Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatelkaapa mitä tapahtuisi jos lähihoitajat menisivät

Vierailija
02.12.2011 |

lakkoon. Suurin osa työssäkäyvistä ei voisi viedä lapsiaan hoitoon, koululaisten iltapäiväkerho toimisis supistetusti. Todella moni vanhus jäisi ilman ruokaa ja hoitoa niin laitoksissa kuin kotonaan. Kuka hoitaisi vammaiset? Mielenterveyspotilaat?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia ajatuksia. Varmasti hankalaa jos on todella sellaisessa yksikössä töissä, jossa henkilökuntaa on muutenkin vähän ja ketään ei olekaan tulossa seuraavaan vuoroon. Joutuu varmasti syytteeseen heitteillejätöstä, jos lähtee kotiin ja jättää vanhainkodin asukkaat ilman hoitajaa. Mutta toisaalta työnantajan pitäisi varautua tuollaiseen tilanteeseen, antaa ohjeet mitä silloin tehdään. Jos työnantaja yrittää vedota hätätyöhön niin tekee virheen; työntekijän sairastuminen ei ole mikään ennalta arvaamaton tapahtuma, vaan siihen olisi voitu valmistautua.

Meillä oma henkilökunta on jo lakannut joustamasta eli kukaan ei tule ylimääräistä töihin vaikka soitettaisiin. Jos potilaat jää hoitamatta niin se on sitten työnantajan ongelma, ei työntekijöiden. Joskus saadaan sijaisia paikalle mutta aina ei, ja silloin kyllä hoidon laatu kärsii. Mutta sillekään ei sitten vaan voi mitään. Ikävää tietysti niille jotka ovat sillä hetkellä töissä mutta meneminen töihin tarkoituksena keventää kollegojen taakka, vain huonontaa tilannetta. Niin kauan kuin joustetaan, mikään ei muutu.

Ja se joka tuolla aiemmin vetosi siihen että kirurgin tilalle soitetaan vain toinen, niin ei se nyt aivan noinkaan mene. Ei niitä kirurgejakaan ihan tuosta noin vain ole saatavissa. Jos sattuu olemaan paikalla joku joka osaa kyseisen leikkauksen tehdä niin sitten se tehdään, mutta todennäköisemmin leikkaus perutaan. Jos leikkaussalissa ei ole tarpeeksi hoitajia, leikkaus todennäköisesti perutaan. Samoin jos leikkauksen jälkeen tarvitaan tehohoitoa eikä teholla olekaan tarpeeksi hoitajia.

Vierailija
22/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on todella ikävää sitä ihmistä kohtaan, joka jää yksin töihin kun kahteen vierekkäiseen yksikköön olisi pitänyt tulla vaikka 4 vahvuuteen. Vain hätätilanteessa aletaan kysyä, voisiko joku tulla vapaapäivinä. Ensin toki yritetään saada kiinni kaikki opiskelijat yms. Mitään sijaisreserviä ei todellakaan ole olemassa.

Mutta todellinen arki on tätä. Ohjeet on tietenkin annettu ja ne on, että yritetään saada sijainen tai kokeillaan hälyyttää joku vapaapäiviltä tai tulisi vuoronvaihtoon tms.

Mutta niitä sijaisia ei tosiaankaan ole aina saatavilla ja työkaverit ei jouda tulemaan vapaapäivinä. Joten siellä olet sitten yksin ja vastaat kahdesta palveluyksiköstä yksin jos ei yökkö ole niin ystävällinen ja jää tunniksi jakamaan kaverina aamulääkkeitä. Muuten yrität vain selvitä siitä yksin kun ei siinä oikein muutakaan voi tehdä.

Sairaala ja vanhainkoti voi olla siinä suhteessa helpompi paikka, että se on yhtenäinen rakennus, missä on osastot vierekkäin, joten toiselta osastolta voi saada apua hätätilanteessa. Mutta kuten sanoin, lähihoitajia toimii myös muualla kuin vanhainkodeissa.

Olen itse joskus jäänyt jatkamaan vuoroa, koska en todellakaan ole raskinut jättää työkaveria yksin vastaamaan parin yksikön ruokailuista ja kuivituksista ja lääkkeistä. En niiden hoidettavien takia vaan ihan sen työkaverin vuoksi.

