joulu tulee ja pelkään että en selviä taloudellisesti
Pelkään että miten tässä käy, laskut pitäisi maksaa ja joulu tulee. Rahaa ei välttämättä ole laittaa lahjoihin ja kinkkuun.
Lainaa on jo ennestään.
Kommentit (7)
syömme mummulassa. Jouluun menee ehkä satanen, mutta niin menisi joka tapauksessa oli rahaa tai ei ja tänä vuonna ei kauheasti ole ylimääräistä. Olisin säästänyt vähän jos tarvittaisiin sitä kauheasti.
ostin just puurohiutaleita, maksoi reilu euron ja siitä tulee monta kattilallista ja Lidlistä vielä purkin kanelia. Luumuhilloa on pilttipurkista omasta takaa.
Lapsi saa lahjoja ainoastaan isovanhemmilta ja kummeiltä, miehelleni annan 2 lahjakorttia, siis kirjoitan ne itse.
Joulukoristeet ovat vanhat, muovikuusi on alle 10 cm pituinen. Kyllä se joulu tulee ilman rahaakin. Eilen kävin hakemassa joulumerkkejä. Korttina toimii kerhossa tehnyt maalauksen, painoin paperiin lapsen jalan kuvan. Tehtiin jo aikaisin syksynä ja aina kun on tullut tyhjää paperia vastaan, olen tehnyt siitä kirjekuoren.
Eli meillä suurin menoerä jouluun on joulumerkit.
Jouluruuat, mm porkkanalaatikko on niin halpa tehdä, meillä syödään joka pv muutenkin, ei sitä erikseen tarvi laskea.
Muutaman vuoden päästä voi olla eri asia, mutta nyt mennään näillä.
ostin just puurohiutaleita, maksoi reilu euron ja siitä tulee monta kattilallista ja Lidlistä vielä purkin kanelia. Luumuhilloa on pilttipurkista omasta takaa.
Lapsi saa lahjoja ainoastaan isovanhemmilta ja kummeiltä, miehelleni annan 2 lahjakorttia, siis kirjoitan ne itse.
Joulukoristeet ovat vanhat, muovikuusi on alle 10 cm pituinen. Kyllä se joulu tulee ilman rahaakin. Eilen kävin hakemassa joulumerkkejä. Korttina toimii kerhossa tehnyt maalauksen, painoin paperiin lapsen jalan kuvan. Tehtiin jo aikaisin syksynä ja aina kun on tullut tyhjää paperia vastaan, olen tehnyt siitä kirjekuoren.
Eli meillä suurin menoerä jouluun on joulumerkit.
Jouluruuat, mm porkkanalaatikko on niin halpa tehdä, meillä syödään joka pv muutenkin, ei sitä erikseen tarvi laskea.
Muutaman vuoden päästä voi olla eri asia, mutta nyt mennään näillä.
Niin, teen itse laatikot ja se ei maksa paljoa.
Sukulaislapsille pitäis osittain olla jo lahjoja, ostin viime vuonna jo ne!
Lapselleni pitäis jotain keksiä, se kun on isompi eikä enää leiki leluilla.
Pelottaa vaan se miten rahat menee niihin laskuihin ja se mitä jää viivan alle.
Onneks lapsilisä tulee jos siitä sitten jäis.
Ap
Mua pelottaa miten selvitään tammikuusta kun silloin tulee isoja laskuja. :-((
Mua pelottaa miten selvitään tammikuusta kun silloin tulee isoja laskuja. :-((
Niin, monelle tulee isoja laskuja silloin.
Onneks itselläni ei ole vakuutuksia eikä autoa.
Ap
Tiedäthän, että laskujen eräpäivästä voi neuvotella? Esim. puhelinlaskua voi siirtää kuukaudellakin eteenpäin.
Lahjathan voi tosiaan olla aineettomia, isommillekin lapsillekin voi antaa vaikka lahjakortin, jossa lupaa viedä keilaamaan tai uimaan tai elokuviin lomalla. Tietty pääsymaksut tulee, mutta uimahallikaan ei niin hirmu kallis ole.
Hyvä siitä joulusta tulee, kehittää luovuutta vaan, kun mietitään itse kukin, miten pärjätään pienemmällä rahalla ;).
Jos omia lapsia, etsi jotain esim. kirpparilta, kysy apua seurakunnalta (ruoka+lahja)
Jouluruokia ei tarvitse olla miljoonaa sorttia, pieni kinkku ja laatikot riittää