Eihän mustaleimajuustolle VOI olla allerginen?
Mulle tulee joka kerta, kun syön Valion mustaleimajuustoa (joka on suurta herkkuani) huuliin kutinaa. Menevät ihan rikki joskus. Mistä ihmeestä voi johtua, mulla on kyllä allergioita, mutta että just siitä mustaleimasta..? En ole allerginen maidolle eikä mistään muusta juustosta tule vastaavaa reaktiota. Ja vielä se kumma juttu, että niistä Valion valmiista mustaleimajuustoviipaleista ei tule reaktiota, vain siitä juustokimpaleesta.
Kommentit (11)
En ole muuten maitotuotteille allerginen. Mutta omenalle/päärynälle/luumulle/eläimille/koivulle/lepälle/heinille olen. Mene ja tiedä. Mulla kutina ei ole niin voimakasta, että estäisi juuston syömistä, mulla ei myöskään mene suu rikki.
ja mulla ja teillä vastaajilla taitaa olla tämä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Histamiini-intoleranssi
ap *ostaa camucinia jouluksi*
Ihan selvästihän se on tuo! Mä aina ihmettelenkin, että miten mulle tulee aina "nuha", kun otan viiniä ja/tai juustoa :O
Mikä tohon sit auttaa, jos ei halua luopua noista?
Suu alkaa todellakin kutista joistakin muistakin tuolla luetelluista ruuista, eniten mansikasta. Mutta en silti muuta syömätapojani, ei tämä mun eloa sen kummemmin haittaa. Taitaa olla lievää sorttia tämä mun entsyymiprobleema.
3
Olen huomannut saman, mustaleima-emmentaljuuston kanssa. Olen pistänyt sen voimakkaan maun piikkiin.... Pari kertaa on mennyt kieli rakkuloille kiivistä ja tuore ananaskin on kirvellyt.
nimisen lääkkeen löysin josta voisi olla apua (voi olla tietty muitakin merkkejä)
pitänee kysellä apteekista!
ap :)
Olen kuullut että jos mansikat ruiskutetaan kasvinsuojeluaineilla liian lyhyellä varoajalla, niin ne myrkyt voi aiheuttaa syöjälle oireita. Eli aina ei ole kyse ruoan omista aineista, vaan jostain homeen torjunta-aineista tms...
Jotenkin pehmeäkuoriset hedelmät epäillyttää, tuo kiivikin on voinut olla täynnä myrkkyjä, kun en sen jälkeen ole oireita saanut.
Emmentaal punaleimajuustosta ??...suun limakalvot punaiset ja arat..turvoksissa . Olen luonnonkumille ja mehiläisvahalle(hyvin allerginen)..CeraFlava..allerginen . MUTTA ETTÄ JUUSTO ? Ikäni syönyt juustoja ..68 v.
Minulla sama juttu punaleima-Emmentalin kanssa. Samoin lapsellani. Miedomman kermajuuston kanssa en ole huomannut sellaista kihelmöintiä ja kirvelyä. Kai se on se histamiini.
Oletko mittauttanut ferritiinisi, se on usein syy psykosomaattisiin oireisiin.
Tai en tiedä allergiasta, mutta mulla on ollut nuorempana ihan samaa. Se tuli myös sinileimasta ja joskus tomaateistakin. Vanhemmiten oireet hävisivät, ja voin syödä tomaattejakin mielin määrin. Mustaleima on kuitenkin niin vahvaa, että jos syön sitä ylenmäärin, niin kieleen tulee rakkuloita.