Jos jättää äänestämättä tai jos kirjoittaa jotain soopaa äänestyskorttiin,
niin mikä näillä on erona? Mitä ne viestivät muille äänestäjille? Kumpi on enemmän protestia?
Pohdin tässä kumman teen seuraavissa pressanvaaleissa.
Kommentit (11)
kumpikaan ei viesti muille äänestäjille yhtään mitään. Toisessa tapauksessa sä et ole viitsinyt mennä paikalle. Toisessa tapauksessa olet mennyt paikalle, mutta et ole viitsinyt äänestää kunnolla. Protseti on ihan saman tasoinen molemmissa ja vertautuu suoraan siihen, kun yläkoululaiset jättää läksynsä tekemättä "turhina".
on sama kuin sylkisi sotaveteraaneja silmille. Eikö ne taistelleet meille vapaan ja demokraattisen maan, ja oikeuden jokaiselle osallistua oman maan asioiden hoitoon. Siinä sitä isänmaallisuutta taas nähdään. Vedet silmissä nyyhkitään veteraanien kohtaloa mutta ei olla valmiita vaikuttamaan silloin kun mahdollisuus on.
Toisesta jää merkintä "hylätty" ja toinen on käyttämättä jätetty ääni.
- Ei ketään ehdokkaista
Ja jos tuolle vaihtoehdolle tulee yli 50% äänistä, niin sitten kaikki ehdokkaat hylätään ja asetetaan uudet tilalle ja uudet vaalit.
Olisi aika reilua esim. tällaisessa tilanteessa kuin seuraavat pressanvaalit ovat.
ap
Esim jos Soini ja Niinistö ovat toisella kierroksella, äänestäisin Niinistöä, ettei Soinista vahingossakaan tulisi pressa.
Ensimmäisellä kierroksella en äänestä missään tapauksessa Niinistöä.
- Ei ketään ehdokkaista
Ja jos tuolle vaihtoehdolle tulee yli 50% äänistä, niin sitten kaikki ehdokkaat hylätään ja asetetaan uudet tilalle ja uudet vaalit.
Olisi aika reilua esim. tällaisessa tilanteessa kuin seuraavat pressanvaalit ovat.
ap
Jos sä oot sitä mieltä, että kukaan ehdokkaista ei ole hyvä niin miksi ihmeessä säet itse ole perustanut tukiryhmää ja asettunut itse ehdolle tai houkutellut jotain mielestäsi sopivaa ehdokasta tekemään niin? Ai joo, sä et halua nähdä sitä vaivaa ja kantaa niitä kuluja. No miksi sitten olet sitä mieltä, että joku muu voitaisiin pakottaa ryhtymään siihen? - EI, kyllä homman TÄYTYY mennä niin, että vapaaehtoiset ilmoittautuvat kisaan kerralla ja sitten niistä äänestetään.
niin pysyy vielä täysjärkisten kirjoissa kuitenkin, mutta nämä akuankan kirjoittelijat ja piirakan piirtelijät ovat kyllä aika säälittävää porukkaa. Nauran aina kippurassa vaalilautakkunnassa ääniä laskiessani näitä neropatteja, jotka ovat olevinaan niin kovaa poikaa kun uskaltaa piirtää kirkkoveneen äänestyslippuun.
Hui! Ihan pelottaa!! Ja se kirkkovene"protestisi" tulee vain yhden ääntenlaskijan käsiin, joka paiskaa sen hylättyihin lippuihin. Sen jälkeen se ei kiinnosta ketään, ellei nyt joku toimittaja johonkin juttuun satu jossain paikkakunnalla kysymään, että oliko millaista tuotosta tällä kertaa. Voit sitten röyhistää ylpeänä rintaa kotisohvalla ja kertoa kavereille, että mä muuten olen piirtänyt tuon pillunkuvan.
- Ei ketään ehdokkaista
ap
Nythän kaikki halukkaat ja ne, joilla nyt jotain tietotaitoa on, ovat asettumassa ehdokkaiksi. Luuletko, että sitten saatas hyvä presidentti, kun ketään ei valittas ja pakotettas sitten sellaisia ehdokkaiksi, jotka eivät sitä oikeasti halua eivätkä halua pesti hoitaa saati osaa?? Sekö se on demokratiaa, että joku elin määrää kenestä/keistä on seuraava presidentti tultava.
Sun pitäs asua jossain sosialistisessa maassa vissiin... on ainakin tämä meidän yhteiskuntajärjestelmä vähän hakusessa. Kannattas ainakin pitää suunsa kiinni, jos sieltä ei muuta irtoa...
Aivan varmasti siellä olisi ollut muitakin ehdokkaita, mutta kurseilevat sen verran. Tarvitaan iäkkäämmän poliitikon tukea ja kannustusta nuoremmalle, jotta hän "kehtaa" ohittaa hierarkiassa tuollaiset ikäloput. Ja se ikäloppu voisi itse siirtyä sivuun.
Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu se, että jos kysytään vapaaehtoisia, niin nostetaan heti pystyyn, vaan kursaillaan ja kursaillaan ja kursaillaan ennenkuin suostutaan. Oikeasti olisivat heti halunneet, mutta tuo kuuluu tapaan tehdä noin.
ap
Aivan varmasti siellä olisi ollut muitakin ehdokkaita, mutta kurseilevat sen verran. Tarvitaan iäkkäämmän poliitikon tukea ja kannustusta nuoremmalle, jotta hän "kehtaa" ohittaa hierarkiassa tuollaiset ikäloput. Ja se ikäloppu voisi itse siirtyä sivuun.
Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu se, että jos kysytään vapaaehtoisia, niin nostetaan heti pystyyn, vaan kursaillaan ja kursaillaan ja kursaillaan ennenkuin suostutaan. Oikeasti olisivat heti halunneet, mutta tuo kuuluu tapaan tehdä noin.
ap
Pressan paikka on vähän väärä mesta tulla kursailemaan, että ota nyt pulla pala, no en mä, no ota ota nyt, no en mä tiijä kun äiti sano että ei sais enää ennen ruokaa ottaa...
äänestämättä jättäminen kertoo enemmänkin siitä, että et välitä koko vaaleista pätkääkään. Ei kiinnosta.
Soopan kirjoittaminen taas kertoo siitä, että pidät asiaa tärkeänä, mutta ehdokkaat ovat sinusta huonoja.
Näin karkeasti kuvattuna mun mielipiteet, harmaan sävyjä olisi kyllä tässäkin asiassa.