Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä sossu laskee tuloksi VAIN palkan ja kelatuet

Vierailija
04.12.2011 |

Jotkut täällä huutelevat, että kaikki plussat tilillät lasketaan tt-tukea haettaessa tuloksi. Ei meillä ainakaan. Kyllä minä joudun lainaamaan ystäviltä tai läheisiltä rahaa silloin tällöin, eikä niitä lasketa tuloiksi. Lainasin äidiltäni 250€, eikä sitäkään laskettu tuloksi. Meillä on myös aina samat menot, jotka lasketaan miinuksena. Bussilippukin lasketaan (43€) vaikken sitä olisi ostanutkaan. Kotivakuutus ja tv-lupa lasketaan aina myös menoksi. Ei meillä ole koskaan ollut ongelmia tt-tuen hakemisessa/saamisessa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen saanut tehdä tiliä jopa menoistani sossuun. (Siis tiliotteella näkyvistä rahan käyttökohteista.)

Vierailija
2/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaaliviraston kanta-asiakkaita.Minä olen etuuskäsittelijän äitiysloman sijaisena tällä hetkellä ja minua opastettiin jo ekalla viikolla tietämään muutamat perheet joiden hakemukset pistetään miltei tarkistamatta läpi suurimmaksi osaksi lastensuojelullisista syistä.Nämä perheet ovat jopa kolmen sukupolven takaa asiakkaita.Pari perhettä saa lakisääteisen perustoimeentulon lisäksi ylimääräisiä maksusitoumuksia esim.ruokakauppaan jolloin taataan et lapset saa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä teillä on joku harvinaisen inhimillinen sosiaalityöntekijä.

Lain mukaan tosin lainoja tai pikkutuloja (pieniä lahjoituksia, satunnaisia vähäisiä tuloja) ei tosin tarvitsisikaan laskea tuloksi, mutta yleensä niin silti tehdään.

TV-lupaan ei lain mukaan tarvitse antaa tukea, mutta toki harkinnanvaraisesti virkailija voi tehdä niin. Olen minäkin saanut harkinnanvaraista esim. kantoreppuun, mutta siihen oli erityisperustelut. Bussilippuun pitää lain mukaan saada rahaa, jos kyseessä on työmatkoja varten ostettu kausilippu tms. Jos te saatte bussirahat ihan muuten vaan, niin kyseessä on joko tahaton tai tahallinen sossun tekemä virhe tai sitten provo sinun taholtasi. Kotivakuutus kuuluukin lain mukaan laskea menoksi eli se sossun kuuluu maksaa.

Vierailija
4/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmalle osalle tv-lupaa tai bussilippua ei todellakaan lasketa menoksi, ja tuollaiset valtavat summat lasketaan aina tuloina, ellei ole velkakirjaa todisteena, sitten saattaa sossu käyttää harkintaa ja huomioida sen tulona.

Jotkut ilmeisesti onnistuvat puhumaan sossusta itselleen vaikka mitä, mutta suurin osa ei.

Eikös yleensä sossussa ole periaatteena, että palkasta jätetään muutama kymppi huomioimatta, mutta muut tulot miinustetaan?

Vierailija
5/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätetään huomioimatta 20% tai enintään 150e.

satunnaisia pikavippejä, lainoja, tiliotteessa näkyviä parikymppisiä äidiltä nuorelle, tms en huomioi.

Tv-lupaa ei meidän kunnassa saa hyväksyä ohjeistuksen mukaan. Bussilippu voidaan hyväksyä joissain tapauksissa, esim opiskeleva nuori. Tavallisesti täällä maalaispaikkakunnalla kuitenkin kuljetaan pakon edessä omalla autolla (aivan vähävaraisimmillakin on jonkinlainen). Mitään auton kuluja ei kuitenkaan voida hyväksyä menoihin, mutta opiskelun tai muun sellaisen vuoksi voidaan hyväksyä seutulipun hintaa vastaava summa menoihin, työssäkäyvältä 0,2e/km työmatkaa kohden ja vaikkapa keskussairaalan tutkimuksiin omavastuuosuus korvaavaan oman auton käytön kustannuksia.

en ole yhdenkään asiakkaan kohdella kysellyt plussapisteiden tai s-bonuksien perään.

sen sijaan nuorten kohdalla lasken joskus tiliotteesta baariin, alkoon ja takseihin menneet rahat ja yritän herätellä nuorta huomaamaan mihin rahat oikeasti kuluvat. Tätä en siis kirjaa päätökseen, vaan juttelen henkilökohtaisesti.

Vierailija
6/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan nuorten kohdalla lasken joskus tiliotteesta baariin, alkoon ja takseihin menneet rahat ja yritän herätellä nuorta huomaamaan mihin rahat oikeasti kuluvat. Tätä en siis kirjaa päätökseen, vaan juttelen henkilökohtaisesti.

Ei heidän toimeentulotuen tarpeensa johdu siitä, että käyvät muiden nuorten tavoin kavereiden kanssa baarissa. Ja mitä takseihin tulee, useinhan ne halvimmat asunnot saattavat sijaita paikoissa, joihin on yöllä fiksumpaa kulkea taksilla. Tai jos ei yöliikennettä edes ole.

Itse ainakin kieltäytyisin keskustelemasta tuollaisesta aiheesta yhtään kenenkään kanssa. Tosin olenkin yli 30 ja käytän baarissa mieluummin käteistä, mutta minun baari- tai taksimenoni eivät kyllä kuulu yhdellekään sossulle.

Vierailija
7/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heidän toimeentulotuen tarpeensa johdu siitä, että käyvät muiden nuorten tavoin kavereiden kanssa baarissa. Ja mitä takseihin tulee, useinhan ne halvimmat asunnot saattavat sijaita paikoissa, joihin on yöllä fiksumpaa kulkea taksilla. Tai jos ei yöliikennettä edes ole.

Itse ainakin kieltäytyisin keskustelemasta tuollaisesta aiheesta yhtään kenenkään kanssa. Tosin olenkin yli 30 ja käytän baarissa mieluummin käteistä, mutta minun baari- tai taksimenoni eivät kyllä kuulu yhdellekään sossulle.

sossun tädille, kun niitä rahoitetaan yhteisin verovaroin. Minusta tuo virkailija tekee ihan oikein. Kyllä nuorten pitää ymmärtää, mihin vähät rahat kannattaa laittaa. Että baarireissua ei välttämättä kannattaa priorisoida rahankäytössä numeroksi yksi....

Mut toisaalta, mikäpäs siinä, jos Suomen valtio katsoo, että valtiolla on varaa tuohon. Eipä se minulta ole pois.

Vierailija
8/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä elätettäviä riittää... oletko ajatellut mennä töihin...hankkia koulutusta.... jakaa postia...mennä siivoamaan.... ja ELÄTTÄÄ itsesi!

Vierailija
9/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä elätettäviä riittää... oletko ajatellut mennä töihin...hankkia koulutusta.... jakaa postia...mennä siivoamaan.... ja ELÄTTÄÄ itsesi!

Ongelma on Suomen onneton palkkataso. Siihen nähden tuet ovat suhteessa niin korkeat, että työtä ei kannata tehdä tilanteessa, jossa ansiotulo olisi nettona tukia pienempi. Eikä se ole suomalaisen duunarin vika, vaan typerän lainsäädännön ja ahneiden työnantajien.

Vierailija
10/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa nuorten baarimenot kyllä kuuluvat

sossun tädille, kun niitä rahoitetaan yhteisin verovaroin. Minusta tuo virkailija tekee ihan oikein. Kyllä nuorten pitää ymmärtää, mihin vähät rahat kannattaa laittaa. Että baarireissua ei välttämättä kannattaa priorisoida rahankäytössä numeroksi yksi....

Mut toisaalta, mikäpäs siinä, jos Suomen valtio katsoo, että valtiolla on varaa tuohon. Eipä se minulta ole pois.

ei se kyllä niinkään ole. Toimeentulotuen perusosa on lakisääteinen silloin, kun toimeentulotuen saamisen ehdot täyttyvät. Toimeentulotukea saa ihan saman määrän, meni se raha sitten leipään tai tupakkaan. Ja niin sen kuuluu ollakin. Toimeentulotuella saa ostaa ihan mitä haluaa

Vierailija
11/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivoamalla voi elättää perhettä.

Vierailija
12/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tä se hauskin osa onkin, nimittäin OLEN siivooja. Tienaan pari-kolmesataa vähemmän kuin kotona ollessani. Eli minun pitäisi jättää sossussa asioiminen ja ottaa lopputili, jäädä kotiin?

ap

Vierailija
13/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä erikseen laiteta.

Vierailija
14/14 |
04.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä erikseen laiteta.