Nokia työnantajana, kokemuksia?
Kommentit (14)
vähemmän kuin alalla keskimäärin (on ihan ohjeistus koska suomessa ei ole tarvetta olla palkkajohtajana).
Työaikojen suhteen todella joustava.
Työympäristönä stressaava jatkuvien muutosten vuoksi, organisaatio on harvoin vuottakaan kasassa. Yt-neuvottelut kerran vuodessa.
Miltei itseohjautuvat työt, targetit, haasteet.
Todella joustavat työajat, meillä perhe menee kaiken edelle.
Paljon haasteita, kehitettävää, tarvitaan luovuutta, innovaatioita, paineensietokykyä. Viihdyn.
Noudattaa lakeja ja määräyksiä, HR-osasto huolehtii, että työntekijöiden etuja ei poljeta. Vaikka johtajista/esimiehistä löytyykin mätämunia (niin kuin kaikista työpaikoista), onneksi HR ja juristit pitävät näitä kurissa.
Huono puoli on alan tuulisuus ja toistuvat YT:t. Minusta Nokia on silti toiminut suomalaisittain esimerkillisesti sen suhteen, miten se kohtelee talosta lähtijöitä.
Olen itse lähdössä talosta lähiaikoina 13 vuoden työsuhteen jälkeen (koska urakehitys on tyssännyt, osin firman seisahtuneen tilanteen takia). Se on kuitenkin oma ratkaisuni eikä liity Nokiaan työnantajana.
Ennen Nokiaa ehdin nähdä useamman työnantajan, ja Nokia on ehdottomasti kärkikastia. Voin edelleen suositella - etenkin, jos haluat kokemusta työstä kansainvälisessä pörssiyhtiössä.
sanotaan, että kaksi kymmenestä välkkyjä. muut menee siinä mukana. työtkin menee about sen mukaan, kaksi tekee myös ne loppujen kahdeksan työt - noin kärjistäen... tajuaa ne kahdeksan sitä tai ei.
pitkät päivät selittyvät osittain turhilla (massa)palavereilla (matriisiorganisaatio) ja porukka tsättäilee keskenään lillukoista. turhaa kaakatusta ja kohkotusta.
nuoremmalle väellä (alle 30v) hyviä kekkereitä ja pariutumismahdollisuuksia.
jos osaat jo hommasi - tervemenoa. jos etsit, että kasvaisit ns. shadow learningillä - mieti kahdesti
viisi vuotta kokemusta.
Olen Nokialla IT-asiantuntijan hommissa. Ei mitään valittamista työnantajasta. Palkka on ihan ok, lisäksi tulee toisinaan varsin runsaita projektibonuksia sen päälle. Isossa firmassa lakeja noudatetaan ja asiat hoituvat sujuvasti. Toki yksittäisiä mulkkuja tiimiesimiehiä on kuten muuallakin, ja itse olen kerra talon sisällä vaihtanut tiimiä sellaisen takia - isossa talossa sekin sujuu! Lisäetu on se että työtahti ei ole niin tappava kuin pikkufirmoissa alalla usein, tänne palkataan sitten lisää väkeä kun tarvitaan eikä yritetä väkisin repiä tulosta työntekijöiden selkänahasta esim. Jatkuvalla ylitöihin painostamisella.
viimeisen vuoden aikana.
Tosi on että palkkaus on km huonompi kun tulijoita on joka tapauksessa, näyttää Cvssä hyvältä.
Olen itse viihtynyt ihan hyvin, nyt lähdössä. Tosin esimiehestä on paljon kiinni onko tiimi hyvä ja työilmapiiri siedettävä vai ei. Johtamistaidoissa voisi olla petraamista!
Miinuspuolena on se että Suomen Nokia on äärimmäisen ikärasistinen firma.
Itselläni on suhteellisen pitkä Nokia-tausta, ja kokemusta myös parista muusta teknologiayrityksestä. Täytyy silti todeta, että kaikesta viime aikojen p*skasta riippumatta Nokia oli suhteellisen hyvä työnantaja. Ihan oikeasti. Tässä miinuksia ja plussia, joita äkkiä tulee mieleen.
-Todella paljon muutoksia, stressaava ympäristö. Ylipäänsä tuulinen ja suhdanneherkkä toimiala.
-Työpaikkasi on koko ajan uutisissa ja saat sitten lukea kaikkien vähemmän valistuneiden tyyppien käsityksiä työstäsi, koska kaikesta huolimatta Nokia on jonkunlainen "kansallisaarre".
-Toimiminen eri aika vyöhykkeillä voi johtaa eksoottisiin aikoihin pidettäviin palavereihin.
-Myös jos tiimi on ulkomailla, heillä voi olla erilainen käsitys työajoista (tekevät töitä iltaisin kotoaan jne), ja itse voi olla vaikea pitää kiinni 8-16 linjasta.
