Raskaus ja vatsakipu
Rv 30 ja vatsa ihan arka, vauvan liikkeet yms. sattuu ja maha muutenkin kipuilee milloin mihinkin, supistuksia tulee aina liikkeessä joten voisiko olla että jatkuvat supistelut on saaneet mahan ihan araksi? Keskiviikkona myös tuntui kova napsahdus vatsassa ylhäällä, olen yrittänyt seurata että tuleeko lapsivettä mutta oletan että sen huomaisi vaikka olisi korkea vedenmeno? Valkovuotoa tulee ihan tipottamalla mutta se on tosiaan valkoista. Jos olisi niin että kalvot olisivat puhjenneet jostain ylhäältä niin voiko se aiheuttaa mahan kipuilun?
Kommentit (14)
tai mulla ainakin kohtu tuntuu lähinnä liikaa rasitetulta lihakselta.
Lapsivettä voi kyllä tulla tosi vähän jos kalvot puhkee ylhäältä. Mulla ei tullut juuri lainkaan sairaalassa kun odotin synnytyksen käynnistymistä.
Sitä en tiedä voiko se aiheuttaa kipuja, mutta tulehduksen siitä voi helposti saada jos kalvot hajoaa.
Viimeistään jos tulee kuumetta niin ota yhteys synnärille. Jos supistuksia on paljon niin ehkä niidenkin takia kannattais olla yhteydessä sinne. Sun vauva ei mielellään sais vielä syntyä.
Supistusten takia olen käynyt 2 kertaa ja kummallakin keralla todettu että kohdunsuun tilanne ei ole muuttunut joten toistaiseksi nämä supistukset eivät tee mitään, ovat vaan inhottavia kun heti liikkeestä aktivoituu ja joskus kestää minuuttejakin yksi supistus. Ajattelin itse samaa että jos kuumetta nousee niin menen kyllä käymään, en vielä yhden napsahduksen takia viittii sinne soitella etteivät pidä mua ihan vainoharhasena.
ap
Minulla on mennyt kerran kohdun yläosasta reikä josta lorahti lapsivettä ihan makuuasennossa hulahti ulos ja se tutkittiin lapsivedeksi ja käynnistettiin kun viikkoja oli tarpeeksi.
Kivusta kyllä soittaisin! Nythän on neuvola auki, sinne jätät hoitajallesi viestin niin soittaa sinulle ja asia pistetään hoitoon.
Minulle on sanottu ettei supistuksista ole haittaa jos ne loppuu kun vaihtaa asentoa tai lopettaa liikkumisen.
Tulehdus on minulla ollut tässä raskaudessa; alapään haju on paha ja vuotoa saattaa tulla.
Soita neuvolaan niin ei tartte märehtiä mitä tekee.
jo eilen ja neuvolassa sanottiin että varmaan johtuu supistuksista tai kohdun kasvusta. Napsahduksesta en sanonut mitään kun tosiaan en tiedä mikä se napsahdus oli ja kun meillä ei neuvolassa muutenkaan voida testata mitenkään onko lapsivettä vaan pitää mennä sitten synnärille.
ap
Että vatsani on TODELLA kipeä vaan että koko vatsa on arka. Ja neuvolassa kaikki vastaukset on yleensäkkin yhtä ympäripyöreitä, supistuksistakin puhuin ensin neuvolassa ja kommentti oli "Aijaa? Onpas ikävää, mutta sinullahan on lääkäriaika 2 viikon päästä, puhut sitten siellä niistä" Eli jos joku oikea hätä olisi niin soittaisin kyllä synnärille. Ei ne neuvolassa tiedä. Ihan arvailumeiningillä ne sieltä vastasivat eilenkin mutta sanoi kyllä että jos tulee tosi kipeäksi tms. niin voin mennä käymään neuvolassa. Ja tosiaan tosta napsahduksesta tuskin olisi sanonut yhtään mitään vaikka olisin kertonutkin. ap
Kyllähän ne tietää mikä on ok raskaudessa ja mikä kertoo vaarasta.
Kuten sanoin: se on tavallinen ja tämän voi sinulle neuvolakin kertoa mutta mistäs sulla siihen on joku mielipide kun sinusta on noloa puhua raskaudestasi siellä?
Minusta on lähinnä se noloa että joku tulee tänne utelemaan eikä puhu asioistaan kätilölleen.
