Vasemman pakaran viiltävä kipu, ärtyy esim imuroimisesta, mitä tämä on?
Olen huomannut että tosiaankin siivoaminen aiheuttaa pakaran kipuilua, viiltävää vihlovaa kipua ja kävellessä välillä varsin ankaraakin. Toisinaan kipua ei ole, sitten yhtäkkiä taas ilmaantuu. Mistähän voisi olla kyse?
Kommentit (8)
tuo iskias sitten johtuu ja miten sitä voi hoitaa?
ap
Voi johtua esim. madaltuneista välilevyistä lannerangassa, kiristävistä pakaralihaksista tai SI-nivelen ongelmista.
Mulla se tulee ja menee, välillä joudun olemaan petipotilaana päiväkausia. Iskiashermo on sulla ärtynyt jostain syystä, mulla on välilevy madaltunut ja se painaa hermoa.
tuo iskias sitten johtuu ja miten sitä voi hoitaa?
ap
selälle, pakaroille ja alaraajoille. Em alueiden hieronta. Fysioterapeutin tai osteopaatin käsittely rangalle. Välilevyjen madaltumista ei voi estää, mutta hidastaa voi monipuolisella liikunnalla ja hyvällä lihaskunnolla. SI-nivelen ongelmia (jos esim. perinnöllisiä) ei oikeastaan voi estää, mutta tässäkin monipuolinen liikunta ja hyvä lihaskunto ehkäisevät ongelmia. Jos oireesi johtuvat välilevyn pullistumasta > aika tai operatiivinen hoito auttavat > ongelma voi palautua. Jos kyseessä on välilevyn liukuma > ongelma ilmenee aika-ajoin. Jos oireet aiheuttaa nikaman siirtymä > hyvä lihaskunto (tukee ongelma-aluetta) auttaa. Pika-apuna venyttely, hieronta ja rangan manuaalinen käsittely.
Lisäksi minulla on usein selkäkipua, ikään kuin selkäranka olisi kipeä.
ap
selkä rasituksen yhteydessä vai onko se kipeä varsinkin aamuisin?
Mulle tuli molemmissa raskauksissa aina imuroinnin jälkeen vasempaan pakaraan tuo kipu, ja paljon ennen kuin maha alkoi edes kasvaa.