-Hölmö telco-kulttuuri, jossa kaikki soittavat omalta paikaltaan puhelinpalavereihin, joissa ei ole mitään mieltä, koska kaikki tekevät samalla omia hommiaan.
+Oikeasti joustava työaika, ei kyttäämistä. Työntekijään luotetaan, että hän tekee työnsä riippumatta siitä lähtikö hän kotiin varttia vaille vai vartin yli.
+Suhteellisen läpinäkyvä palkkaus ja bonusjärjestelmä. Varmasti joku tästäkin napisee, mutta oikeasti olen Nokian jälkeen paljon epäreilumpaan bonusjärjestelmään törmännyt.
+Vaikka ajat ovat kehnot, kuitenkin henkilökunnalle järjestetään jotain kivaa. Esim projektin illallisia ja juhlia.
+Sen verran suuri ja kansainvälinen yritys edelleen, että pääsee näkemään ja tekemään asioita, joita harvassa Suomassa yrityksessä on mahdollista.
+Verrattaen hyvä yhteishenki. Projektit eivät syö toisiaan, ja apua kehtaa pyytää keneltä vaan. Monessa muussa firmassa olen törmännyt siihen, että jos kysyt joltain ihmiseltä asiaa x, tämä ei suostu vastaamaan ennen kun kerrot mille projektille SAPissa voi kirjata vastaamiseen käytetyt tunnit, eli siis kuka maksaa tämän valtaisan vaivannäön. Nokialla en törmännyt mihinkään tämmöiseen näpertelyyn. 2
En ole siellä muutamaan vuoteen ollut, mutta aikanaan isoin miinus oli jatkuvat yt:t ja niistä auheutunut stressi. Yt:t tuntuivat olevan ainoa organisaation uudelleenjärjestelyn työkalu joka siellä tunnettiin enkä kyllä voi HR:ää mitenkään kehua.
Viimeistään Nokialla opin katsomaan omien etujeni perään -- vaadin että palkka on suhteessa vastuuseen enkä tehnyt ilmaisia ylitöitä. Jos joskus liukumia kertyikin niin otin ne sitten vapaina pois muutaman viikon sisään. Olin työnantajaan aivan yhtä sitoutunut kuin Nokiakin minuun -- irtisanomisajan puitteissa.
Toinen huono pointti oli se että osa alemmasta ja keskijohdosta oli täydellisiä puupäitä eivätkä edes ymmärtäneet sitä, mutta toki myös osaavia löytyi.
Plussat:
Oma palkka oli ammattiliiton taulukoihin nähden ylemmässä neljänneksessä samana vuonna valmistuineista eli ei nyt kauhean huono. Pikkufirmat eivät mielellään maksa sen tasoisia palkkoja, sen huomasin uutta hakiessani, mutta onneksi nykyisellä työnantajalla on lompakko kunnossa ja palkka edelleen hyvällä tasolla.
Hyvän johtajan kanssa työskennellessä sai ottaa oikeasti vastuullisia tehtäviä joita teki mielellään. Omien työn tuloksilla saattoi olla suoraan tai välillisesti miljoonia käyttäjiä, ja harvassa ovat suomalaiset firmat joissa työskentelevät voivat sanoa samaa.
Viihtyminen riippuu hyvin pitkälle siitä minkälaisen johtajan alaisuuteen ja työryhmään sattuu päätymään. Itse olin suurimman aikaa onnekas siinä suhteessa -- vain noin vuoden ajan osastoa jossa olin veti täysi pösilö.
Ainakin Tampere Nokia, huono johto... teknistä tietämystä löytyy mutta ei mitään ideaa miten johtaa ihmisiä.
Nokiassa ikäsyrjintää kirjoitti:
Miinuspuolena on se että Suomen Nokia on äärimmäisen ikärasistinen firma.
Mitä tämä tarkoittaa, kannattaako 5-kymppisenä enää hakea?
Onko paikalla Nokian työntekijöitä, suosittelisitteko? Olen nyt hyvässä työssä, joten en haluaisi mihinkään huonohenkiseen paikkaan vaihtaa.
Vastaan, vaikkakin vähän myöhässä. Kyllä suosittelisin, vaikka voisin allekirjoittaa monet ylläolevista väitteistä. En tiedä mitä ikärasismilla tarkoitetaan aiemmassa kommentissa, en ole ainakaan itse kiinnittänyt huomiota moiseen. Työ on kohtuullisen rentoa ja aika hyvin voi itse säädellä omaa työmääräänsä.
Jonkin verran on kuvattua "turhaa tauhkaa" eli massapalavereita ja organisaatiomuutoksia joissa keksitään aina se sama pyörä uudelleen, mutta työaikojen joustavuus ja hyvä henki työyhteisössä kompensoi ainakin omalla kohdalla tätä suuresti. Huippuosaaja varmaan nostaa parempaa liksaa muualla, mutta "tavisinsinöörille" omasta mielestä ihan hyvä palkka.
Tulee kenkää.