvammat kuin ennen, siis vuodon määrällisesti, vuotopäivinä ja kivuliaisuuden puolesta. Ei missään tapauksessa kuitenkaan olleet kivuliaat, ennen ei vaan kuukautiset tavallisesti juuri tuntuneet missään, nyt ne huomaa pienenä kolotuksena. Ja tosiaan, vuodon määrä on vähentynyt tässä ajan kanssa.
Mutta kyllä silti suosittelen lämpimästi. Ja erityisesti, mikäli mikään muu ehkäisy ei kerran sovi.
kyllä mies saa yksityiseltä sterilisaation kun maksaa!!!
Ollaan siis miehen kaa 25v, ja meillä on yksi lapsi. Mutta en tiedä halutaanko joskus ennen 30v vielä toinen lapsi. Nyt tuntuu, ettei, mutta mistäs sitä tietää.. eli ehkä sterilisaatio ei olis järkevä juttu tähän väliin.
Juu, mullahan on normaalisti runsaat kuukautiset ja kovat kivut, mutta syön niihin lääkettä jok tehoaa kumpaankin vaivaan. Eli olen ajatellut että pärjään kuparikierukan kanssa tuolla lääkkeellä. Lääkäri ei suosittele kuparikierukkaa, mutta eipä ole vaihtoehtoa. Olen aivan kyllästynyt tuohon kumiin jo.
makustele tätä rohkaisua: AINA ON VAIHTOEHTO. Eli rohkeasti kokeilemaan vaan, jos se ei sovi, löytyy varmasti joku muu tapa, joku muu keino, joku tapahtuma, ehkä tuletkin raskaaksi taas ja se onkin kiva asia, ehkä joku lääkäri löytää sinulle sopivan vaihtoehdon, ehkä tulee jotain muuta. AINA on vaihtoehto :) Bite the bullet, sisko, hyvä siitä tulee (tai ainakin se mitä on takoitettu).
mutta yllättäen kapseli toimi ja olin tosi tyytyväinen koko 3 vuotta! Kannattaa pitää mielessä...
ja hormoneiden kaa on ollu vuosien ajan sellaista rumbaa ettei huvittas oikeasti kokeilla enää yhtään mitään. Menee aina monta kuukautta elämästä pilalle kun napsii jotain nappeja naamaan, tai asentelee rengasta ym.
Mutta kiitos toki rphkaisusta, koitan pitää mielessä että aina on vaihtoehto! ;)
Jota lääkärikään ei suosittele?
Kysyhän lääkäriltä hormonikierukasta, se voisi auttaa noihin kuukautisvaivoihin ja hormonia eriytyy vähäisessä määrin ja tasaisesti.
Itselläni on kuparikierukka, en halunnut mitään hormooneja, koska imetin pitkään. Kuukautiset verisemmät (2 päivää), ei muita ongelmia.
on kyllä tyrkytetty hormonikierukkaa. en aio kokeilla hormonikierukkaa enkä mitään muutakaan hormonisähellystä, koska siinä menee taas vähintään puoli vuotta persiilleen.
ap
tuntunut yhtään miltään, ihan piece of cake.
Mutta itse en voi omien kokemuksieni perusteella suositella kuparikierukkaa. Minulla vuodot heti runsastuivat, kun ne yleensä olivat niukat ja kestivät vain 2-3 päivää. Kierukan takia jouduin vaihtamaan tamponia koko ajan, lisäksi pitämään sidettä ja tätä kesti noin 5 päivää. Lisäksi tulivat välivuodot, joten täysin vuodottomia päiviä ei sitten juuri ollutkaan sillä mulla on lyhyt kierto.
Mutta pahinta olivat helvetilliset kuukautiskivut, jotka voimistuivat siten että ekat puoli vuotta meni suht ok ja kolmen vuoden päästä en enää kestänyt. Jouduin syömään särkylääkkeitä kuukautisten ajan yötä päivää.
Kun kierukka poistettiin siis kolmen vuoden käytön jälkeen, nämä kaikki onneksi poistuivat! Nyt nautin siitä että mulla ei ole yhtään kipuja, vuodot ovat niukkoja ja kestää noin 2 pv.
Sori että en voi suositella. Mulle ei ikinä koskaan enää kierukkaa! Meillä pelataan kumin kanssa, koska myöskään minulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy.