Työmatkojen verovähennyksistä ja vähentämättömyyksistä:
"Työmatkalla tarkoitetaan matkaa, jonka palkansaaja tilapäisesti tekee työhön kuuluvien tehtävien suorittamiseksi erityiselle työntekemispaikalle varsinaisen työpaikan ulkopuolelle.
Mikäli palkansaajalla työn luonteen vuoksi ei ole varsinaista työpaikkaa, työmatkana pidetään matkaa, jonka palkansaaja tilapäisesti tekee työn suorittamiseksi asunnoltaan erityiselle työntekemispaikalle."
Kuinka monella teistä on todellinen tarve vähentää matkakuluja verotuksesta? Minkälaista työtä teet?
Kommentit (2)
Minkälaisen tuon selvityksen pitää olla? Minulla ajopäiväkirjassa merkitty jokaisen työmatkan päivämäärät ja kilometrit mitä olen kulkenut, esim: 22.10.2011 36km. Mitä muutakaan voin todistaa?
Molemmissa tapauksissa työnantaja maksaa kilometrikorvausta! Näin ainakin ymmärtäisin asian, eli matkakuluja ei siinä tapauksessa haeta erikseen verottajalta takaisin!
Mitä matkakuluihin tulee, maksimihan on se 7000€/ vuosi josta asiakkaalle todellinen hyöty on yksi kolmas osa! Korvaus jaetaan näin ollen hakijan, kunnan ja valtion kesken!
Itse haen matkakuluja väliltä, koti-työpaikka-koti 50km edestakaisin, jokaiselta työpäivältä jolloin ei ole mahdollista kulkea julkisella välineellä!
Muista kuitenkin verottajan laatima ns. yö-aika sääntö....Eli jos joudut aloittamaan työmatkan 00.00-05.00 välisenä aikana, olet oikeutettu hakemaan ja SAAMAAN matkakulut kotoa työhön esim. oman auton käytöstä, oli sitä julkista kulkinetta eli ei :) Tätä sääntöä veroviranomaiset kovin tuntuvat panttaavan, ehkä siksi kun aika yleisesti vuorotyössä se aamutuuri alkaa 06.00 ja taitaa olla niin , että pääkaupunkiseutu on ainoa missä julkiset tuolloin jo kulkee :)
Veroehdotusta tai verotietoja korjatessa ei sitten riitä jos ilmoittaa vaan mistä mihin + kilometrit ja summat, ohjeissahan lukee, liitettävä mukaan kirjallinen selvitys!!!
Sekin on totta, että toiset saa korvausta, toiset ei mutta niin myös sekin, että toiset jaksaa tehdä selvityksen ja toiset ei....