Mielenkiintoisia ajatuksia. Varmasti hankalaa jos on todella sellaisessa yksikössä töissä, jossa henkilökuntaa on muutenkin vähän ja ketään ei olekaan tulossa seuraavaan vuoroon. Joutuu varmasti syytteeseen heitteillejätöstä, jos lähtee kotiin ja jättää vanhainkodin asukkaat ilman hoitajaa. Mutta toisaalta työnantajan pitäisi varautua tuollaiseen tilanteeseen, antaa ohjeet mitä silloin tehdään. Jos työnantaja yrittää vedota hätätyöhön niin tekee virheen; työntekijän sairastuminen ei ole mikään ennalta arvaamaton tapahtuma, vaan siihen olisi voitu valmistautua.

Meillä oma henkilökunta on jo lakannut joustamasta eli kukaan ei tule ylimääräistä töihin vaikka soitettaisiin. Jos potilaat jää hoitamatta niin se on sitten työnantajan ongelma, ei työntekijöiden. Joskus saadaan sijaisia paikalle mutta aina ei, ja silloin kyllä hoidon laatu kärsii. Mutta sillekään ei sitten vaan voi mitään. Ikävää tietysti niille jotka ovat sillä hetkellä töissä mutta meneminen töihin tarkoituksena keventää kollegojen taakka, vain huonontaa tilannetta. Niin kauan kuin joustetaan, mikään ei muutu.

Ja se joka tuolla aiemmin vetosi siihen että kirurgin tilalle soitetaan vain toinen, niin ei se nyt aivan noinkaan mene. Ei niitä kirurgejakaan ihan tuosta noin vain ole saatavissa. Jos sattuu olemaan paikalla joku joka osaa kyseisen leikkauksen tehdä niin sitten se tehdään, mutta todennäköisemmin leikkaus perutaan. Jos leikkaussalissa ei ole tarpeeksi hoitajia, leikkaus todennäköisesti perutaan. Samoin jos leikkauksen jälkeen tarvitaan tehohoitoa eikä teholla olekaan tarpeeksi hoitajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän hyvin, että omatunto todella soimaa jos ei jää auttamaan työkaveria. Mutta niin kauan kuin kiltit hoitajat joustavat, mikään ei muutu. Jos vakavat vajaamiehitykset ovat toistuvia tilanteita niin asialle pitää tehdä jotain. Lisää hoitajia vakituiseen työhön eli paremmat miehitykset jolloin yhden puuttuminen ei kaada koko tilannetta. Tai vaikkapa valitusta sille taholle joka kaupungissanne vastaa palveluista.

Se joka jää yksin töihin niin tekee vain sen mikä on välttämätöntä eli antaa lääkkeet ja ruuan. Itseään on turha tappaa työllä. Ehkäpä omaisten toistuva valitus johtajalle saisi asioihin liikettä.

Vierailija
24/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten ryhmäämme tuli työnkiertoon lähihoitaja osastolta. Viikon perehdytyksen jälkeen ei vielä pärjännyt ilta- ja viikonloppuvuoroissa, koska ei löytänyt asiakaspaikkoja, eikä osannut priorisoida töitä niin, että asiakaskäynnin saa hoidettua nopeasti. Meillä on sijaislista, joka soitetaan läpi, kun sijaista tarvitaan, suurinosa listalaisista on koko ajan jossain töissä, varamiespalvelun käyttöön on lupa, mutta jos kokenut hoitaja ei selviydy työstämme viikon harjoittelun jälkeen, miten siihen pystyisi varamies, joka ei ole ehkä tehnyt hommaa koskaan?

Vierailija
25/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta samapa se kai on.

Ihanne olisi jos kunnat palkkaisivat vakituista henkilökuntaa niin, että sijaisia ei tarvitsisi jos mahatautiepidemia iskee. Mutta epäilen, että mikään työpaikka palkkaa vakituisiksi kolminkertaista henkilöstöä sen varalle, että joku epidemia iskee.

Todellisuus on aika raakaa toisinaan. Itse en pysty jättämään kenenkään lasta lääkkeitä ja kuseen ja paskaan vain sen takia, että minä en suostu jäämään auttamaan työkaveriani, koska se on työnantajan ongelma, eikä minun.

Hauska lukea sinänsä vanhainkodinhoitajien työmoraalia. Itse en työskentele vanhainkodissa vaan toisenlaisessa paikassa ja me yritämme hoitaa asukkaat myös niiden epidemioiden aikana.

