Talvisota alkoi 30.11.1939 klo 6.50
Puna-armeijan hyökkäys Suomeen alkoi 30. marraskuuta 1939. Punatykistö avasi tulen Karjalankannaksella kello 6.50.
Helsinkiin tehtiin ensimmäisenä päivänä raukkamainen pommituslento, joka tappoi 40 elokuvista palaavaa lasta ja haavoitti 120.
Kaikenkaikkiaan Helsinkiin pudotettiin talvi- ja jatkosodan aikana noin 3100 tonnia pommeja. Vertailun vuoksi Dresdeniin pudotettiin 3800 tonnia
Kommentit (24)
Herää jo tähän päivään.
Et ole ansainnut itsenäistä Suomea.
Herää jo tähän päivään.
Et ole ansainnut itsenäistä Suomea.
Ehkä kolmonen on sitä porukkaa, joka luulee talvisodan olleen 1800-luvun alussa ja Suomen itsenäistyneen voittoisan sodan ja taistelun jälkeen.
Herää jo tähän päivään.
En sentään talvisodan syttymistä vaan erään tutun muistelua siitä päivästä. Hänellä oli syntymäpäivä, oli liikkeellä ulkona ja vilkutti yli lentävälle koneelle...
Siihen aikaan ei tiedonvälitys ollut reaaliajassa, ja hänkin kuuli vasta jälkeen päin, että sota oli syttynyt ja se oli vihollisen kone.
Tiedän kyllä hyvin, milloin se oli. Ystäväni äiti sai tietää sen kun anneettin ilmahälytys. Oli harjoittelijanan töissä Kaisaniemenkadulla vakuutusyhtiössä ja heidät käskettiin Kaisaniemenpuistoon, pois toimistosta. Ilmahälytyksen jälkeen menivät työpaikalle, josta käskettiin kotiin. Sanoi sitten menneen asunnolleen pesemän ja laittamaan hiuksensa nätiksi, kun oli aikaa. (Jatkosodassa hän toimi lääkintälottana, oli aloittanut välirauhan aikaan sairaanhoidon opiskelun)
Tiedän kyllä hyvin, milloin se oli. Ystäväni äiti sai tietää sen kun anneettin ilmahälytys. Oli harjoittelijanan töissä Kaisaniemenkadulla vakuutusyhtiössä ja heidät käskettiin Kaisaniemenpuistoon, pois toimistosta. Ilmahälytyksen jälkeen menivät työpaikalle, josta käskettiin kotiin. Sanoi sitten menneen asunnolleen pesemän ja laittamaan hiuksensa nätiksi, kun oli aikaa. (Jatkosodassa hän toimi lääkintälottana, oli aloittanut välirauhan aikaan sairaanhoidon opiskelun)
Lisää näitä kertomuksia, tälläisiä on enemmän kuin mielenkiintoista lukea! :)
Mun isä taisteli talvisodassa
jonkun palstalaisen isä on sen ikäinen, että on ollut talvisodassa...
Mun isä ei ollut edes syntynytkään tuolla sotavuosikymmenellä ja itse olen sentään "jo" 40 v...
:)
Se menee suvussa, isän isä oli syntynyt v 1872....
Toinen haavoittui talvisodassa ja oli loppuajan sitten kotirintamalla hommissa. Toinen taisteli jatkosodan loppuun ja palas jotakuinkin ehjänä takaisin.
Niin ja mummot siinnitteli kotona lapsilauman kanssa, tekivät maanviljelyshommat yksin ja siihen päälle vielä lisähommia jotta perhe pysyi hengissä.
jonkun palstalaisen isä on sen ikäinen, että on ollut talvisodassa... Mun isä ei ollut edes syntynytkään tuolla sotavuosikymmenellä ja itse olen sentään "jo" 40 v... :)
Hän oli syntynyt v 1917, ennen itsenäistymistä. Hän toki taisteli myös jatkosodassa. Ja oli kerennyt käydä armeijan ennen sotaa.
että täällä palstailevan isä on taistellut talvisodassa. Isäni on nyt 91-v. ja olen vanhempieni ns. iltatähti.
Milloin isäsi on syntynyt?
jonkun palstalaisen isä on sen ikäinen, että on ollut talvisodassa... Mun isä ei ollut edes syntynytkään tuolla sotavuosikymmenellä ja itse olen sentään "jo" 40 v... :)
- sama
[url="http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/juuri-nyt-twitterissa-helsinkia-on-po…"]Talvisota[/url]
oli mielenkiintoisia valokuvai talvisodan pommituksista. Ne oli yhdistetty hienosti nykyisiin valokuviin samoista kohteista. Jotenkin tulee paremmin esiin, kun pommitustuhojen vieressä talon seinässä lloistaa McDonaldsin mainos.
Toinen vaari oli syntynyt 1917 ja toinen 1919, eli olivat parikymppisiä sodan alkaessa.
Isäni on syntynyt vuonna 1946 ja olen 40 v.
Minulla on vaarini päiväkirja, jota on pitänyt rintamalla ja siellä on myös huikeita piirroksia joita sotakaverit ovat sinne piirtäneet ja vähän sellaisia ironisia loruja korsuelämästä. Ei sitä pysty tajuamaan millaista se elämä oli. Vaarini ei juuri puhunut sodasta, mutta kerran alkoi kertoa miltä tuntui ampua juoksuhaudasta - sen kuulemma jotenkin kuuli kun osui, eikä sitä ääntä pysty unohtamaan.
taisteli talvisodassa, oli sitä ruotsinkielistä pohjasakkaa jostain Kalliosta/Vallilasta, orpopoika vielä. Valehteli sitten ikänsäkin vuodella ( oli 1921 syntynyt). Sodassa sitten joutui johonkin todella pahaan paikkaan, etulinjaan ja pää ei kestänyt sitä tappamista. Ambulanssikuskina toimi koko talvisodan ajan ja kai jatkosodassakin. Mikä se rintamamiehen passi on/oli? Jos joku tietää, voisiko kertoa?
Herää jo tähän päivään.
En sentään talvisodan syttymistä vaan erään tutun muistelua siitä päivästä. Hänellä oli syntymäpäivä, oli liikkeellä ulkona ja vilkutti yli lentävälle koneelle... Siihen aikaan ei tiedonvälitys ollut reaaliajassa, ja hänkin kuuli vasta jälkeen päin, että sota oli syttynyt ja se oli vihollisen kone.
vaan puhui "lisääntyvästä painostuksesta" pommien jo putoillessa helsinkiin. Vasta seuraavana päivänä tilanteen vakavuus alkoi valjeta suomalaisille.
http://arne.nevanlinna.fi/puheenvuorot/