Mutta oma on raskautesi. Jos lapsi OLISI vaarassa koska sinuun SATTUU (tämän ainakin muotoilit) niin se on sinun asia jos et asiaan puutu riittävästi.
Jos SATTUU ja pahasti niin ei sitä kukaan järkevä potilas ohita olankohautuksella ja kiukuttele täällä.
Tähän perustelen ettei sinulla VARSINAISESTI ole paha olla. Kyllä raskaus saakin olla ikävän tuntuista ja lapsen liikkeet tuntua ikävältä.
Neuvolan tehtävä on nimenomaan lähettää sinut eteenpäin.
Mitä siitä tulisikaan jos jokainen odottaja alkaisi ruuhkauttamaan synnäriä ja jättää neuvolan väliin?
Kyllä se arkuuskin on IHAN OIKEASTIKIN tutkittava juttu mutta jos soitat neuvolaan ja kerrot oireistasi niin ettei kätilö saa kuvaa että se on OIKEASTI ARKA KOKOAJAN niin mistä hän voi tietää että asia oikeasti on niin?
Kipuilijoita kaikki ollaan ja jotkut on prinsessoja ja jotkut sietää liikaakin kipua. Toinen juoksee tarkistamassa pientäkin tuntemusta ja toinen taas jää kotiin pahentamaan tilannetta.
4
On kätilö mutta mulla on ihan tavallinen terkkari neuvolassa. Jos olisi kätilö niin varmaan olisi enemmän asiantuntemusta mutta kyllä vaan minun terkkarini tuntuu olevan kaikesta yhtä pihalla kuin minäkin jos jotain sieltä kyselen. Ei ole osannut antaa yhteenkään kysymykseen selitystä, esim. miksi minulla leukosyytit ollu koholla koko raskausajan, miksi verenpaineeni heittelee niin että välillä on super korkea ja välillä supermatala, miksi minulla ei ole paino noussut kuin 0,2kg koko raskausaikana vaikka syön ihan normaalisti yms. nää on varmaan ihan peruskysymyksiä mutta en ole niihinkään saanut vastausta joten en odota että neuvolassa osattaisiin sanoa mitään siitä miksi maha on arka, itsekkin epäilen kyllä että jatkuva supistelu on saanut mahan araksi mutta käsittääkseni myös joku tulehdus saattaa sen tehdä? Neuvolan kannan kerroinkin jo. Mutta kun ei ole kuumetta niin tuskin on myöskään crp koholla joten odottelen ja seurailen tilannetta, kai sitä kysyä saa muidenkin kokemuksia?
raskausviikko 28 ja ala maha on kiepä mistä voi johtuaa
Ennakoiva supistuksia todennäköisesti.
Minulle on tullut aika pahoja kivistyksiä vatsasta. En tiedä onko minulla vatsa kipu vai olenko raskaana.
Ei varmaan raskaustestiä kannata tehdä?
Pakko kertoa, että minulla napsahteli maha esikoisen raskausaikana useasti. Neuvolassa ei osattu syytä kertoa ja ihmeteltiin mitä tarkoitan. No yhdellä käynnillä sattui täti sitten napsahduksen kuulemaan ja totesi ettei ole aiemmin moiseen törmännyt. Syytä ei löytynyt, lapsivedet eivät valuneet ja vauva syntyi lopulta 41+0. Lisään vielä, että verenohennuslääkkeiden vuoksi raskautta seurattiin sairaalassa useaan kertaan ultrankin avulla, eikä mitään poikkeavaa havaittu, joten oli harmiton äänitehoste kohdallani tuo napsahtelu. Seuraavien kahden odotuksen aikana ei enää napsahteluääniä ollut, että ehkä se oli vain paikkojen venymistä uuteen tilanteeseen 😅
Kaverilla oli lapsen nivelet napsahtanut kohdussa ja siitä kuulunut napsahdus ulos asti. Ettei olis siitä ollut kyse.
ap, ehkei ole hyväksi lukea tämän yhden mamman tekstejä.. Näyttäisi olevan jostakin hermona ja aiheuttaa siksi täällä mielipahaa muille. Todella inhottavaa tekstiä häneltä. Ei ainakaan ole kannustavaa ja helpottavaa, mitä varmaan haet täältä. Meitä on moneen junaan! :)