Huoli sydänäänistä vko 33.
Hei! Onko muille käynyt neuvolassa niin, että sydänäänet ovat hidastuneet selällään makuun ? takia niiden kuuntelun aikana? Kävin tänään nimittäin neuvolassa (viikot 32+3) ja kun terkkari kuunteli sydänääniä, niin kesken niiden kuuntelun kysyi, et onko huono olo ja pyysi nousemaan istumaan. Nimittäin vauvan sydänäänet olivat hidastuneet reippaasti. Tilanne tasoittui kuitenkin onneksi kun istuin ja sydänääniä kuunneltiin istualtaan. Oli sitten n. 130, eli ei vieläkään kamalan nopea? Nyt kuitenkin jälkikäteen olen miettinyt et voiko todella selällään makuu jo näillä viikoilla vaikuttaa niinkin selvästi sydänääniin ja entäpä jos nukun vahingossa selällään?
Kommentit (10)
Eli meillä poika 2vko ja viimeisessä neuvolassa vajaat 3 viikkoa sitten oli koko perhe mukana kuuntelemassa sydänääniä ja makasin melko kauan selälläni siinä pöydällä. Meidän vauvalla sydänäänet nousi ja neuvolan terkka sanoi sen johtuvan juuri mun selällä makuusta. Kysyin tarkemmin ja hän sanoi, että siinä vauvan sydänäänten KULLUU nousta ja meillä nousi just sopivasti kuulemma eli kymmenellä lyönnilä (norm. syke 140 -->150). Kun käännyin kyljelleni, asia korjaantui.
Tuosta laskusta en tiedä, mutta näin meillä!
minä sinuna soittaisin joko sairaalasi äippäpolille tai synnärille ja kysyisin heidän kannan asiaan.
Ei kannata yksin murehtia asiaa.
Kaikki on varmasti ok, koska äänet tasoittuivat istuessasi, mutta tiedän omasta kokemuksesta, että huoli ei meinaa antaa periksi ennen kuin asia on varma.
Tsemppiä sinulle!
Eli terkan ovelle koputettiin just kun sf oli mitattu, ja kun sitten tuli kuuntelemaa niin sanoi että sen verran hitaat että nouseppa hetkeksi ylös. Istuin ehkä minuutin, ja syke oli taas normaali. Terkan mielestä siinä ei ollut mitään ihmeellistä, enkä minäkään pelästynyt.
Heippa!
Täällä jo jokusen viikon ajan vauvan syke tippui aina noin 130:n, allekkin, jos neuvolassa kuunneltiin sykettä, kun olin makuullani. Kun " tuolin" selkänoja nostettiin ylös, niin syke nousi aina normaalitasolle. Minun tapauksessani siis, en itse voinut ollenkaan huonosti selällään ollessani, mutta vauva kärsii siitä hieman. Sain terveydenhoitajalta vain neuvon katsoa, etten nuku selälläni, muuten ei kuulemma ollut mitään pelättävää asiassa. Tänä aamuna olimme ensimmäisessä yliaikakontrollissa, ja siellä neuvolalääkäri kommentoi sydänkäyrää, sanomalla, että se oli täydellinen. Joten, älä huoli, normaalia on tuo sykkeen tippuminenkin :)
Hyvää viikonloppua!
: annam rv 41+2
Minulla ei sinällään ole tuota sydänäänten laskun kanssa ollut huolia, mutta ajattelin selällään nukkumista. Minä en juuri muutoin voi nukkua, kuin selällään, tyyny aika korkeella. Vauva möyrii yleensä jonkun aikaa tosi voimallisesti, kun ensialkuun on selällään, mutta rauhoittuu sitten. Olen kuullut, että selällään ei saisi nukkua enää loppuajasta, mutta minun järkeeni ei käy, että jos äiti saa hyvin hapetusta, miten se voisi olla vauvalle vaaraksi?Varmasti kaikkineen vauva painaa laskimoita, mutta en silti usko, että se vaikuttaa vauvan hapensaantiin siltikään vaarantaen hänen henkensä!?Eihän luonto ole järjestänyt mitään erityistä sitä varten, että jos äiti sattuu nukkumaan selällään raskaana ollessaan.......
Korjatkaa, jos olen väärässä.
niin sairaalalle voi varmaan mennä ottamaan sydänkäyrää (siis vauvan), jos neuvolassa katsovat sen tarpeelliseksi.
Itselläni oli meinaan niin, että sairaalassa tarkistuksessa vauvan sydän äänet tippuivat (n.140 ->80), niin sitten päätettiin ottaa käyrää pidemmältä ajalta. Tippumisia kävi tulemaan " tasaisin" välein ehkä kerta puoleen tuntiin ja sitten ne kävi vähän tihenemään ja tippuivat jopa 60:een, joten sitten tehtiin päätös, että vauva leikataan. Olin ollut siinä vaiheessa " käyrän päässä" noin 4-5 tuntia. Joten meidän tarkastuskäynti (perätilan takia) muuttuikin synnytykseksi. Olin silloin kyllä jo viikolla 38+3 ja en tosiaan ajatellut, että vauva voisi syntyä (kun oli puhuttu että menee varmasti yli la:n), joten olin ilman mitään tavaroita sairaalalla.
Joten jos menet, pakkaa varuiksi omat tavarat mukaan, miehiltä se käy hieman huonosti :-)))))
Kerroin Naistenklinikalla, että toisinaan herätessäni nukun puolittain selälläni ja tiedustelin, pitäisikö mun laittaa jotain tyynyjä selän taakse, jotka estäisivät selälleen kierähtämisen. Lääkäri totesi, että selälleen ei pitäisi käydä nukkumaan, mutta yöllisiä " kierähtelyjä" ei tarvitse alkaa estellä. Eli illalla kyljelleen nukkumaan ja jos yöllä sattuu kääntymään selälleen, ei tästä ole haittaa. Mulla ei vieläkään tule huono olo selällään makaamisesta, mutta lääkäri sanoi rv 28 tienoilla, että selällään makaamista tulee silti alkaa välttää vauvan verenkierron turvaamiseksi.
Ja alkuperäiselle sykkeistä: jos lasku on pientä, en siitä huolehtisi. Multa on nyt kolmesti otettu vauvojen KTG eli sydänkäyrä (rutiinia kaksosraskaudessa) ja arvot heittelee kyllä 130-160 välillä, riippuen, miten innostuvat riehumaan. Joten pieni heittely ei ole vaarallista. Mutta varmasti on hyvä tarkistuttaa asia, jos se painaa mieltä.
Mia79 ja masumöyrijät rv 34+5
raskauden puolivälistä eteenpäin. Selällään maatessa sikiö painaa verisuonia, ja se heikentää äidin verenkiertoa, ja ilmeisesti seurauksena voi olla vauvan voinnin huononeminen. En tunne asiaa lähemmin, mutta tällaista terveydenhoitaja on minulle kertonut. Yllättävää, ettei tästä puhuta kaikille neuvolassa.
Vielä viimeiseen neuvola käyntiin. Vauvan syke oli muutoinkin 120-130 välillä, tosin vauva oli aika rauhakseen, ei juuri liikkunut, mut siinä vaiheessa kun terkka käski nousta istualleen, hän puhui sydänäänten romahduksesta. En edes tiedä miten alhaalla ne kävivätkään. Tilanne tasoittui kylläkin, kun nousin istumaan. Terkka ei puuttunut niihin sydänääniin sen enempää, sanoi vain kaiken olevan ok.
Esikoisen kohdalla oli juuri toisin päin. Vauvaa piti pidellä välillä paikallaan, kun syke huiteli jopa 170 yläpuolella, eikä siihen vaikuttanut mitenkään selällään makuu. No tosin sama energisyys jatkuu myös täällä kohdun ulkopuolella...
Olen joskus kuullut puhuttavan " sairaudesta" nimeltä raskaus, jonka oireena on huolehtiminen ja näinhän se varmaan on. Niin kauan kuin vauvan saa maailmaan on aina joku asia, mistä kantaa huolta ja sitten kun vauva syntyy pitää kaydä myötäänsä tarkastamassa, että hengittäähän se jne.
Seuraava neuvola on 2 vkon kuluttua ja aioin ottaa asian viimeistäin silloin puheeksi, jos ei tule mitään ongelmaa, eli liikkeet tuntuvat hyvin jne.
Sf- mitta oli nyt viikolla 33, samoin 33 eli käyrien yläpuolella mennä. Taitaa tulla taas iso lapsi? Esikoinen oli 4100g ja piti tehdä sectio, kun ei sopinut syntymään. Millaisia sf-mittoja muilla on ollut viikolla 33?
Kiitos kaikille, jotka ovat vastanneet ja toivotaan, että kaikki menee hyvin meillä kaikilla.
mutta kyllä sitä vauva happea saa tarpeeksi silti.