Millainen on jouluaatto synnärillä ?
La osuu juuri joulun tietämille ja mietiskelin,onko jouluaatto synnytysvuodeosastolla jotenkin erilainen ? Esim. otetaanko muita perheenjäseniä mitenkään huomioon ?
Kommentit (8)
joten on aika epätodennäköistä että olet aattona synnyttämässä, jos laskettu aika edes silloin on. Mutta jos näin pääsee käymään, niin mikäs sen mukavempi joululahja :)
Meidän esikoinen syntyi jouluaattona (laskettu aika oli tammikuussa) eikä siellä mitenkään erikoisesti joulua vietetty. Jouluateria taisi olla silloin aattoiltana. Kuusikin toki oli. Muuten vietettiin ihan normaalia sairaala-elämää. Melkeen kaikki oli kotiutettu sairaalasta, joten oli tosi hiljaista ja rauhallista.
Ne saa henkilökunnan tekemät tonttulakit päähänsä. Monesti vauvaa tulee katsomaan jouluna kerralla isompi porukka. Muistaakseni myös jotain joulujuttuja siellä oli ja joskus on osastolla paistettu kinkkuakin.
Tunnelma on kuulemma jouluinen ja haastateltavana ollut kätilö sanoi että ne joululapset jää usein mieleen, että tänä jouluna muistelee niitä edellisenä jouluna syntyneitä ja miettii että mitä niille kuuluu nyt kun se vauva on jo yksivuotias.
Mulle jäi siitä jutusta tunne että kyllä sairaalassakin panostetaan tunnelmaan vaikka samalla töitä tehdään.
punaiset mekot ja pojat punaiset nutut ja kaikilla vauvoilla pienet tonttulakit päässä. Pukki kävi aattona toivottamassa kaikille hyvää joulua. Kurkkasi huoneemme ovelta ja vilkutti, tosi olin ihan pyöryksissä, mutta tämän muistan ;) Oli kiva kokemus olla joulu synnärillä.
Jorvissa kaksi päivää ennen joulua ja kaikki vauvat saivat joulunpunaiset potkikset päälle ja punaiset tonttulakit jotka sai mukaan kun lähti kotiin :) Osastolla Kävi myös joulupukki ja perinteisiä jouluruokia syötiin.lahjaksi pikkuisemme sai minikokoisen piparitalon sellofaaniin käärittynä :)
Ja tämä oli vuonna 2000.en tiedä miten nykyään.
Jorvissa kaksi päivää ennen joulua ja kaikki vauvat saivat joulunpunaiset potkikset päälle ja punaiset tonttulakit jotka sai mukaan kun lähti kotiin :) Osastolla Kävi myös joulupukki ja perinteisiä jouluruokia syötiin.lahjaksi pikkuisemme sai minikokoisen piparitalon sellofaaniin käärittynä :) Ja tämä oli vuonna 2000.en tiedä miten nykyään.
vielä jos puvut on henkilökunnan itse tekemiä ja ne saa vielä ihan omaksi! Hattua nostan.
Mulla oli la 10.12 mutta joulu meni laitoksella. Synnytystä käynnistettiin 9 päivää ja joudun olemaan koko ajan synnytyssalissa! Olin tulla hulluksi siitä ilmastoinnista. Eikä tietenkään telkkaria yms ollut. Osaston lepohuone oli ilmeisesti keskenmeno yms potilaiden käytössä koska naistetautienpoli oli kiinni joulun ajan. Olin juuri siinä viereisessä synnytyssalissa ja kyllä teki pahaa käydä vessassa kun oli vähän väliä ihan valloillaan verta.
Henkilökunta yms oli toki mukavaa salin puolella ja koristeitakin oli. Mutta se järjestely oli jotain ihan kamalaa. En tänä päivänäkään ymmärrä miksen päässyt jonnekkin osastolle odottelemaan synnytystä, aika kamala paikka toi sali olla noin kauan. Synnytyssängyn viereen tuotiin kyllä toinen sänky että olisi mukavampi makoilla.
olin myös joulun yli käynnistelyissä (tai yritykseksi ne sitten jäi..), tosin menin kotiin aattoillaksi ja tulin joulupäivän aamuna takaisin osastolle. Oli siellä joulukuusia ja koristeita, mitään jouluruokia ei onneksi ollut - sairaalaversio jouluruuista ei kuulosta kivalle.. Saattoi toki olla aattoiltana jotain muuta kuin perus sairaalaruokaa, en tiedä.
Aika paljon tosiaan kotiuttivat porukkaa aattoillaksi, lähes kaikki jotka vaan kynnelle kykenevät lähtivät kotiin.
Kivalta kuulostaa noi tonttulakit ja puvut =)
Itse sain nuorimmaisen jouluaattona 2003 ja ei siellä miestä muistettu sen kummemmin. Vauva sai kyllä pienen tonttulakin päähänsä :)