Todella tyhmä kysymys matematiikasta
En osaa auttaa kolmasluokkalaistani.
Jos laskussa on sekä vähennys- että jakolaskua, missä järjestyksessä lasketaan?
Sen sentään muistan, että kertolasku laskettaisiin ensin, mutta miten muuten?
Huh, aikanaan oon pitkän matematiikan lukenut ja näin vähän enää muistan!
Kommentit (6)
olisit voinut helposti googlettaa esim. "laskujärjestys" josta selviää, että jako- ja kertolaskut ovat samanarvoisia keskenään ja lasketaan aina ennen plus-ja miinuslaskuja jotka myös ovat samanarvoisia keskenään...
Vielä minun kouluaikanani opetettiin, että kertolasku lasketaan ennen jakolaskua, mutta nykyisin sääntö on se, että kerto- ja jakolaskut ovat samanarvoisia. Eli siis ensin suoritetaan kaikki kerto- ja jakolaskut vasemmalta oikealle. Sen jälkeen suoritetaan yhteen- ja vähennyslaskut vasemmalta oikealle.
DI
Minä olen kirjoittanut pitkän matikan v.-81 ja minulle on kyllä jo opetettu että kerto- ja jakolaskut ensin vasemmalta oikealle ja sitten yhteen ja vähennys myös vasemmalta oikealle.
Vielä minun kouluaikanani opetettiin, että kertolasku lasketaan ennen jakolaskua, mutta nykyisin sääntö on se, että kerto- ja jakolaskut ovat samanarvoisia. Eli siis ensin suoritetaan kaikki kerto- ja jakolaskut vasemmalta oikealle. Sen jälkeen suoritetaan yhteen- ja vähennyslaskut vasemmalta oikealle. DI
Minä olen kirjoittanut pitkän matikan v.-81 ja minulle on kyllä jo opetettu että kerto- ja jakolaskut ensin vasemmalta oikealle ja sitten yhteen ja vähennys myös vasemmalta oikealle.
opetettu, että kertolasku tulee ennen jakolaskua. Ehkä tässä on siirtymävaiheessa ollut sitten eri oppeja eri kirjasarjoissa.
DI
riippuu myös jakolaskun merkintätavasta. Jos jakolasku on merkitty pitkällä vaakaviivalla, viivan ylä- ja alapuoli lasketaan ensin ja jakolasku vasta sitten. Jos jakolasku taas on merkitty kaksoispisteellä, lasketaan kertolaskujen kanssa ensin.
Vasemmalta oikealle, kerto- ja jakolaskut ensin, sitten vähennys- ja pluslaskut.
Ja jos on sulkuja, niin ne ensin.