Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikakysymys lähdeviittauksista!

Vierailija
07.12.2011 |

Tietämätön kysyy, että kun otan tiedon esim. jostain opinnäytetyöstä, niin onko se tieteellisesti riittävän oikeaa tietoa?

Entä voinko viitata opinnäytetyöhön vai pitääkö minun viitata alkuperäiseen tutkimukseen, mistä ko. tieto on peräisin?

Mistä kummasta löydän alkuperäiset tutkimukset?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen 2 on yksiselitteinen vastaus: mikäli tieto ei ole peräisin juuri siitä opinnäytetyöstä (tyyliin "30% tutkituista hirvistä kantoi D24F-virusta"), sinun täytyy viitata siihen tutkimukseen, josta tuo tieto on peräisin ("tässä tutkimuksessa testasimme 1024 hirven sylkinäytteet"...)

Kysymys 1 ja 3 riippuu tieteenalasta, kysy opettajaltasi.

Vierailija
2/3 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli alkuperäinen lähde ei ole saatavilla, tulee viitata toisen käden lähteeseen, mutta mainita kys. lähteen alkuperäisestä viittauksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämätön kysyy, että kun otan tiedon esim. jostain opinnäytetyöstä, niin onko se tieteellisesti riittävän oikeaa tietoa?

Entä voinko viitata opinnäytetyöhön vai pitääkö minun viitata alkuperäiseen tutkimukseen, mistä ko. tieto on peräisin?

Mistä kummasta löydän alkuperäiset tutkimukset?

Jos opinnäytetyössä on saatu selvityksellä joku tulos, viittaat siihen. Jos opinnäytetyössä on koostettu useamman tutkimuksen tiedot ja luotu johtopäätöksiä, johtopäätöksiä käyttäessäsi viittaat siihen opinnäytetyöhön. Jos opinnäytetyössä kerrotaan asia viittaamalla toiseen tutkimukseen, silloin selvität sen lähteen ja viittaat siihen lähteeseen. Sitä viittausta tai viitattua tietoa on turha lainata, lainaa lähdettä.

Opinnäytetöissä on lähdeluettelo. Aikanaan meillä oli ihan ensimmäisinä kursseina tiedonhankintakurssi. Jos sellaista ei ole ollut, etkä itse löydä, kannattaa mennä oppilaitoksen kirjastoon ja kysyä lähdeluettelossa olevin tiedoin mistä saisit lähteet käsiisi. Nykyään helpoin tapa aloittaa taitaa olla syöttää alkuun Googleen tekijän nimi, teoksen nimi ja julkaisuvuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän