Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän 6v poika niin hidas et joka aamu menee huutamiseksi.

Vierailija
19.12.2011 |

Poika on iloinen ja fiksu ja harrastaa ja on liikunnallinen ja kaikkea.

Mut sit on samalla sellainen unelmoijaluonne.

Jos sanon aamulla et nyt ois syytä jo pukeutua niin kun tulen 10min jälkeen katsomaan, poika on yhä kalsareissa ja harjoittelee päälläseisomista!

Jos sanon et laita takki kiinni, niin jätkä vetää hanskat käteen ja sanoo ettei voi laittaa kun on hanskat kädessä.

Se on ihana poika kaikkiaan, aivan upea!!!

Mutta tää unelmoijan luonne... mitään ei voi tehdä ajallaan koska aina on jotain muuta - ja sit tulee huutoo ja hampaiden kiristystä.

Kellään toisella tällaista lasta jolla unelmoimimnen vie aikaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuinka monella. Älä jätä sitä yksin tekemään, sun tarttee olla vieressä jos haluat jotain tapahtuvan. Lyhyet ja yksinkertaiset ohjeet. Yökkäri pois, alkkarit jalkaan, sukat jalkaan jne. 'Pue päälle' on ihan liian vaikea ymmärrettäväksi:)

Vierailija
2/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI mulla ole mitään ratkaisun avainta sulle, mutta vähän ainakin auttaa, kun

- varaa riittävästi aikaa

- yrittää säilyttää itse malttinsa, huuto vain pahentaa tilannetta (ei se mulla aina onnistu)

- huolehtii riittävistä yöunista

- yrittää välttää kaikenlaisia kiire tilanteita

- nyt meillä on systeemi, että kuukauden ajan saa aamuisin ruksin seurantaan, jos aamu on mennyt hyvin ja puekmisesta ja muusta ei tarvii tapella. Jos koko kuukauden tulee ruksi joka aamu, poika saa jotain kivaa, mitä haluaa, esim. pieni lego paketti. Tämä on motivoinut poikaa ihmeen hyvin.

- joskus sitten vaan autan pukemisessa tai hampaiden pesussa, jos muu ei auta

Olen ajatellut, että ikä varmaan auttaa tähän parhaiten. Poika on nyt 7 ja paljon onkin petrannut tässä, mutta parantamisen varaa on vieläkin!

Niin ja joskus hän haluaa esim. tulla syliin aamullakin. Yritän järjestää aikaa niin, että ehditään aamukahvipöydässä vähän aikaa istumaan sylikkäin, sekin helpottaa vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ei osaa tehdä yhtään mitään aikuisenakaan.

Vierailija
4/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlainen unelmoija.

Parhaiten aamut etenee kun muistan muistutella häntä jatkuvalla syötöllä.

"Ota pyjama ihan kokonaan pois päältä.. hyvä.. laita nyt kalsarit jalkaan..ja sitten toinen lahje...joko laitat farkkuja... muistitko sukat..hienosti menee..laita toiseenkin jalkaan sukka...muista liikkua ihan koko ajan"

Silä tavalla menee meidän aamut parhaiten.

Eikä se ole itsellekään kovin rasittavaa kunhan vaan opettelee levyn ja tottuu tapaan :)

Huutaminen on paljon rasittavampaa, eikä se edes auta siihen haaveiluun.

Poika on nyt 8-vuotias ja on oppinut jo kovasti omatoimisemmaksi (esim. kaveri odottaa). Hyvin motivoituna suoriutuu aamutoimista oikein nopeasti. Osaa myös katsoa kellosta milloin täytyy kouluun lähteä, eikä ole edes kertaakaan myöhästynyt :D

Semmoisestakin on apua kun kertoo, että sitten pitää olla valmis kun kello on niinjaniinpaljon. Näyttää viisareista jos lapsi ei vielä tunne kellonaikoja. Ja muistuttaa säännöllisin väliajoin määräajan lähenemisestä.

Vierailija
5/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI mulla ole mitään ratkaisun avainta sulle, mutta vähän ainakin auttaa, kun - varaa riittävästi aikaa - yrittää säilyttää itse malttinsa, huuto vain pahentaa tilannetta (ei se mulla aina onnistu) - huolehtii riittävistä yöunista - yrittää välttää kaikenlaisia kiire tilanteita - nyt meillä on systeemi, että kuukauden ajan saa aamuisin ruksin seurantaan, jos aamu on mennyt hyvin ja puekmisesta ja muusta ei tarvii tapella. Jos koko kuukauden tulee ruksi joka aamu, poika saa jotain kivaa, mitä haluaa, esim. pieni lego paketti. Tämä on motivoinut poikaa ihmeen hyvin. - joskus sitten vaan autan pukemisessa tai hampaiden pesussa, jos muu ei auta Olen ajatellut, että ikä varmaan auttaa tähän parhaiten.

