Rahatilanne ja jouluun panostaminen
Stressaa taas vaihteeksi joulu, raha-asiat ja kaikki muu hösääminen. Ensi lauantaina on ainokaisen lapsen 1v-synttärit, sinne olen kutsunut kaikki ystävät ja sukulaiset ja aion leipoa paljon kaikkea. Olen jo siivoillut aika paljon ja homma on hanskassa.
Siitä sitten onkin enää viikko jouluun! Mitään lahjoja en ole edes miettinyt saati hankkinut. Rahatilanne on ollut surkea kesästä asti kun mieheni joutui pitkäksi aikaa sairaslomalle. Laskuihin menee kaikki rahat kun minäkin olen hoitovapaalla ja teen vain silloin tällöin pari työvuoroa.
Äidilleni ehdin jouluksi tehdä kranssin ja neuloa sukat, muille en varmaan ehdi saada valmiiksi ainakaan mitään isompaa. Olen ihan hyvä käsitöissä mutta hidas, olisi pitänyt tajuta aloittaa joululahjat jo syksyllä... aika vaan on hurahtanut kun hoidan lähes yksin lapsen, miehen, kodin ja nyt teen töitäkin.
Läheiset kyllä tietävät että meillä on rahatilanne mikä on ja varmasti ymmärtävät ettei kovin kummoisia lahjoja ole tulossa... mutta silti harmittaa. Jos edes olisin suunnitellut ajoissa niin olisin voinut tehdä itse hienot kortit, neuloa kivoja juttuja ja leipoa enemmän. Täytyy kai nyt tyytyä TAAS sekundajouluun, viime vuonnakaan en jaksanut tehdä juuri mitään kun olin viimeisilläni raskaana ja kärsin raskausmyrkytyksestä.
Ehkäpä aloitan tammikuussa suunnittelemaan 2012 joulua.
Kommentit (5)
pysähdy miettimään miksi te sitä joulua vietätte. Jos se on teille hengellinen juhla tai edes joku valon juhla, tai perhejuhla, niin ei se muutu sen jouluisemmaksi kaupasta ostettavilla hyödykkeillä. Jospa se joulu tuleekin sydämeen kun sytytät kotiin kynttilöitä, laitat joululevyn soimaan ja menette saunaan. Pohtikaa mistä vois olla kiitollinen vuoden päättyessä. Ja mitä toiveita on ensi vuodelle. Aika monella on köyhä joulu noin tavaran puolesta. Sä olet jo paljon panostanut lapsen synttäreihin. Hän on vielä pieni, eikä osaa vaatia joululta tavaravuoria. Jos tykkäät neuloa, anna lahjoiksi "sukkalahjakortteja". Neulot uuden vuoden aikana sukat mittojen ja toiveiden mukaan.
Sä oot joulusiivouksen(kin) tehnyt jo melkein.
Et kai tosissasi mitään isompaa siivousta enää meinaa ennen joulua?
Tavallinen viikkosiivous ja that's it.
ja herkutkin on nyt sitten jo hoidossa.
Synttäriherkuista jää kuitenkin teille joulu ajaksikin.
Keskityt sitten vaan jouluruokiin, ja niitäkin kohtuudella.
Laatikot ja riisipuuro ovat edullisia, ostat pienen edullisen kinkun.
Joulun jälkeen alkaa alet, myös monessa ruokatarpeessa. Kinkut ja kalat saa paljon halvemmalla, herkuttelette sitten vähän paremmin.
Ja meinasin myös ehdottaa tuota lahjakorttisysteemiä.
pysähdy miettimään miksi te sitä joulua vietätte. Jos se on teille hengellinen juhla tai edes joku valon juhla, tai perhejuhla, niin ei se muutu sen jouluisemmaksi kaupasta ostettavilla hyödykkeillä. Jospa se joulu tuleekin sydämeen kun sytytät kotiin kynttilöitä, laitat joululevyn soimaan ja menette saunaan. Pohtikaa mistä vois olla kiitollinen vuoden päättyessä. Ja mitä toiveita on ensi vuodelle. Aika monella on köyhä joulu noin tavaran puolesta. Sä olet jo paljon panostanut lapsen synttäreihin. Hän on vielä pieni, eikä osaa vaatia joululta tavaravuoria. Jos tykkäät neuloa, anna lahjoiksi "sukkalahjakortteja". Neulot uuden vuoden aikana sukat mittojen ja toiveiden mukaan.
Hei tuo sukkalahjakortti on aika hauska idea! Saaja voi kertoa minkä väriset sukat haluaa. :) Tai pipolahjakortti lapsille. Lähinnä kummilapset eniten stressaakin, heille olisi kiva hankkia jotain ihan mieluisaa ja hienoa (ovat 2v, 6v ja 7v eli voivat pettyä jos eivät saa mitään tai saavat vaan vaikka sukat). Omalle 1v:lle en ole ostamassa mitään, sukulaiset kyllä ostavat enemmän kuin tarpeeksi.
koen joulun rauhoittumisen ja yhdessä olon juhlana. Meillä ei jaeta kuin paketti/lapsi, aikuisille ei anneta lahjoja laisinkaan. Vietämme joulun myös oman perheen kesken, ei matkusteta mihinkään eikä kutsuta porukkaa syömään. Tehdään hyvää ruokaa, ulkoillaan ja saunotaan. 4-5 hengen ruokiin ei edes mene paljoa rahaa, vaikka laittaisikin vähän paremmat eväät. Itse tehdyt lahjat kunniaan, jos olet taitava käsistäsi. Nykyään moni teinikin arvostaa käsitöitä ym. Eikä niiden lahjojen muutenkaan tarvitse olla mitään hienoa ja kallista. Pienemmille lapsille saa ihan 5 eurolla ihan mieluisia paketteja.
Kaikille ei tarvitse antaa mitään isoja lahjoja tai laittaa pöytää tarjolle montaa sorttia itse tekemää ruokaa. Ajattelet nyt positiivisesti, lopetat stressaamisen, nautit lapsestasi ja tulevasta joulusta. Unohdat ne muiden muistamiset ja jos joku haluaa sua muistaa, niin et pode siitä huonoa omatuntoa, vaan ajattelet, että sulla on ihania läheisiä, jotka haluavat antaa sulle jotain kivaa.