Auttakaa tyhmää! Mikä ero on taitoluistimella ja kaunoluistimella?
Kommentit (42)
(Tällainenkin asia oli ihan uusi!)
Tästä av:stahan on todella apua, kun ei väitellä lasten hoitopaikoista, vauvan ruokinnasta tai synnytyksestä! :)
Vastauksistanne hyvin kiitollinen ap
Maksanee jotain 5 euroa. Näin ainakin Lohjan hallilla.
taitoluisteluseuraan. Siellä on usein myytävänä todella hyviä käytettyjä luistimia. Varsinkin parin ekan vuoden aikana. Sittenhän niitä alkaa meneen useita pareja vuodessa ja silloin niiden pitää oll kyllä uusia. uusien luistinten hinnat lähtee jostain 150€ ylöspäin.
Luistelu on kallis laji, lisenssit varsinkin on todella kalliita.
että ne voi uunissa pehmentää ja muokata omiin jalkoihin sopiviksi. Siis 50 asteiseen uuniin puoleksi tunniksi että kunnolla lämpenevät, ja sitten lapsen jalkaan. Ehkä pikkulapsella tämä ei ole niin tärkeetä ehkä.
ellet ole ihan varma siitä, että se on taitoluistinterottaja. Tää oli mullekin ihan uusi juttu! Taitoluistimen terä teroitetaan eri tavalla kuin jääkiekkoluistimen terä. Tän kyllä tietää myös halliterottaja ja kieltäytyy varmasti terottamasta, jos kyseessä on taitoluistin.
Esim. toi flippi varmasti terottaa. Terottajia on oikeasti vähän - pkseudulla on neljä. Mutta valmentaja ja seura auttaa ihan varmasti tässä. Terotuksen hinta on tosiaan euroja (alle kympin).
Maksanee jotain 5 euroa. Näin ainakin Lohjan hallilla.
aloittelijan luistimet voi terotuttaa omalla hallilla tai vaikka urheilukaupassa, mutta sitten kun aletaan kisaamaan niin hyvät terottajat ovat harvassa. Hämeenlinnasta kuskataan helsinkiin asti Asikaiselle terotukseen luistimet.
Luistelua voi harrastaa vaatimattomamminkin, ilman kilpailuja ja kalliita varusteita. Meillä on täällä käpykylässä vireä taitoluisteluseua, jolla ei ole korkeita tavoitteita kilpaurheilussa, mutta on edullista ja opitaan luistelemaan ja esiintymään, tehdään esitykset kahdesti vuodessa. Markettiluistimetkin kelpaa jos ei ole varaa muihin ja kyllä niilläkin hyppyjä olen nähnyt tehtävän.
Ihan vaan ettei ap pelästy että mihin on poikansa työntämässä.
Poika pysyy pystyssä itsenäisesti ja oppii kaatumaan. Saa onnistumisen elämyksiä ja oppisi pitämään luistelusta.
Ettei nyt ainakaan heti ole tämän korkeammat tavoitteet.
Olenko liian vaatimaton?
ap
Minulla oli tasan samat tavoitteet. Mutta poika innostui ja on innostunut edelleen. Tykkää luistella. Mutta myös esiintyä. Hänen tavoitteensa on nyt päästä isona luistelukoulun opettajaksi. Ei siis kisata :)
Mutta minä olen sitä mieltä, että jotta voi tasavertaisesti oppia niin välineilläkin on väliä. Siksi meillä poikakin sai piikit. Ettei olisi aina ollut se, joka ei voi jotain yrittää.
Kaatuminen on muuten tärkeä taito - se on varmaan toisen tai ekan tunnin juttu.
Sitten mä vielä pohdin, ettei tee virhehankintoja.
Ja meilläkin osa valmistautuu nyt joulunäytökseen hokkareilla. Vasta jos kehitysryhmään lähtee niin täytyy olla taitoluistimet seuran puolelta.
Tosi kiva laji on. Ja näytökset on huippua.
enemmänkin, jos innostusta sitten löytyy.
Kisaillakin saa sitten myöhemmin, jos haluaa.
Minulla oli tasan samat tavoitteet. Mutta poika innostui ja on innostunut edelleen. Tykkää luistella. Mutta myös esiintyä. Hänen tavoitteensa on nyt päästä isona luistelukoulun opettajaksi. Ei siis kisata :)
Mutta minä olen sitä mieltä, että jotta voi tasavertaisesti oppia niin välineilläkin on väliä. Siksi meillä poikakin sai piikit. Ettei olisi aina ollut se, joka ei voi jotain yrittää.
Ja meilläkin osa valmistautuu nyt joulunäytökseen hokkareilla. Vasta jos kehitysryhmään lähtee niin täytyy olla taitoluistimet seuran puolelta.
Luistimet kannattaa ostaa niihin erikoistuneista liikkeistä. Samoin hoitaa teroitukset siellä eikä hallilla. Taitoluistelijalle terä teroitetaan eri tavalla, kun jääkiekkoilijalle ja hyvät terät menee pilalle osaamattomissa käsissä. Itselläni on hyvää kokemusta Tuusulan (omakotitalossa) ja Lahden myymälöistä (jäähallin yhteydessä). Pieniä kokoja saa todennäköisesti hyvin käytettynäkin, koska jalka kasvaa ja luistimet jäävät pieneksi ennen kuin hajoavat.
En osaa sanoa onko Turussa liikettä, äkkiseltään en ainakaan löytänyt. Kannattaa kuitenkin kysyä vaikka valmentajilta tuleeko hallille myyjää. Ainakin tuo Lahden liike käy myymässä luistimia pitkänkin matkan päässä aina kausien alussa. Pahin virhe minkä voi luistimen ostossa tehdä on ottaa luistin liian isona, koska tarvitaan kasvuvaraa. Myös lestillä on merkitystä. Kai sitä markettiluistimillakin pärjäisi mutta, kun on kerran saanut laatua jalkaansa niin niillä markettiluistimilla ei menisi jäälle. Lisäksi laadukkaat luistimet saa aina myytyä eteenpäin.
Luistelu on ihana harrastus ja mahtavaa, ettei se ole enää tyttöjen juttu. Lajikirjokin on niin laaja, kun saa mennä yksin, pareittain tai joukkueessa.
taitoluisteluseuraan. Siellä on usein myytävänä todella hyviä käytettyjä luistimia. Varsinkin parin ekan vuoden aikana. Sittenhän niitä alkaa meneen useita pareja vuodessa ja silloin niiden pitää oll kyllä uusia. uusien luistinten hinnat lähtee jostain 150€ ylöspäin. Luistelu on kallis laji, lisenssit varsinkin on todella kalliita.
Luistimet kannattaa ostaa niihin erikoistuneista liikkeistä. Samoin hoitaa teroitukset siellä eikä hallilla. Taitoluistelijalle terä teroitetaan eri tavalla, kun jääkiekkoilijalle ja hyvät terät menee pilalle osaamattomissa käsissä. Itselläni on hyvää kokemusta Tuusulan (omakotitalossa) ja Lahden myymälöistä (jäähallin yhteydessä). Pieniä kokoja saa todennäköisesti hyvin käytettynäkin, koska jalka kasvaa ja luistimet jäävät pieneksi ennen kuin hajoavat. En osaa sanoa onko Turussa liikettä, äkkiseltään en ainakaan löytänyt. Kannattaa kuitenkin kysyä vaikka valmentajilta tuleeko hallille myyjää. Ainakin tuo Lahden liike käy myymässä luistimia pitkänkin matkan päässä aina kausien alussa. Pahin virhe minkä voi luistimen ostossa tehdä on ottaa luistin liian isona, koska tarvitaan kasvuvaraa. Myös lestillä on merkitystä. Kai sitä markettiluistimillakin pärjäisi mutta, kun on kerran saanut laatua jalkaansa niin niillä markettiluistimilla ei menisi jäälle. Lisäksi laadukkaat luistimet saa aina myytyä eteenpäin. Luistelu on ihana harrastus ja mahtavaa, ettei se ole enää tyttöjen juttu. Lajikirjokin on niin laaja, kun saa mennä yksin, pareittain tai joukkueessa.
kengän pitää istua, ei saa olla hölskyvää kasvuvaraa.
taitoluisteluseuraan. Siellä on usein myytävänä todella hyviä käytettyjä luistimia. Varsinkin parin ekan vuoden aikana. Sittenhän niitä alkaa meneen useita pareja vuodessa ja silloin niiden pitää oll kyllä uusia. uusien luistinten hinnat lähtee jostain 150€ ylöspäin. Luistelu on kallis laji, lisenssit varsinkin on todella kalliita.
Kyllä kunnon luistimilla pärjää pari vuotta ellei harrasta tosissaan. Harrastelijatason harjoitusmäärät ovat ihan erilaiset suhteessa kilpailijoihin sm-tasolla. Meidän joukkueella oli kolme kertaa viikossa harjoitukset ja luistimet uusittiin parin vuoden välein, kun murtumia alkoi tulemaan. Luistinten kuluminen riippuu ihan harjoitusmäärästä ja tasosta. Osaava myyjä osaa kertoa nämäkin asiat.