Nimittäin muissakin työpaikoissa ihmiset jäävät ylitöihin kun tulee ongelmia. Mieheni esimerkiksi on tehnyt monestikin todella pitkää päivää kun työ on saatava valmiiksi johonkin määrättyyn päivään mennessä. Ei monella muullakaan alalla sanota, että "mun työaika loppui nyt ja son työnantajan vika jos tilaukset kusee ja firma kaatuu"

Tyhjää täällä hoitajat nostaa itseään ylös ainoana ammattiryhmänä, joka joutuu joskus joustamaan. Vaikka olen itse hoitaja niin joskus kyllä hävettää nämä nuoret uuden koulutuksen käyneet lähärit, jotka huutaa pää punaisena, että minä en tee ylitöitä ja kuolkoot potilaat, se on työnantajan vika ja minä en jousta ja en ala ainakaan millekään ja suostun tekemään vain sen ja tämän.

Siksi lama tekisi terää näille uusille hoitajille, että viitsisivät tehdä töitä työvuoronsa aikana, eikä vain nakutella tekstareita ja ylimielisesti kohotella harteita, että "mää en suostu tekeen nyt mitään ja olkaa tyytyväisiä kun jonkun saitte töihin kun mää tiedän, että on pula hoitajista"

Tiedän hyvin, että omatunto todella soimaa jos ei jää auttamaan työkaveria. Mutta niin kauan kuin kiltit hoitajat joustavat, mikään ei muutu. Jos vakavat vajaamiehitykset ovat toistuvia tilanteita niin asialle pitää tehdä jotain. Lisää hoitajia vakituiseen työhön eli paremmat miehitykset jolloin yhden puuttuminen ei kaada koko tilannetta. Tai vaikkapa valitusta sille taholle joka kaupungissanne vastaa palveluista.

Se joka jää yksin töihin niin tekee vain sen mikä on välttämätöntä eli antaa lääkkeet ja ruuan. Itseään on turha tappaa työllä. Ehkäpä omaisten toistuva valitus johtajalle saisi asioihin liikettä.

Vierailija
26/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt vaikka sinulle, muitakin oli joille antaa tutaa mutta sinusta lähtee:

Jos työpaikalla on työntekijällä paska olla, kynnys jäädä saikulle pienenee, ei työpaikan sairaudet ole muissakaan ammateissa katastrooffi. Eikä se saa näkyä asiakkaille.

Kyllä se varmasti on ihan ensimmäinen tavoite että ihminen saa hoitoa sairaana, on aikaa syödä ja pääsee liikkumaan!

Minä en voisi olla työstäni ylpeä jos mummot ja papat pissaa yöllä huoneensa nurkkaan -koska ei kehtaa juoksuttaa yöhoitajaa!

Ei mahatauti vaivaa koko kaupunkia samaanaikaan! Mutta koko kaupungilla voi olla alimiehitys ihan normaalina oletuksena: koska työntekijät tekee työnsä hutiloiden ja kiireessä. Osa ihmisistä oikein näyttää miten hyvin osaa ja pystyy ja tiedän että hoivaihmiset kyttää toisiaan kuka tekee ja kuka ei!

Elän ihan tavallisessa maailmassa ja muilla aloilla meno ei ole kuten hoiva-alalla! Tämä on kaikki lähtöisin siitä työpaikasta ja siitä mitä työntekijä venyy.

Tässäkin ketjussa jo ollaan jäämässä saikulle: eikä ihme kun marttyyrit venyy kunnes katkeaa.

Ei missään muussa työssä ajatuksena ole että MUN TARTTEE HOITAA NÄÄ KAIKKI IHMISET TAI NÄÄ KAIKKI KÄRSII!

Ettekö te näe hoitajat?

TE itse teette tuon ansan! Pitää saikkua hakiessa jonkun tulla tuuraamaan ettei muut veny.

Aamulehdessäa pari vuotta sitten kerrottiin isolla miten Koukkuniemeen palkataan ties miten monia kymmeniä ihmisiä, puhuttiinko liki sadasta? Vai sekoitanko että Pitkäänniemeen meni sata -ja tällä määrällä saatiin hoidosta kohtuullista: ei hyvää vaan kohtuullista!

Sitä ennen ämmät juoksee sielä minkä jaksaa, väsyy työkunnottomiksi mutta hei: ainoa joka tässä voittaa on TYÖNJOHTO! Mikä mahtaa olla meno nykyään?