Meilläkin keskittyminen hajoaa ja yleensä syynä on se, että alkaa lukemaan jotain tai löytää muutne jotain kiinnostavaa, jota alkaa katselemaan. Tai esim. ruokapäydässä selittää niin paljon, ettei muista syödä.

Kyse on myös motivaatiosta, jos on mieluinen meno, vauhtia löytyy. Meillä ikää tulee keväällä 8, ja parannusta eskari-iästä on tullut paljon. Mutta tuo on luonteenpiirre, jonka kanssa vain pitää selvitä ja opetella toimimaan mahdollisimman hyvin.

Haaveilun ja haahuilun takaa löytyy mahtava mielikuvitus ja kiinnostus kaikenlaiseen. Oikein ohjattuna iso voimavara.

Vierailija
6/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap:n kuvailemilla jutuilla vielä asperger diagnoosia saa.

Ja ainakin mun poika on halutessaa tosi aikaansaava ja ahkera. Siivoaa (kaikkea muuta paitsi omaa huonettaan), kantaa mökillä puita, haravoi pihaa, vie lehtiä kottikärryllä, akttaa pöytää... eli tekee ihan pyytämättä asioita, joista tykkää ja jotka kokee mielekkäiksi ja on oikeasti todellä hyödyksi näissä hommissa.

Mutta sitten kun on jotain, joka ei häntä itseään kiinnosta/innosta, kuten vaikka se pukeminen tai hampaiden pesu, niin hidasta on...

t. 4

Vierailija
7/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri olin ajatellut et josko tuo olisi oikea ratkaisu.

Tytär oli samanikäisenä niin oma-aloitteinen, etten ole osanut olla tällaisen unelmahöttökimppupojan kanssa.

Olen itsekin aika realistinen ja tarkka luonne, ei laisinkaan taiteilija.

Siksi en ehkä poikaani ymmärääkään.

Mutta joo, tuollainen kohta-kohdalta toiminta sopii minulle - ja jopa ymmärrän sitä.

Kiitos,koklaan heti huomenna aamulla!

Vierailija
8/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meitä on monta jolla on tällaiset ihanat pojat!

Ja hyvä kun komensit sen aspergerpöntön hittoon, sellaisista ihmisistä ei ole kenellekään mitään iloa.

Vierailija
9/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen täällä kysynyt jotain ja tuli kamalasti vaan haukkuja ja asperger tai muita diagnooseja.

Ja nyt 2, 4 6 ja muut vastaavat ihan kuin oikeat ja aikuiset ihmiset!

Tästä oli suurta apua!

Tuli niin hyvä mieli -- ajattelin että me olemme ainoat.

Ja kyllä, en ole toiminut oikein, vaan antanut vain "pue" -ohgjeita. Nyt kokeilen teidäön tapaanne, ihan varmasti parempi, kiitos kaikille!

Vierailija
10/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se huutaminen auttaa?

Vierailija
11/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä toi käsillä seisominen. Ihan kunnon jätkä se on.

Sun tosiaan täytyy katsoa, että vaatteet menee päälle, eikä poistua paikalta.

Vierailija
12/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ni sit huudetaan! ja mitä voitat sillä?

Vierailija
13/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poikaa auttaa myös nopea musiikki.

Toimii nopeammin kun pistää rokin soimaan :)

(Sama auttaa myös läksyjen tekemisessä silloin kun tekee rutiini-juttuja, esim. käsialaharjoituksia.)

Ei välttämättä toimi teillä, mutta kannattaa kokeilla.

Vierailija
14/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on ekalla ja reipastunut huomattavasti eskariajoista. Hänen kohdallaan pääsee jo helpolla, kun huolehtii omat lähtemiset kouluun. Ja ei ole myöhästynyt.

Tyttö taasen lähtee mun kanssa aamuisin eskariin ja kyllä ne hermot palaa harva se aamu. Eskaritäti sanoi kadehtivansa sen luonnetta. Ai miten, no kun se on niin rauhallinen. Mä nikottelin vieressä et joo-o...

Uskon, että tämäkin tapaus oppii reippaaksi koulun alkaessa ja opittuaan kellon päälle.

Vierailija
15/15 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö ollu samallainen. Vieressä pitää olla ja antaa ohjeita. Nyt kun on melkein yhdeksän niin pukee jo omatoimisesti aamuisin mutta haluaa ottaa aamut rauhassa = luonne sellainen.

Koulussa hyvin pärjäävä, vaikka vielä päiväkodissakin valitettiin tytön hitaudesta. sosiaalisesti pärjäävä, itsenäinen ja nyt jo ihan norminopea ainakin koulussa.

Kahdessa vuodessa tapahtunut kehitys on huimaa. Onnyt tokalla