millasta tradenomi opiskelu on?
siis nuorisopuolella? viittiikö sinne enää nuorisopuolelle 30v hakea? nuorisopuolelle saisin lähtöpisteitä ihan kivasti kun taas lähtöpisteiä en ilmeiseti saisi yhtään(työkokemus alalta ja avoin amk opiskelu antavat siellä pisteet joita ei ole).
mutta sitten jos tuon ikä asian unohtaa niin millasta opiskelu käytännössä on? millasia päiviä? onko minkälaisia projekteja?
Kommentit (9)
haluat koulutukseesi panostaa. Jos aikomuksenasi on saada erinomaiset paperit, joutuu hyvien arvosanojen eteen tekemään paljon töitä. Omista Tradenomiopinnostani (valmistumisestani) on jo 7 vuotta aikaa, mutta jo silloin tehtäviä ja projekteja oli paljon.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vain pieni määrä opintoviikoista koostuu tunneilla läsnäolosta ja suurempi määrä koostuu sitten erilaisista tehtävistä ja itsenäisestä lukemisesta ja työskentelystä.
Itse aloitin opinnot vasta 4 vuotta lukion jälkeen ja silloin minulla ainakin kielet ja matikka tuottivat suurimmat haasteet, kun olin ne lukioaikaiset opit jo unohtanut :). Hyvillä papereilla valmistuin aikanaan ja töitäkin niiden eteen tein kohtalaisesti.
Nyt olen syrjäsilmallä katsellut sisareni poikaystävän Tradenomiopintoja, ja hänen pääasiallinen panostuksensa opiskeluluun tuntuu olevan erilaiset opiskelubileet ;), arvosanoista en tiedä sitten.
tradenomiksi nuorisopuolella, oon itsekin kohta kolmekymppinen. Luokkatoverit ovat kyllä tosi nuoria ja jututkin sen mukaisia, mutta ihan mukavaa porukkaa.
Meillä on nyt ollut kaksi jaksoa, koulupäivät n. 6h ja koulua joka päivä, joissain jaksoissa saattaa olla 4pvä/viikossa. Joskus jokunen pidempi päivä.
Ja kotiin tulee sitten hirveästi tekemistä, ja projekteja on kokoajan lähes joka aineesta, ja niitä pitääkin sitten tehdä koulun ulkopuolisella ajalla. Ja paljon esiintymistä ainakin meidän koulussa, eli esiintymiskokemusta ainakin karttuu. Kokeet ovat sitten kunkin jakson lopussa, ja niillä viikoilla on perus oppitunnit kokeiden lisäksi.
Alussa on enemmän lähiopetusta ja päivät saattavat olla pitkiäkin. On paljon ryhmätöitä, joita tehdään sekä itsenäisesti, että lähiopetuksena, mutta pääasiassa "omalla ajalla." Projektit liittyivät yritysmaailmaan, esimerkiksi ensimmäisenä syksynä valittiin joku olemassa oleva yritys ja tehtiin siitä n. 50 sivun katsaus, jossa analysoitiin mm. talousasioita, markkinasegmenttejä, ja kilpailutilannetta toimialalla. Myöhemmin opinnoissa "perustettiin" kuvitteellinen yritys, jolle laskettiin budjetit ja keksittiin liiketoimintaideat sun muut.
Opiskelin muutama vuosi sitten liiketaloutta haaga-heliassa, ja meillä nuorisopuolella oli ryhmässä vain kaksi suoraan lukiosta tullutta, loput sitten 20-30 vuotiaita.
ja päiväthän riippuu ihan siitä missä ajassa aikoo käydä koulun läpi. Itse valmistuin puolta vuotta ennen muita ja tein pitkää päivää, usein kursseja oli ilta 7 asti illalla.
Koealueet oli joitakin satoja sivuja, ei niistä läpi päässyt pelkän tuntiosaamisen avulla vaan oli hallittava paljon suurempia kokonaisuuksia.
Itse erikoistuin markkinointiin ja kansainväliseen kauppaan. Kursseissa markkinointia, logistiikkaa, matematiikkaa, ekonomiaa jne.
huhhuh näinköhän minusta on tuohon kahden pienen lapsen äitinä..mietin että miten kerkeen tekee tehtävät ja lukee tentteihin. lisää vastauuksia saa laittaa mielellään vielä.
koulu johon haen on Saimaa amk,kellään siitä kokemuksia??
ja lisään, että riippuu tietenkin koulun tasosta, niitä on erilaisia, mutta kyllä se opiskelu on ihan kokopäivätoimista. Ryhmätöihin ja itsenäisiin raportteihin menee se muu aika, jolloin ei ole kursseja.
Omassa koulussani opinto-ohjaajat ovat sanoneet, että pienten lasten äidit ovat niitä nopeimmin valmistuvia ja hyviä opiskelijoita. Motivaatio kohdallaa, organisaatiotaitoisia, aikatalulutukset kohdallaan.
Mielestäni murehdin turhia tässä vaiheessa. Isoin ongelma on päästä sisään, ainakin hyvätasoisiin kuten Haaga-Helia.
Ja tällä hetkellä tradenomiopintoja takana 1,5 vuotta. Ekana vuonna lähiopintoja oli melko paljon ja tehtäviä kotonakin ihan kiitettävästi, mutta onneksi läsnäolopakkoa luennoilla ei ole. Nyt toisena vuonna meillä on ollut lähiopetusta 3pv/viikko, joten aikaa onneksi ryhmätöihin ja kotitehtäviin on helppo varata. Lapset ovat siis hoidossa/koulussa arkipäivisin, joten voin vapaapäivinä hoitaa tehtävät ja lukemiset pois. Näin illat ja viikonloput on aikaa lasten kanssa.
Välillä (varsinkin eka vuonna) tuntui, että työt kaatuu niskaan, mutta hyvällä organisoinnilla niistä on aina selvitty. Enkä kadu hetkeäkään, että lähdin opiskelemaan.
ollut nyt puoli vuotta tradenomilinjalla ja aika löysää tuntuu olevan.. Tai siis koulua on 3pv/vko, mutta kotiin tulee sitten paljon töitä ja ryhmätöitä on paljon sekä luokan edessä esiintymistä. Kokeet ovat kuulemma olleet suht helppoja vaikka koealue onkin aina suuri (100-250 sivua, mutta pärjää kuulemma hyvin jos on vain kuunnellut tunnilla ja vähän selailee koealuetta).