Arvaa paljonko kulunut rahaa kolmen lapsen vaatteisiin puolessa vuodessa
Olen kesästä lähtien pitänyt kirjaa menoistamme.
Kolmen lapsen (tyttö 15v, tyttö 12v, poika 8v) vaatteisiin on kulunut rahaa puolessa vuodessa:
tytöt n. 900 e /tyttö
poika n. 450 e
Eli yhteensä 2250 euroa.
En ole lastenvaate friikki, vaan ostamme tarpeeseen. Vaatteet ostetaan uusina, lukuunottamatta jotain yksittäisiä kirpparilöytöjä. Vaateet ostetaan pääasiasssa akselilla HM, Zara, Gina...Vaatteita lapsilla on aika vähän (tyyliin 5 paitaa). Tytöillä tarvetta tuntuu olevan enemmän. Pojalle ostettiin loppukesästä kerralla paljon ja niillä pärjtään vielä pitkään (seuraavaakin n. vuoden päästä käyttöön tulevaa kokoa on jo hankittu).
Aika paljon on kulunut rahaa. Omiin vaateostoksiini on kulunut muuten n. 400 euroa (mukana yhdet reilun sadan euron talvikengät ja talvitakki). Miehellä vaatteisiin alle 50 euroa/6kk.
Kommentit (10)
Teini-ikäiset tytöt tarvitsevat ihan eri lailla vaatteita kuin alakoululaiset pojat!
mutta en kerralla isoja määriä vaan paidan tuolloin, housut tuolloin.. sunnuntaina ostin molemmille lapsille neulemekot ja paidat. Lapset on 7 ja 4, joten ei voi verrata ollenkaan ap:n tilanteeseen. Yllättävän paljon sitä rahaa saa menemään ja tuntuu että onko nykyään tapana ostella lapsille paljon vaatetta? Muistan kun olin itse lapsi niin saatiin keväällä ja syksyllä uutta vaatetta.
Mutta hyvä ap kun ostat lapsille vaatetta, varsinkin tuon ikäisille vaatteet ja ulkoinen olemus on hyvin tärkeää!
Viimeisen puolen vuoden aikana
Tyttö 2v
-sukkia noin 15 eurolla
- puseroita/housuja noin 20 eurolla
- talvikengät lahjaksi saatuja ja isoveljien vanhoja
- haalarit viimevuotiset ja kotikäytössä isoveljien vanhat haalarit
Poika 5v
- käyttää lähinnä isoveljen vanhoja vaatteita
- Ostettu puseroita noin 40 euroa
- Ostettu housuja noin 25 euroa
- Ostettu sukkia noin 20 euroa
- Ostettu ulkohousut noin 12 euroa
- Ostettu kolmet hanskat noin 40 euroa
Poika 8v - Kasvupyrähdys viimeisen 6k aikana
- Ostettu housuja noin 40 euroa
- Ostettu puseroita läjä noin 100 euroa
- Ostettu sukkia noin 10 euroa
- Ostettu alusvaatteita noin 50 euroa
- ostettu pipo 10 euroa
- Ostettu hanskoja noin 25 euroa
- kumpparit vuorella noin 40 euroa
Alunperin arvelin että olen käyttänyt enintään 200 euroa lasten vaatteisiin viimeisen 6kk aikana mutta viestiä kirjoittaessa ja muistellessa yllätyin että summa tuplaantui yli 400 euroon kun rupesin miettimään.
Ja meillä kun kaikille sopi vanhat toppavaatteet ja viimevuotiset talvikengät. Eli kyllä noihin vaatteisiin menee rahaa vaikka ostaa ihan markettikamaakin ja vain tarpeeseen.
Tyttö 12v ostaa joka viikko jonkun rytkyn. Pojat harvemmin, mutta kalliita. Esim 16 v.llä ei ole alle 80e housuja. Arvioisin, että jos tasaisi vaaterahan olisi se n 300e/kk /3 lasta. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Terkuin yh
Mullakin on näitä. Kuun alussa ostettiin tyttärelle kahdet kengät ja yksi uimapuku. Nyt halutaan, shortseja, T-paitaa, farkkuhaalaria ja legginssejä.
Miten saisn shoppailuhimon loppumaan? Itse ostan vaatteet kirppiksiltä.
Teini-ikäiset tytöt tarvitsevat ihan eri lailla vaatteita kuin alakoululaiset pojat!
tarkoitatko että teini-ikäiset tytöt HALUAVAT eri lailla vaatteita kuin alakoululaiset pojat, vai että ihan aikuisten oikeesti tarvitsevat?
tarkoitatko että teini-ikäiset tytöt HALUAVAT eri lailla vaatteita kuin alakoululaiset pojat, vai että ihan aikuisten oikeesti tarvitsevat?
Olettaisin että alakoululaiset pojat kuluttavat vaatteita ihan eri tahtiin kuin teini-ikäiset tytöt. Että oletettavasti alakoululaisten poikien vaatteisiin menee enemmän rahaa kuin teinityttöjen, jos siis haluaa että ovat siisteissä ja ehjissä vaatteissa.
Tyttö 9v
- neljät housut 50€
- välikausihousut 35€
- kahdet legginsit 8€
- pikkareita 8€
- sukkiksia 10€
- kengät 30€
- huivi 3€
YHT.144€
Tyttö 8v
- T-paitoja 15€
- paitoja kirpparilta 3€
- sortseja 15€
- sukkia 8€
- housuja 16€
- kengät 30€
YHT 87€
Poika 3v
- paita 9€
Yhteensä kaikki 240€. Saattaa kyllä olla että jotain unohtui, mutta muistinvaraisesti noin. Tosin mulla on vielä pieniä lapsia, joten on helppo säästää. Me kierrätetään tosi paljon vaatteita sukulaisten ja ystävien kesken. Jos ei ole antaa vaatteita tai tarvikkeita tilalle -yleensä on, niin leivon jotain tms. Erittäin hyvä verkosto on tässä. Lisäksi "puhun ongelmistani", eli jos kaipailen lapsille luistimia, kumppareita, mitä nyt tahansa, niin otan puheeksi sellaisen kanssa jolla on isompia lapsia. Aina tärppää jonkun tavara suhteen. Käyn myös pajon kirpparilla, enkä ikinä osta normihintaisia vaatteita. Lapset on silti siististi ja hyvin puettuja, mitään jätetavaraa emme ystävien kesken kierrätä. Mutta myönnän auliisti, että jos minulla olisi enemmän rahaa käytettävissäni, tuhlailisin sitä lasten vaatteisiin. Nyt vaan on tilanne se, ettei kotiäidin kukkarossa ole kaikkeen siihen rahaa mitä kaupoissa pullottaa.
ja kiitän sitä, että meille on sattunut lähipiiriin kolme perheen ainoaa, suht rauhallista poikaa, joiden vanhemmat ilomielin myyvät hyvin pienellä rahalla poikien pieneksi jääneet, hyväkuntoiset vaatteet meille.
Mulla on siis 3 poikaa, ja voin ostaa heille ainoastaan todella spesiaaleja merkkivaatteita, koska kaikki perusvaate tulee noilta kavereilta. Ja sitä vaatetta tulee niin paljon, että omieni kohdalla voin ihan rauhassa valikoida mitä kenellekin säästän. ELi en laita kaikkea esikoisen käyttöön ( ei edes mahduisi kaappeihin), vaan säästän osan vaatteista "uusina" seuraavillekin.
Ja tuota vaatetta on siis kokoon 152cm asti tässä kohta, saa nähdä kuinka pitkään sitä vielä tulee.
Itsellä 9 ja 7 vuotiaat pojat ja suurin menoerä taitaa olla laadukkaitten kenkien osto. Ulkoilevat ja kuluttavat ulkovaatteita paljon. Normi arkivaatteisiin ei mene hirveästi kun huolivat vielä kirppareilta ostettuja ja sukulaisilta saatuja vaatteita! Toki ostamme koulua varten vaatteita mistä erityisesti pitävät!