missä iässä pottatreeni ja itse syöminen?
meillä vuoden vanha tyttö ja miehen mielestä pitäisi jo osata syödä itse! yleensä minä syötän mutta välillä harjoitellaan niin että saa itse syödä lusikalla tai sormin.
ja sitten tämä potalle harjoittelu, minä haluaisin jo aloittaa harjoittelun mutta miehen mielestä on aivan liian aikaista! mutta mielestäni voisimme ihan hyvin jo aloittaa, eihän se heti tietenkään suju mutta en näe mitään syytä miksi siirtää.
eli siis missä iässä näiden kahden harjoittelu pitäisi aloittaa ja missä iässä ne pitäisi osata?
Kommentit (4)
esikoinen oppi syömään itse noin puoitoista vuotiaana. Lusikka annettiin käteen heti kun aloitettiin kiinteät. Pottatreenit aloitin jo 8 kk iässä, mutta ei siitä ollut silloin vielä mitään hyötyä. Oppi kuivaksi 1 v 11 kk iässä. Ehkä puolentoista vuoden iässä olisi jo hyötyä aloittaa treenejä. Toinen lapsi meillä oppi syömisen jo yksivuotiaana. Kuivaksi ei ole oppinut vielä läheskään ja on nyt tuon 1 v 11 kk. Tosin ensimmäisen kanssa täyskestoiltiin ja toisen kanssa ei enää vuoden jälkeen jaksettu.
Pottaan tutustumisen voi aloittaa heti, kun lapsi osaa tukevasti istua ja ei pelkää potalle käymistä. Meillä molemmat lapset aloittelivat tuossa 8kk iässä. Lähinnähän se on pienellä vielä noita aamu- ja iltapissien tekemisiä, mutta minusta sekin on ihan hyvä.
Kuopus on nyt 1v 3kk, ja joskus menee itse potan luo ja näyttää, että haluaa potalle. Yleensä tulee pissi, joskus kakka, mutta pääsääntöisesti tavara on vielä vaipassa. Lapset oppivat kuivaksi n. 1,5 - 3 -vuotiaana, mutta keskimäärin parin vuoden paikkeilla. Tärkeintä on, että potalla on mukava käydä istuskelemassa, ja voitte vaikka lueskella jotain "spesiaalikirjaa" silloin, tms. Älä vielä odota lapselta mitään, mutta tietysti kehut hienoja pissoja, jos sellaiset tulevat.
Kuopus on syönyt n. kukauden verran lusikalla itse, mutta olemme syöttäneet toisen lämpimän aterian ja ilta- ja aamupuuron, toisen lämpimän aterian saa kauhoa itse. Tämä siitä syystä, ettei lapsi saa liian vähän ravintoa. Nimittäin lapsi ei jaksa tuon ikäisenä vielä itse syödä yleensä niin paljoa, kuin olisi tarvis, ja saa herkästi vähemmän ravintoa kuin aiemmin, mikä voi näkyä sitten kasvussakin. Voit antaa harjoitella itse jollain helpolla ruualla.
Ei tuosta syömisestäkään kannata stressata. Motoriikka kehittyy eri tahtiin eri lapsilla, ja yleensä lapsi kyllä selkeästi osoittaa kun on valmis harjoitteluun, ja usein parivuotiastakin joutuu vielä auttamaan ruokailussa ruuasta riippuen. Kyllä ne lapset eskariin mennessä saavat ruuan suuhunsa ja käyvät vessassa :)
Meillä esikoinen ei halunnut syödä itse vielä kolmevuotiaanakaan, mutta istui sujuvasti ja mielellään potalla heti alle vuoden ikäisestä lähtien, ja ennen kaksivuotispäivää oli ilman vaippaa. Itse syömistä toki yritettiin opettaa, mutta ei vaan malttanut, söi kyllä isojakin annoksia kun syötettiin.
Kuopus sen sijaan söi vuoden ikäisenä lähestulkoon täydellisesti itse, ei tarvinnut nokkamukiakaan kuin hetken. Mutta potalle ei suostunut millään istumaan. Oli yli kaksivuotias kun ensimmäisen kerran pissasi pottaan, tosin sen jälkeen saatiinkin jättää vaipat melkein heti pois.
Eli oppiminen tapahtuu hyvin eri aikaan eri lapsilla. Harjoitella toki kannattaa molempia heti kun lapsi osoittaa kiinnostusta. Ei pakolla, sen jälkeen homma menee tosi vaikeaksi, mutta jos lapsi suostuu niin tottakai kannattaa kokeilla.
esikoinen alkoi harjotella lusikalla syömistä n. 1 v. ja kuopus nyt 1 v. ja hän harjoitelee itse syömistä. Tosin ei sitä ruokaa mene kyl oikein suuhun eli syötettävä on, mut harjoitella voi kyllä. Muistaakseni n. 1 ½ v. esikoinen söi itse (välillä apua tarvitsi, ei saanut viimeisiä lusikallisia itse syötyä). Ja pottailut meillä alotettu jo ½ vuoden iässä. Esikoinen oli 2 v. jo yökuivakin ja nyt 1 v. kuopus tekee kakat hienosti pottaan!