plagiokefalia=vinokalloisuus
onko jonkun lapsella?onko jouduttu leikkaamaan tms?miten vaikuttanut käytökseen?
meidän tyttö 6kk, seuraava kontrolli vuoden ikäisenä.ei mitään toimenpiteitä tehty...
Kommentit (4)
kiva kuulla muistakin!
meillä aivan samat hommat käyty läpi, fysioterapeutin luona, epäselvät kuvat lastenklinikalla ja sitten kävimme jyri hukilla, joka husuken lääkäri....
meilläkin alkanut jo paremmaksi mennä...mutta mietin vain, voiko siitä tul jotain muuta ongelmaa, kun ulkonäköhaitta...
meidän tytöllä kans toinen puoli otsasta koholla ja toinen puoli takaa flintta, ja korvat vähän eri korkeudel ja paikal...ja myös sikiöperäinen...
meidän lapsella todettiin n 2kk ikäisenä.Omasta mielestä oli syntyessä symmetrinen?? Löydettiin selässä skolioosi,mikä nyt leikattu. Piti vauvana aina pään käännettynä samaan suuntaan. Pahimillaan päänmuoto oli mielestäni n 6kk ikäisenä kun kasvotkin olivat aivan vinot. Ollaan lastenklinikalla ortopedillä (seläntakia) sekä neurologilla seurannassa. Päätä kuvattu moneen otteeseen. Tarkoitus oli jossain vaiheessa käydä husukessa mutta ilmeisesti lähete jäi jonnekin,eikä olla aktiivisesti sinnekään soitettu koska pään saumat auki, päänmuoto korjautunut itsestään huomattavasti vaikka takana edelleen vino. (lapsi nyt 3v). Emmekä halua leikkausta tässä vaiheessa kun kuitenkin näyttäisi siltä että pikkuhiljaa korjantuu, tai ainakin kasvot nyt symmetriset. Jos olisi kyse siitä että aivot ei muuten mahtuisi EN vastustaisi leikkausta.
ja muutaman kuukauden ikäisenä huomasin että pojan toinen puoli takaraivosta littana, lääkärikäynninyhteydessä ihmettelin, rtg alusairaalassa ( saumat auki), kuitenkin TYKS:iin jossa todettiin että onhan se vino, mutta lievästi ( ??) ei toimenpiteitä. Edestä ja kasvot kuitenkin näyttää ihan symmetriseltä. Soitin itse kuitenkin kun poika vuoden, Husukeen ja Jyri Hukki pyysi näyttämään. Tutki pojan, oli sitä mieltä että kehitys ok ja koska vain takaraivo litteä ( ei esim silmät eri korkeudella) ei toimenpiteitä, vain esteettinen haitta. Puheen kehitys ei edistynyt kuitenkaan, puheterapiassa viisivuotiaaksi. Neljävuotiaana lauseita ja viisivuotiaana r ja v:kin tulivat sanoihin. Olin monta vuotta huolissani, valvoin ja mietin että josko pitäisi vaatai tarkempia tutkimuksia. Mutta poika nyt iloinen ja reipas eskarilainen. Kallo on samassa suhteessa litteä kuin pienempänkin, mutta kuin hiukset eivät ihan lyhyenä kuitenkaan, niin sitä ei huomaa... Ylhäältä päin katsoessa huomaa että korvat ovat eri linjassa kuitenkin, selvästikin. Ja luistelukypärä piti ostaa iso.. Olen jo suht rauhallisin mielin,että kysesssä on vain esteettinen haitta - josta voi tietysti tulla ongelmia/ kiusaamista vanhempana - mutta en silti olisi vaatimassa isoa, ja vaarallista kallonleikkausoperaatiota lapselleni ( olen lukenut monesta operaatiosta, mm. kaks+-lehdestä ja eräälle Hus:in lääkärin 5 v-lle pojalle tehdystä).
Monta vuotta seurasin muiden lapsien kallonmuotoja - ja kaikki symmetrisiä ! mutta nyt olen päässyt siitä yli ja uskon että pojan kehitys menee niinkuin pitää eikä aivoilla ole ahtautta vaikka kallo onkin vino. Mutta silti se epäilys joskus kaihertaa - kun vaikka saunassa huomaa, että miten litteä se takaraivo onkaan.
Ilmeisesti silloin leikataan jos kallon saumat ennenaikaisesti luutuvat ja aivot jäävät pantteeseen, mutta muutoin ei. Eli on vain ulkonäköhaitta !
Toinen takaraivo oli syntyessä ihan lituska ja toinen puoli otsasta koholla. Neuvolassa tätä ei edes huomattu!! Itsekään en siihen kiinnittänyt aluksi juuri huomiota, äitini sitten kysyi olenko huomannut, että lapsen pää on toispuoleinen. Neuvolassa otin asian puheeksi ja saimme lähetteen fysioterapiaan, poika kääntyi yleensä samaa kylkeä käyttäen, pää ei kääntynyt yhtä hyvin molemmille puolille yms. Fysioterapiassa lähinnä varmistettiin, ettei toinen olkapää ala kiristää ja aiheuta vinoa päänasentoa.
Kallo kuvattiin kerran röntgenissö aluesairaalassa, kun lapsi oli 8kk. Kuvat olivat epäselviä, ja sairaalasta laitettiin lähete husukeen plastiikkakirurgille. Kävimme siellä kontrollissa 2 kertaa n1v ja 1,5v päätä ei ollut aihetta lähteä leikkaamaan, ja se on jonkin verran pyöristynyt lapsen kasvaessa. Itse sen kyllä vielä huomaa, muut ei. Meillä vielä yksi kontrolli 2-vuotiaana, meidän pyynnöstä.
Pojan pää on siis ollut syntymästä asti pienehkö, mutta kasvanut tasaisesti kuitenkin. Otsa on tasoittunut pojan kasvaessa ja kasvopuolelta kallonmuotoa ei huomaa. Meidän pojalla onneksi kallonvinoudeta on siis vai ulkonäköhaittaa ja pientä käytännön haittaa (korvat hiukan erikorkeudella, kypärät ei välttämättä istu hyvin yms.)