Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tuunaatte/modifioitte perinteisiä jouluruokia hieman modernimmaksi, nykyaikaan soveltuvaksi?

Vierailija
15.12.2011 |

Siis eihän niitä iänikuisia laatikoita, kinkkua, rosollia ja kaloja jaksa vuodesta toiseen sellaisenaan syödä, varsinkin nykyisin, kun jouluaterioita syödään jo ennen jouluakin niin monella työpaikalla ja pikkujouluissa.

Eli miten varioit tai maustelet perinteisiä jouluruokia, jotta saat niihin uutta vaihtelua ja uusia kansainvälisiä makuja?

Itse olen todennut, että lanttulaatikko kestää hyvin itämaista maustamista, inkivääriä runsaasti, hieman jauhettua korianteria tai juustokuminaakin sopii. Mauste"pippuri" antaa myös lanttulaatikolle hyvää potkua.

Sama pätee osaltaan myös porkkana tai bataattilaatikoille, niihin sopii myös jotkut yrtit, esim. tuore korianteri, hieman rosmariinia.

Lohen kyytipoikana olen todennut peston ihan korvaamattomaksi, siinä lohi saa välimerellisen käsittelyn, sopii sekä graaville, että kypsennetylle lohelle.

Rosolliin saa vaihtelua monin yrtein ja kinkkuun suosittelen tehtäväksi sen ainaisen sinapin sijaan Thai sweet chilikastikkeesta hyvä "kastike"

Jälkiruokana ruskeiden piparien kanssa sopii hyvin se Aura-juusto.

Kertokaapa omat vinkkinne, miten saatte jouluruokiin vähän makua ja vaihtelua?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja porkkanalaatikkoon laitan laakerinlehtiä koristeeksi ja makua antamaan. Avot. hienoa on. ja modernia.

Vierailija
2/5 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän niitä iänikuisia laatikoita, kinkkua, rosollia ja kaloja jaksa vuodesta toiseen sellaisenaan syödä

Jouluna syödään paljon semmoisia ruokia, kuten juuri laatikot ja rosollit, joissa on se aineksien, ei mausteiden hyvä maku. Mä rakastan jouluruokia ja perinneruokia ylipäätään.

En siis halua vesittää sun ketjua, ihan hyvä idea on tuunailla niitä jouluruokia :) Mutta mulle maistuvat perinneruuat sellaisenaan, arkiruuassa käytän kyllä paljon mausteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen joulupuuron aina kookosmaidon ja kerman sekoitukseen, tulee paljon täyteläisempi ja herkullisempi maku.

Vierailija
4/5 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt laardin määrää jälkiruoissa.

Vierailija
5/5 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kinkun kokonaan veks ruokapöydästä ja keskittyisin laadukkaampaan ja monipuolisempaan lihavalikoimaan, tarjolle voisi laittaa esim. riimihärkää/carpacciota, kalkkunaa, poroa kylmäsavustettuna, hirvenpaistia ja vaikka possun grillikykeä. Ja kohtuulisessa määrin.

Mätiä voisi olla, samoin laadukkaita kaloja, sillit sopisi jättää kokonaan pois.

Laatikot samoin voisi suurimmaksi osaksi jättää pois, ehkä nyt lanttulaatikon voisi jättää.

Panostusta salaatteihin, sellaisiin kunnon klassikoihin.

Ruokaa voisi myös hankkia siten, että sitä syötäisiin vaan se varsinainen jouluateria jouluaattona, jolloin sen merkitys korostuisi ja sitten palattaisiin muina päivinä kohtuullisen normaaliin ruokavalioon.

Alkuperäisen viestin kirjoittajan ideat sinällään ovat kuitenkin kovin hyviä ja kokeilemisen arvoisia.

Tero

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi