Voi hitto (taloudellisia ongelmia)
Menetin edellisen työpaikkani, ja sain sitten osa-aikaisen (paskatyön) pahimpaan rahapulaan. Kävin kelalla juttelemassa että onko minun näillä tuloilla mahdollista saada asumistukea; virkailija sanoi että kyllä, ja se on 80% vuokrasta. Päätös tuli nyt ja määrä on kyllä kaukana 80%! Vaivaiset 90e! Ja palkkaa saan sellaiset 600-900e/kk, seuraava palkka on 200e (tulee 1. pv)(+2kkn asumistuki 180= yht 380e) ja näistä pitäisi nyt sitten maksaa 2kkn vuokra lähes 1000e! Rahaa tilillä 200e, . Onneksi mulla on lounareita niin saa ruokaa ostettua..
Ja joo, kävin sossussa mutta sanoivat et kun minulla on työ, en saa apua. Vuokranantajalle ei kelvannut vakuudeksi sossun vuokratakaus. (Enkä sitä muutenkaan olisi varmaan saanut)
Nyt vinkkiä viikoksi mistä saan tuon puuttuvan 370e! 15pv seuraava tilipäivä jolloin saan n. 600e
Kommentit (6)
Nyt etsit äkkiä kaiken ylimääräisen mistä viitsit luopua. Vanhoja lasten leluja, kirjoja, vaatteita... Pistät huuto.nettiin myyntiin. Pyydä pieniä lainoja ystäviltä/sukulaisilta.
jos tulot ovat pienet. Jos sinulle on muuta sanottu, niin sanoja on ollut väärässä. Ainoastaan silloin työ estää tuen, jos palkka on tukisummaa suurempi tai jos vanhan työn palkka oli niin iso, että sossu laskee, että sinun olisi kuulunut elää sillä palkalla useampi kuukausi. Yleensä vielä sossu laskee pienen määrän palkasta ns. vapaaksi tuloksi, jonka voi tienata, eikä se vähennä toimeentulotuen määrää.
Lisäksi osa-aikaiseen työhön voi saada soviteltua työttömyyskorvausta. Jos laitat työttömyyskorvauksen hakuun, ja sitten laitat sossuun maininnan siitä korvauksen hausta, niin he voivat tehdä päätöksen, että maksavat väliaikaisesti toimeentulotukea ja perivät sen sovitellun korvauksen suoraan Kelasta.
Kyllä minulle on tosiaan näin sanottu että työssäkäyvänä en saa soskusta toimeentulotukea. Jouduin lainaamaan äitiltäni rahaa ensimmäisen kuun vuokraan, ja tämä laskettiin tuloksi, joten hakemus evättiin. Päätös tuli tänään. Soittaessa työntekijä ehdotti kulutusluottoa, enkä niitä ota ellei se sitten ole oikeasti viimeinen vaihtoehto. (Siltä tämä nyt alkaisi vaikuttaa)
Tuloni tulevat nyt tulevina kuukausina nousemaan, mutta nyt juuri joulukuussa tekee tiukkaa.
Valitettavasti en äidinkään kukkarolle voi uudelleen kävellä, sillä hän ei aijo elättää aikuista tytärtään. (Eikä hänen tarviikkaan)
Nyt etsit äkkiä kaiken ylimääräisen mistä viitsit luopua. Vanhoja lasten leluja, kirjoja, vaatteita... Pistät huuto.nettiin myyntiin. Pyydä pieniä lainoja ystäviltä/sukulaisilta.
Ollaan siis avomiehen kanssa erottu, ja lapsi on väliaikaisesti isänsä luona että pääsen asettumaan. Minulla ei ole muita lähisukulaisia elossa kuin äiti, ja kuten edellä mainitsin en voi taas mennä hänen kukkarolleen. Vanhoja vaatteita on jonkin verran, eli nyt vaan huutonettiin ilmoitusta. Kiitos ideasta!
Ja entinen avokkini on auttanut jo enemmän kuin tarpeeksi, joten en kehtaisi häneltäkään rahaa pyytää. Kavereilta yritin ja sieltä nyt mahdollisesti tulee 100e lainaan.
Vai uskoitko ihan sinisin silmin, että " ei työssä oleva voi saada"?
Käy tekemässä hakemus, niin sinä saat siihen kirjallisen valituskelpoisen päätöksen. Jos sitä ei myönnetä, tee valitus ja perustele sitä sillä lailla, jossa sanotaan sen olevan nimenomaan "tilapäiseen tarpeeseen", eli nykyiseen tilanteeseen.
Olet ilmeisesti menettänyt myös asuntosi, kun nyt vuokravakuudenkin tarvitset. Ja mitä muuta vielä?
Myös siitä Kelan päätöksestä voit valittaa tai käy ainakin kysymässä, että millä perusteella tuollainen päätös on tehty.
Vai uskoitko ihan sinisin silmin, että " ei työssä oleva voi saada"?
Käy tekemässä hakemus, niin sinä saat siihen kirjallisen valituskelpoisen päätöksen. Jos sitä ei myönnetä, tee valitus ja perustele sitä sillä lailla, jossa sanotaan sen olevan nimenomaan "tilapäiseen tarpeeseen", eli nykyiseen tilanteeseen.
Olet ilmeisesti menettänyt myös asuntosi, kun nyt vuokravakuudenkin tarvitset. Ja mitä muuta vielä?
Myös siitä Kelan päätöksestä voit valittaa tai käy ainakin kysymässä, että millä perusteella tuollainen päätös on tehty.
Olen tehnyt hakemuksen koska virkailija silloin sanoi että et voi saada jos et hae. Ja siis kieltävä päätös tuli. Soitin äskön kelalle ja sanoivat että keskitulot ovat niin korkeat ettei asumistukea voida maksaa tämän enempää.
En varsinaisesti menettänyt asuntoani vaan muutin entisen avokkini luota pois. Olemme itseasiassa eronneet jo puolisen vuotta sitten, mutta olosuhteet ovat olleet sellaiset ettei minulla ole ollut varaa muuttaa pois. Avokkini aloitti uuden suhteen parisen kk sitten ja nyt tuntui sitten että olisi aika muuttaa pois jaloista. Tosiaan lainaa olen nyt saanut ystäviltä, 80e vielä pitää kehittää mutta tuon voi jo melkein ottaa vippinä.
Huh, kyllä alkaa helpottaa! Nyt vain niska limassa raatamaan töitä että saan velat maksettua takaisin. Onneksi perustavarat multa löytyy ja mitään isompia hankintoja ei ole tulossa. Lapsellekin joululahjat hommattu jo aikoja sitten niin eipä tule senkään kanssa ongelmaa. Vaikeuksien kautta voittoon!
Yhtä asiaa en kuitenkaan ymmärrä - miksi sossun virkailijat tekevät asiakkaansa elämän mahdollisimman hankalaksi? Sattuu oikeasti tuollaista että virkailija sanoo että "työssäkäyvä ei voi saada" vaikka todellisuudessa mahdollisuus olisikin?
Minulle tosiaan vedottiin kysyttäessä siihen että sosku ei ole pankki josta voi lainata rahaa, vaan sitä annetaan tarvitseville. Itse olin lähes viikon näkkileipäkuurilla, onneksi nyt tosiaan ex-avokilta sain lounarit niin pärjää.
Itsepä olen tilanteeni aiheuttanut, ei auta kuin alkaa pikkuhiljaa korjaamaan.
jos tulot ovat pienet. Jos sinulle on muuta sanottu, niin sanoja on ollut väärässä. Ainoastaan silloin työ estää tuen, jos palkka on tukisummaa suurempi tai jos vanhan työn palkka oli niin iso, että sossu laskee, että sinun olisi kuulunut elää sillä palkalla useampi kuukausi. Yleensä vielä sossu laskee pienen määrän palkasta ns. vapaaksi tuloksi, jonka voi tienata, eikä se vähennä toimeentulotuen määrää.
Lisäksi osa-aikaiseen työhön voi saada soviteltua työttömyyskorvausta. Jos laitat työttömyyskorvauksen hakuun, ja sitten laitat sossuun maininnan siitä korvauksen hausta, niin he voivat tehdä päätöksen, että maksavat väliaikaisesti toimeentulotukea ja perivät sen sovitellun korvauksen suoraan Kelasta.