Kannattaako rahallisesti tehdä itse leipää valmisleipien / paistopisteleipien ostamisen sijaan?
Kommentit (10)
Paistopisteleipä 2-3 euroa vähintään
Jauhopussi + hiiva + öljy + suola tietty kerralla ostettuna enemmän, mutta yhdestä jauhopussista leipoo monta leipää. Hiiva on halpaa ja suolasta ja öljystä riittää pidemmäksi aikaa.
Eli totta kai itse leivottu on halvempaa.
Martat on laskenut. Itse tehden on noin 1/5 hinnasta eli noin 80% hinnasta säästää. Leipäkoneella tehden on myös hirmu edullista, mutta ei muistaakseni ihan noin edullista, mutta silti sen saa noin kolmasosahinnalla.
Ruisleivässä ero ei ole ihan noin suuri. Vaaleissa leivissä siis todellakin säästää huomattavasti.
Mikäli rahasta on tiukkaa, niin leipoisin siis itse vaaleat leivät ja ruisleivät ostaisin kaupasta.
Paistopisteleipä 2-3 euroa vähintään
Jauhopussi + hiiva + öljy + suola tietty kerralla ostettuna enemmän, mutta yhdestä jauhopussista leipoo monta leipää. Hiiva on halpaa ja suolasta ja öljystä riittää pidemmäksi aikaa.
Eli totta kai itse leivottu on halvempaa.
Mut kun kaksi pellillistä sämpylöitä maksaa n. euron, niin on se halvempaa. Teen siis coop extran jauhoihin ja halpoihin kaurahiutaleisiin noi sämpylät.
Löyty se Marttojen taulukkokin. Leipäkoneen leipä oli jopa halvempaa kuin muistin:
Esimerkkilaskelma nelihenkisen perheen hiivaleivän hankintakuluista vuodessa
Itse tehty leipä
90 €
Leipäkoneella tehty leipä
118 €
Kaupasta ostettu leipä
433 €
joissakin muissa ruoissa valmisversioon ei lopulta tule kovin paljon eroa, mutta leivässä se on ihan selkeä.
Kahden litran taikinan sämpylöitä. Pusseja taisi tulla kuusi ja yhdessä pussissa oli 8-9 sämpylää. Taikinaan meni yksi jauhopussi ja mysliä lisäksi.
Öljyä yms. ei ole tarvinnut aikoihin ostaa.
Normaalisti teen sellaisen pikku taikinan, eli puolen litran tai litran ja siitä syödään noin viikko.
En leivo joka viikko, en edes joka kuukausi. Yleensä silloin kun on tiukempi kuukausi tai muuten vain tekee mieli leipoa.
maksaa jotain euron. mun mielestä halpaa
Yleensä ostan kaupasta ruisleipää. Aniharvoin mitään pullaa tai paahtoleipää.
Jos leivon itse eilkeivät ole läheskään yhtä isoja kuin kaupassa, yleensä ei siis tule syötyäkään ylenmäärin. Vertaisin siis tätä paahtoleipään.
maksaa jotain euron. mun mielestä halpaa
jos joku asiasta tietävä vastailisi!