Itse en kokenut luistelua kovin kalliina harrastuksena. Toki hallimaksut ovat kalliita, samoin luistinten hankinta kirpaisee varmasti. Kuitenkaan harrastelijatasolla ei tarvitse hankkia kisapukuja tai lisenssejä. Ilman vakuutusta lisenssi on 55€, joka ei ole paha vuodesta, jos kisoja kertyy useampi. Kalliimmillaankin se on vain 120€ (sm-taso). Toki jokaiseen harrastukseen saa menemään rahaa mutta en näe mitään syytä alkaa peloittelemaan rahan menolla tässä vaiheessa.
Luistelukouluun ollaan menossa. Selviääkö hokkareilla?
jos kyseessä on vain luistelutaidon hankinta eli ihan perusluistelua "Matti Meikäläinen jäällä" niin voihan siellä olla hokkareilla. Taitoluistelussa ja taitoluistelukoulussa myös miehet käyttävät taitoluistimia ja niitä saa vaan erikoisliikkeestä. Kantaosa on nahkaa eikä muovia kuten marketin parinkympin luistimissa. Meillä poika harrasti taitoluistelua ja ihan niillä "korkkareilla" meni muutaman vuoden ikäisenä jo. Kysele käytettyjä, hinnat on tosiaan satasissa sitten uusilla. Jos aikoo alkaa tosissaan luistelemaan niin kyllä ne luistimet kannattaa hankkia alusta alkaen.
taitoluistin on kovempi ja usein lyhyempi varrestaan Taitoluistimen terä on urallinen joten siinä on sisäterä ja ulkoterä. Tästä syystä taitoluistimia teroittaa vain harvat ja kaarien teko on erilaista kuin hokkareilla/ kaunareilla. Ja taitoluistimilla ei luistella ulkojäillä, koska terät tylsyvät nopeasti. Ulkojää on kovempaa ja sisältää epäpuhtauksia.
Kauno- alias markettiluistimessa on tasainen terä ja pikit hiukan erilaiset. Ja kaikki markettien "taitoluistin" nimikkellä myytävät luistimet ovat oikeasti kaunoluistimia. Näitä voi terottaa kuka tahanssa. Monesti terottajat vielä vetävät taidottumuuttaan alimmat piikit vielä kokonaan pois.
Taitoluistimia ei ihan pienille kannata ostaa uusina, koska muotoutuminen kesää ja ovat kalliit. Käytettynä hinta on halvempi ja vaihtokin isompaan kokoon on kohtuu hintainen. Ja taitoluistimeen ei tungeta villasukkia eikä osteta kasvuvaraan. Luistimeen laitetaan tavallinen sukka, ei hallissa varpaat jäädy.
Olen itse ollut hokkareilla kun lapsen taitoluisteluopeettaja on opettanut meille vanhemmille kaaria, kolmosia, valssihyppyä ja tasahypyjä, niin voin kertoa että ei meinaa mitenkään onnistua.
- Tasahyppy on todella vaikea, kun hokkareissa ei ole piikkiä ja pitkä terää, joihin voi tukeutua. ´
- Kaaret ja kolmoset ovat myös hankalia kun ei ole sisä-/ulkoterää.
- valssihyppy on tosi vaikea kun ei ole teriä
Osta käytetyt taitoluistimet joita käytätte luistelukoulussa ja hokkarit ulkojäille. Näin lapsi oppii luistelemaan molemmilla.
enemmänkin, jos innostusta sitten löytyy.
Kisaillakin saa sitten myöhemmin, jos haluaa.
lätkästä vai taitoluistelusta?
voin sanoa että jo pienetkin pojat tekevät stopin tanssitunnille ja taitoluisteluun menemisen kanssa. Vaikka kuinka vanhemmat haluaisivat, niin eivät van alua. Kyllä pojat jo tietävät mikä on tyttöjen harrastus. Usein stoppi tehdään heti alussa tai viimeistään toisena vuonna.
Kaunoluistimilla voi tehdä hyvin piruetteja yms.Hokkarit on sitten vähän jääkiekkoon yms...
Kun sitten myös sen varren pitää istua.
Minä kierrätän ja käytän käytettyä siksi en maksaisi yli 60 euroa. Mutta hinnat voivat vaihdella alueittain.
Me ostamme Tuusulan skatemarketista (omakotitalon alakerrassa).