Siitä PITÄÄ ilmoittaa EVIRALLE, ei kansanedustajalle vaan paikkaan jossa katsotaan että yhdellä hoitajalla raiskataan kaikkia hoidettavia koska pitää olla 5 tekemään tätä työtä.

Minä aion pitää vanhempieni puolen kun he joutuu laitoshoitoon ja tasan tarkkaan menee valitukset ihan ylimpään alan vahtijalle. Sinne minne hoitajien pitäisi valittaa jos näkevät miten työnantaja käyttää tilannetta hyväkseen.

Sen jälkeen otan vanhempani pois tälläsestä laitoksesta.

Ja tämän jälkeen otan lehteen yhteyden. Pitää nostaa meteli. Laittaisitko oman läheisesi paikkaan jossa hoito on paskaa eikä kukaan välitä?

Me ei tiedetä mitä paskaa teidän hoidettavat joutuu sietämään, vaan koska te ette hoida työtänne mutta anna kun saan itse tietää jos ei hoito ole riittävää: tulee tasan tarkkaan valitusta ja sen kuuluu silloin tuntua. Nämä asiat on julkisia jos ihmisyyttä ei voida pitää yllä!

Se on minusta ihan oikeusasia, ihmisoikeusasia.

Ja mitä enempi aikaa kuluu, se saa paineita työnantajiin koska maailma muuttuu ja ihmiset pitää ääntä. Valitettavasti sodan kärsineet saavat kärsiä myös paskasta hoidosta mutta heidän lapsensa ja lapsenlapsensa osaa jo vaatia hoitoa.

Vierailija
27/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on että monessa muussakin paikassa painetaan pitkää päivää, mutta yleensä siitä saa kunnon korvauksen. Se muuttaa jo asian aivan erilaiseksi, kun ei tarvitse tehdä hyväntekeväisyyttä.

Enkä muuten ole vanhainkodissa töissä, enkä missään palveluasunnossa vaan sairaalassa akuuttiosastolla eli vanhainkotien henkilökunnan työmoraalin haukkuminen osui nyt väärään puuhun.

Onhan se epäinhimillistä jättää sairaat hoitamatta mutta silti olen sitä mieltä että niin kauan kun joustetaan, mikään ei muutu. Ja puhun nyt siis nimenomaan jatkuvista joustoista, en sellaistat tilanteista joita tulee pari kertaa vuodessa. Jos vajaamiehitys on jatkuvaa niin todellakin silloin pitää ottaa lisää henkilökuntaa, silläkin riskillä että joskus on hiukan löysempää työntekoa.

Vierailija
28/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikalaista et ole kuullut?

Minulla on kellokortti työssä ja sen mukaan teen työt.

En juokse kenenkään sairastuessa kovempaa.

Ylitöihin jos jään niin se on minun valinta ja siitä maksetaan työlain mukaan palkkaa.

Samaa suosittelen sinne sinunkin alallesi, se että sinä venyt on sinun asia, ei muiden.

Ei kenenkään odoteta jäävän ylitöihin.

Pitää palkata väkeä ja tosiaan vaikka vuokraihmisillä hoitaa pahat paikat.

Faktaa on että vuosia joutuu pahimmillaan hoitoalalla odottamaan samassa paikassa vakityötä ja se kaikki on työnantajan puolelta leikkimistä. Jos näin voidaan tehdä; näin tehdään.

Kenenkään ei kuulu juosta kahden hoitajan työn edestä, kokitkin palkataan saikkuaamuna tuuraamaan yhden sairastumista.

Tämä on vaan ja täysin juurikin tuota sinun asennettasi: joka on täysin väärin. Tässä maassa on sodittu 8 h työpäivät ja niitä pitää noudattaa, ylityö on vapaaehtoista.

Jos työpaikassa on jatkuvasti ylityötä niin se kertoo paljon henkilökuntavajeesta.

Vierailija
29/29 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on vastasyntyneiden teholla töissä ja tästä olen saanut kuulla, ei anneta vakipaikkaa vasta kuin vuosien päästä.

Moraalia tässä ei haukuta vaan sitä että tilanne sallitaan: ei yksi hoitaja tee monen hoitajan työtä.

Jatkuvana tapahtumana liika kiire on lähinnä säälittävää vierestä katsojalle.

Hoitajilla on takanaan tarve voida hoitaa kaikki potilaat, vaikka pää kainalossa ja siinä mennään metsään!

Sairaat PITÄÄ hoitaa, ja hoitaa hyvin mutta KUKA ne hoitaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi