Hellalla kiehuu tulinen vihreä thaicurry.
4 ja 6-vuotiaat ovat kärkkyneet maisiaisia jo tovin, ja nyt annoin molemmille kanan kypsyttyä maistiaiset lusikoihin. Molemmat tykkäsivät hurjasti :)
Mä olen todella kiitollinen siitä, että meidän lapset syövät kaikenlaista, varsinkin sellaista, jota itse tykkään tehdä ja syödä.
Kommentit (6)
että onkohan makuaistijutut perittyjä vai opittuja. Meillä mieskin on kovasti mun tulisten etnoruokien perään, ja lapset ovat syäneet niitä myös mielellään riisiin sekoitettuna pienestä pitäen. Ovatkohan se siis vain oppineet syömään näitä makuja vai ovatko perineet vanhempiensa makumieltymykset.
Mitä mieltä? Onko kokemuksia?
meillä toinen ja kolmas lapsi tykkäävät valtavasti kaikesta tulisesta ja uskaltavat maistaa eksoottisia ruokia, mutta esikoinen on äärimmäisen valikoiva ja herkkä makujen ja hajujen suhteen. Minä itse taas en voi sietää lihaa lainkaan, inhoan jo sen koostumusta ja suutunmaa. Valmistan perheen liharuuat hanskat kädessä. Mukana on myös psylologista tekijää.
Minusta makumiletymykset ovat yhdhistelmä perimää ja ympäristöä. Sikiö tottuu joihinkin makuihin jo kohdussa, vauva tottuu tuoksuihin ja makuihin rintamaidossa ja kodissaan, ympäristö välittää hyväksyntää terveyskasvatuksen tai kulttuurin muodossa
ja loput on esim. aistiherkkyyttä. Toiset ovat herkempiä tuntemaan, maistamaan haistamaan (ihan terveiden ihmisten variaatioita). Autistispiirteinen ihminen saataa olla vaikka äärimäisen herkkä makuaistiltaan tai vastaavasti kaivata voimakkaita elämyksiä ja tarvita tulista makua.
Erityisen herkät ihmiset ovat kahvinmaistajina, parfyymiteollisuudessa, suklaanmaistajina, homeenhaistajina. no:2
Serkut vieressä katselee ihmeissään kun lapset pistelee graavilohta ja pyytelee lisää. Monet kerrat mulle on sanottu, että älä nyt tuota lapselle anna, ei se sitä kuitenkaan edes maista ja sitten tää kommentoija on katsonut silmät pyöreenä kun lapset syö ja pyytää vielä lisää.
Jos mä jossain olen onnistunut niin siinä että lapset ei nirsoile ruuasta, ainakaan vielä :)
kirveleekö perseessä kovastikin kun vetää kaikkea tulista safkaa naamariin?
mitä kaapista löysin:
4dl kasvislientä
4dl kookosmaitoa
pieni kukkakaali
pieni parsakaali
1 bataatti kuutioina
1 punainen paprika
1 sipuli
tuoreita herkkusieniä
2tl vihreätä curryä
2rkl kalakastiketta
2 kynttä valkosipulia
2tl inkivääritahnaa
limelehtiä
limemehua
punaista chiliä (myllystä)
McCormic -thai-mausteseosta
Olisin tarvinnut sitruunaruohoa, kevätsipulia ja tuoretta punaista chiliä mielummin (2)
Minulla porisee kookoskasviskeitto parhaillaan, mutta saan syödä sen yksin, miesväki ei oikein tykkää.