Miksi ottaa 3-v pois tarhasta kun jää äitiyslomalle?
Sitten vuoden päästä ei ole enää hoitopaikkaa. Vai voiko se aiemman hoitopaikan saada takaisin?
Kommentit (12)
Siksi, että päivähoito on tarkoitettu niille lapsille, jotka tarvitsevat hoitoa, kun vanhemmat ovat töissä :)
Päivähoito-oikeus takaa, että on hoitopaikka, mutta ei takaa, että se on enää samassa ryhmässä.
Miksi ottaa pois...? Siksi, ettei aamulla ja iltapäivällä tarvitse aina itse lähteä vaunujen kanssa liikenteeseen viemään lasta, se on yllättävän rankkaa. Siksi, että esikoinen on usein mustasukkainen ja hänestä voi tuntua entistä hylätymmältä joutua pois kotoa kun äiti jää sinne vauvan kanssa. Siksi, että SAA itse viettää aikaa oman lapsensa kanssa, eivät päiväkodin tädit hänestä nauti niinkuin sinä.
Onhan noita syitä. Ja onhan niitäkin syitä, miksi EI ottaisi pois, esim. lapsen kaverit, oma väsymys jne.
mikä takaa lapselle saman hoitopaikan äitiysloman poissaolon jälkeen
Vuoden päästä sitten taas takaisin hoitoon.
Monissa kunnissa on jo hoitotakuu, että pääsee samaan hoitopaikkaan, kaikissa ei. Mutta ehdottomasti hoitopaikat pitäisi saada tehokkaaseen kiertoon kaikkialla, eli hoito-oikeus pois ilman erityistä syytä, jos vauvavapaa alkaa.
niin pitäisin ehdottomasti sen paikan. Älä nyt ainakaan ennen synnytystä sitä paikkaa irtisano. Voi tulla vielä vaikka mitä loppuraskauden ongelmia. Tosi kiva sitten 3v:llä olla kotona, kun äiti on vaan vuodelevossa tms.
Synnytyksen jälkeen katot pari-kolme viikkoa, millainen se teidän uusi ihminen on luonteeltaan ja haastavuudeltaan. Pidät vanhempaa päiväkodissa sitten sen mukaan, miltä itsestä tuntuu.
Ei sen siellä päiväkodissa tarvii kellon ympäri olla. Mutta sen tarpeen mukaan mikä teillä sitten sattuu olemaan.
100 % varmuudella, jos hoitoon palataan 1.8. Muuten yritetään järjestää vanha hoitopaikka mahdollisuuksien mukaan, jos hoidon aloitus ei onnistu elokuun alussa.
Tämä alkaa olla käytäntönä yhä useimmissa kunnissa, joten alkaa virikemammoilta tekosyyt loppua, miksi esikoista pidetään päiväkodissa.
Miksi sillä 3v olisi hoidolle tarvetta?
Ärsyttää tuollaiset jotka pitävät lapsiaan hoidossa samalla kun itse on vauvan kanssa kotona. Niin typerää. Sitten jotkut toiset olisivat menossa töihin, mutta eivät saa lapsilleen hoitopaikkaa koska joka paikka on täynnä! Näin esim meillä kävi. Hoitopaikan kunta lopulta pakon edessä järjesti, homeiseen päiväkotiin! Jep, onneksi en vienyt sinne. Kunnasta se työntekijä loukkaantui kun kieltäydyin sinne viemästä ja sanoi ettei hoitopaikkaa heru neljään kuukauteen vaikka paikkoja vapaana olisikin.
Päätinpä sitten jäädä kotiäidiksi jatkossakin. Lapset 5v ja 4v eivät päivääkään hoidossa ole olleet. Nyt yrityksessa kolmonen ja kotiäitiys jatkuu. olen siis kyllä välillä tehnyt paljonkin töitä, mutta ilta ja v-lopputöinä, että lapset on saaneet olla kotona.
niinkuin itse haluat miehen kanssa tehdä. Teidän perheelle ja lapselle paras ratkaisu.
Itse tiputin isomman lapsen sopimuspäiville, mutta en ottanut kokonaan pois. Ei kaduta olla välillä vain vauvan kanssa kotona. Eikä kotona ole mahdollisuutta olla vuotta pidempään, joten turha katkaista lapsen kaverisuhteita hoidossa yms.
meillä vanhemmalle lapselle otettiin hoidonkeskeytys, eli päivähoitopaikkaa ei menetetä. vuodeksi voi hoidon tällä tavalla keskeyttää, mutta kuukautta ennen muistaakseni vuoden umpeutumista voi ilmoittaa, että jatkaa kekseytystä.
ja minusta on mielettömän hauskaa olla heidän kanssaan. En miettinyt, saako hoitopaikkaa joskus vai ei, elin siinä hetkessä ja nautin elämästäni lasten kanssa.
2 vuotta myöhemmin isompi ja pienempi menivät perhepäivähoitajalle, mikä oli hyvä ratkaisu sisaruksille.
Jepu, ärsyttää tuollaiset, jotka eivät tiedä mistä puhuvat. Säilytin esikoisen päivähoitopaikan, onneksi. Meille syntyi vauva, joka olikin "tavallista" vauvaa vaativampi. Esikoinen pääsee nyt siis onneksi hoitoon huilaamaan, leikkimään ja ulkoilemaan. Enkä todellakaan selittele koko maailmalle miksi esikoinen on hoidossa kun minä olen vauvan kanssa kotona.
Minäkin suosittelen paikan säilyttämistä. Katso muutama viikko vauvaelämää ja arvioi tilannetta sitten uudestaan.
Sitten vuoden päästä ei ole enää hoitopaikkaa. Vai voiko se aiemman hoitopaikan saada takaisin?
joka ( ainakin normaalissa ja terveessä perheessä) haluaa viettää rauhallista ja kiireetöntä arkea oman perheensä parissa.
JA hei, yrittäkää nyt ymmärtää aikakäsitysten ero aikuisella ja lapsella. 3-4 v iässä yksi vuosi on NELJÄSOSA lapsen koko elämästä. Sama kuin nelikymppisellä on 10 vuotta. Haluaisitko itse viettää neljäsosan elämästäsi muuten vaan jossain?
Ihanaa oli kun saatiin nukkua ja kaikessa rauhassa päivää aloitella omaan rytmiin. Mitään muuta mä en osaa sanoa. Niin ja mä tiesin että vauva ei mene vuoden päästä päiväkotiin joten senkin takia oli helppoa paikasta luopua.