Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työpaikka ja vanhojen työntekijöiden merkitsevät huokailut

Vierailija
02.12.2011 |

Olen aloittanut uudessa työpaikassa 3 kuukautta sitten. Esimieheni mukaan olen pärjännyt hyvin. Hänen mukaansa olen oppinut haastavan työn erittäin nopeasti ja antaa koko ajan lisää vastuuta.

Tuossa työpaikassa, omassa tiimissäni, on 2 kauan talossa ollutta vakituista työntekijää, joilta ei todellakaan kannata neuvoa kysyä. En vaivaa heitä koko ajan, yleensä kysyn epäselviä asioita perehdytyksestäni vastaavalta lähiesimieheltäni. Mutta aina hänkään ei ole paikalla, joskus tulee tilanteita eteen hyvinkin nopeasti, jolloin paras ratkaisu on kysyä neuvoa vieressä istuvalta kollegalta. Ärsyttää vain, että sitten kun heiltä neuvoa kysyy, niin he kyllä todella osaavat taidon saada ihminen tuntemaan itsensä tyhmäksi.

Esimerkkinä se, että kun tänään kysyin jotain toimintatapaa yhteen asiaan, toinen kiukkuisena vastasi että näin ja näin pitää toimia, etkö muka sitä tiedä. Sanoin että en tiedä, että löytyisikö meiltä tähän työohjetta. Hän vastasi että no ei todellakaan, opettele ulkoa.

Sen jälkeen yksi toinen kollega kertoi että tottakai tähän löytyy ohje ja antoi sen minulle.

Siis mitä? Onko kyseessä vaan elämäänsä kyllästyneiden akkojen huonoista ihmissuhdetaidoista, vai kokevatko uhkana tällaisen uuden nopeasti oppivan työntekijän?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu, mutta jos yhtään lohduttaa, niin mulla on ihan sama kokemus.

Samoin myös 3 kk sitten aloittanut ja olen jo aivan turhautunut ja väsynyt koko työhön, juurikin vanhojen työntekijöiden käytöksen takia. Heiltä tulee jatkuvasti sellasta palautetta, että olen tyhmä, avuton, huono työntekijä ja muutenkin rasittava.

Teen myös muita töitä ja niistä saan positiivista palautetta. Samoin edellisessä työpaikassa sain kovasti kehuja koko ajan, joten tuskin olen lahjaton urpo.

Luulen, että tuo liittyy jotenkin siihen, että uuden työntekijän tullessa yhteisöön sen dynamiikka muuttuu ja jokaisen tulee määritellä oma paikkansa yhteisössä uudelleen?

Lisäksi jotkut vaan eivät osaa toimia työelämässä. Tiuskitaan, kiukutellaan, oikutellaan työkavereille yms.

Tsemppiä sinulle, koita kestää :)

Vierailija
2/4 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi nämä kaksi vakkaria ovat usein tuoneet esille että heillä on yksityiselämässään erittäin vaikoja aikoja. En tiedä sitten jos purkavat tällaisiin uusiin (kaiken lisäksi määräaikaisiin) omaa pahaa oloaan.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi nämä kaksi vakkaria ovat usein tuoneet esille että heillä on yksityiselämässään erittäin vaikoja aikoja. En tiedä sitten jos purkavat tällaisiin uusiin (kaiken lisäksi määräaikaisiin) omaa pahaa oloaan.

AP

Esimiehelle voi aina kertoa jos muut työntekijät ovat epäasiallisia. ja noita huokailijoita riittää joka työpaikalle, älä anna heidän vaikuttaa mitenkään. se on vaikeaa mutta kannattaa.

Vierailija
4/4 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on aina kun aloittaa uutena talossa, jossa on ikivanhoja työntekijöitä, jotka eivät juuri muita työympyröitä muista, tai parhaassa tapauksessa eivät muualla ole olleetkaan. Heille kaikki on itsestään selvää. Usein vielä yksi antaa neuvon a sellaisella "no tietysti se on näin, älä tyhmiä kysele" -äänensävyllä, ja kun teet niin, saapuu kollega nro2 joka sanoo, että ei sitä nyt ainakaan noin pitäisi tehdä, vaan aivan toisin. Itse olen ollut uutena niin monesti, etten enää vanhojen tiuskimisista ja ristiriitaisista kommenteista välitä. Yleensä laantuvat noin puolessa vuodessa tai vuodessa - tai viimeistään, kun joku uudempi tulee taloon. ;) Sitten oletkin jo liittolainen, jolle toiset "vanhat" voivat "uuden" selän takana pyöritellä silmiään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän