Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vs. mies, kotitöistä

Vierailija
28.11.2011 |

Haluaisin tietää mitä muut ovat mieltä mieltäni painavasta asiasta.

Olen äitiyslomalla, kotona vauva n.6kk ja puolet ajasta isompi lapsi myös. Mies käy päivätöissä, sekä harrastaa metsästystä. Metsästystä on ollut syyskuulta asti, loppuu vuoden loppuun. Aikaa siihen menee viikoittain 1-2 kokonaiusta päivää sekä joskus iltoja. On siis tyypillisestä poissa jommankumman viikonloppupäivän ja usein jonkun illankin. Kotona ollessaan syö, leikkii lasten kanssa, hoitaa vauvaa, lepää, tekee töitäkin. Kotitöitä tekee jonkun verran, eli esim nostaa pyykkikoneellisen, täyttää tiskikoneen, käy kaupassa. Ei tee ruokaa juuri milloinkaan (ehdottaa mäkkäriä jos sanon etten jaksanut tehdä), imuroi kun nalkutan (tavoite kerran viikossa mutta menee parikin..), pesee veskin kun nalkutan (sekin parin viikon välein), vaihtaa lakanoita kun nalkutan.

Jätän tarkoituksella imuroinnin, vessan pesun miehelle kun sovittu että hän tekee niitä jotta korvaa kaiken kotityön mitä teen kun hän metsällä jne. Ei niitä tee jos en muistuttele. Hän käsittää vauvahoidon, tiskikoneen kertaalleen täytön ja koneellisen noston riittäväksi. Minä hoidan lapsien ruokailut, teen ruokaa noin kerran päivässä (kotiruokaa), lakaisen pahimmat pölyt, pistän kaikki miljoonaa tavaraa paikoilleen pitkin päivää, siivoan lastenhuoneen, petaan, hoidan lemmikkejä (matelijat), luuttuan, pesen pari koneellista pyykkiä päivässä. Mies hoitaa autot eli katsastaa, vaihtaa renkaat (tosin osallistun siihen), pitää huolen öljyjen vaihdosta yms.

Koska en jaksa tätä ainaista kotityötä, olen tahallani jättänyt puhtaat pyykit viikkaamatta (vain vauvan pakolliset), en imuroi, en pese vessaa jne. paskasta on. Mies metsästää toisen viikonloppupäivän ja toisena lepää, hoitaa lasta enemmän kuin minä. Pyykkikasa kasvaa, vessa paskottuu ja kaikki tuommoiset jää rästiin. Ei kato kerkeä kun on töitä ja harrastus.

Olenko kohtuuton jos mielestäni olisi reilua niin, että arkipäivisin minä hoidan lapset, kokkaan ruoan, siivoilen meidän sotkuja ja pesen pyykkiä sekä setin tiskejä. Illalla mies auttaisi kotitöissä mm nostamalla pyykkiä, laittelemalla tiskiä jne. Viikonloppuisin jos hän valitsee metsästää yhden päivän, minä saisin toisena istua ja vaikka lukea, kun hän hoitaa lapsia. Sitten YHDESSÄ tekisimme viikkosiivouksen, eli imurointi, luuttuaminen, vessa, pyykkejä kaappiin jne. Mielestäni hän käyttää "vapaansa" metsällä, joten sit saa myös tehdä aikaa kotihommille jotka tehtäs yhdessä.

Olenko nipo ja nalkuttaja kun tämä ahdistaa ja en jaksa tätä paskassa elämistä tai tehdä kaikkea itse? Haluan että mies harrastaa jne, mutta mielestäni hän ei tajua että se että hän käy metsällä sillä aikaa kun olen lapsenlikkana, on etuoikeus eikä itsestäänselvyys.

MIELIPITEITÄ??

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkinlainen Y-kromosomiin liittyvä hahmotushäiriö... Tahtoo käydä meilläkin niin, että vaikka meillä molemmat vanhemmat töissä, lähes kaikki kotihommat jää jotenkin naisen tehtäväksi. No, kyllä mies voi harvakseltaan jonkun koneellisen pyykkiä pyöräyttää tai laittaa kuivumaan tai laittaa illalla tiskikoneen pyörimään. Lähtee kyllä esim. lasten kanssa uimaan, jolloin minä saan omaa aikaa (siivoamiseen, pyykinpesuun, yleisen sekasorron järjestämiseen, jota muulloin ei ole aikaa tehdä) ja jos minä taas vien tenavat johonkin, miehellä on omaa aikaa (rumpujen soittoon, liikuntaan, lukemiseen, nukkumiseen jne.). Joku ikuinen epäsuhta tässä on.... no, mies kyllä vaihtaa autonrenkaat (1h kaksi kertaa vuodessa) ja leikkaa nurmikon (30min 2x viikossa kesällä) ja tekee ison osan lumitöistä talvella, viimemainittuja tehdään kyllä yleensä lasten kanssa porukallakin (ja minä teen silloin, kun mies työmatkalla useamman kerran viikossa).

Ei ne vaan jotenkin hahmota, että jos ei koko ajan tee jotakin siivoamista ja järjestelyä ja pyykinpesua, mieti ruokalistoja ja kaupassakäyntejä ja myös toteuta ne jne. jne., paikat on ihan sekaisin, perhe nälissään ja kaikki vaatteet likaisina pyykkikorissa.

Se naisenkaan oma aika ei todella ole sitä "kiva siivota kerrankin rauhassa"...

Vierailija
22/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi mies valitti aina mulle että en tee tarpeeksi kotitöitä. Sen siisteystaso oli tosi korkea. Joten en mielestäni vaadi taivaita. Niin ja kyseinen parisuhde päättyi kun mies piti suhdetta selän takana ja vaihtoi toiseen naiseen. EN valittanut kotitöistä hänelle, koska hän teki niitä ja oli aina kotona. Joten ei nyt oikein mene läpi että siksi minut jätettiin ;)

Tämä asia on vain yksi osa elämäämme, kaikilla lienee joku ongelmakohta. En ole alistuvaa 50-luvun kotirouvatyyppiä joten turha mionusta sellaista vääntää. Myös mies sen tietää ;)

T.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tilanteeni on tyystin eri: mies tekee reissuhommia ja minäkin olen päivätyössä ja kaksi alle kouluikäistä lasta hoidossa. Kummasti kotityöt kasautuu minulle kun niitä on arkisinkin tehtävä ja pyrin tekemään niin, että viikonloppuina vietettäisiin yhteistä aikaa. Kun mies on ollut lasten kanssa, on kämppä kuin pommin jäljiltä. Ruuan saa heille pöytään ja astiat koneeseen mutta siihen se jääkin. Omaa pyykkiään pesee, mutta harvoin niihin koneellisiin lasten vaatteita eksyy saatika että saisi ne narulta kaappeihin. Olen useasti harmitellut ettemme jakaneet vanhempainvapaita tasapuolisemmin. Se olisi opettanut miehelle mitä kotona olijalta vaaditaan!

Taidanpa minäkin rustata kotityölistan jääkaapin oveen. Joskus hommaa jo aloiteltiin niin, että molemmat listasivat työnsä ja miehen hommathan on enemmän sellaista kausiluontoista kuin rutiinisti päivästä ja viikosta toiseen toistuvaa. Välillä olen ajatellut olenko mieheni huonosti valinnut mutta sama meininkin on kaveriperheissäkin. Vaikka täällä palstalla on kasapäin miehiinsä täysin tyytyväisiä naisia niin enpä ole todellisessa elämässä heitä tavannut.

Tsemppiä - nosta kissa pöydälle.

Vierailija
24/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita vastauksia mutta etkö ehdi tehdä päivän aikana kaikkia kotitöitä niin että miehesi voisi vain olla lasten kans kun tulee kotiin? Se olisi tärkeintä. Eihän pyykkien laittoon ja tiskeihin ja imuroimiseen mene niin kauan aikaa ettet voisi tehdä niitä illalla? Tunti tehokasta aikaa päivässä kotitöihin niin illaksi ei jää mitään työtä.

Vierailija
25/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiempi mies valitti aina mulle että en tee . Niin ja kyseinen parisuhde päättyi kun mies piti suhdetta selän takana ja vaihtoi toiseen naiseen. EN valittanut kotitöistä hänelle, koska hän teki niitä ja oli aina kotona.

Vierailija
26/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisesta viestistä. Muille myös kiitos mielipiteistä!

Menen nyt tekemään niitä kotitöitä ;)

Onneks tämän suuremoaa ongelmaa ei ole, asiat vois olla paljon pahemmin! Pidän silti oikeuksistani kiinni.

Päivänjatkot!

T-ap

Vierailija
27/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tekisit ne kotityöt silloin kun mies on töissä?

Vierailija
28/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. miesten töitä on kyllä nykyään kaupunkilaisilla aika vähän. Auton huolto ja renkaidenvaihtokin hoituu useimmilla ammattilaisilla.

Ongelma tässä on se, että sinä pyrit olemaan 2000-luvun nainen, mutta mies elää kivikautta, ainakin viikonloppuisin.

Älä nalkuta vaan kerro päätöksesi: nyt ME ryhdymme siivoamaan, minä laitan pyykit sillä aikaa kun sinä siivoat vessan.

Tai jotain muuta vastaavaa samaan tyyliin, eli sinä et käskytä miestä, vaan kerrot mitä nyt on tulossa.

Ansa piilee siinä, että sinähän olet "vain" kotona kun olet äitiyslomalla. Siksi on oikein olettaa, että sinä teet kotona miestäsi enemmän mutta entä sitten, kun se äitiysloma loppuu?

On helpompi pitää puolensa nyt kuin sitten töissä ollessa.

Ja entä sinun omat harrastuksesi?

Vierailija
29/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin miesten töitä, kun metsällä ravaa! Se, ettei tuo sitä lihaa kotiinsa on kyllä outo juttu...

Vierailija
30/30 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, "aina" kotona. Kävi baarissa, löysi naisen ja sit hän ei ollutkaan aina kotona.

Numerolle 30 tai vastaavaa. Kerkeänkin perusjutut työpäivän aikana, mutta mulla ainakiin vauva ollut semmonen ettei viihdy kuin hetken yksin kun ei vielä liikkuakkaan osaa. Saan tiskit hoidettua, pyykkirymbaa pyöritettyä ja perussiistiks laitettua, ruoankin tehtyä. Mutta, jos viikonlopulta on tiskivuori, pyykkivuori, imurointi, luuttuaminen,yms, niin ainakaan minä en kerkeä kaikkea ellen tee töitä koko ajan. Mielestäni ansaitsen myös noin tunnin päivässä "lounastaukoa" eli kahvit rauhassa yksien päikkärien aikana. Tuolloin neulon tai luen myös jos haluan, hengähdän hetken. Vauvan kanssa haluabn myös pelleillä, leikkiä, enkä vaan raahata ympäri kämppää ja siivota. En todellakaan vaan makaa kotona. Välillä oli tosi helppoa kun vauvalla oli hyvä kausi, mutta silloin kun se vaatii minua paljon ja syöttöihin, nukutuksiin menee aikaa, ei päivässä kerkeä/jaksa raataa hulluna...Mielestäni yhdessä siivotaan yhteiset sotkut viikonlopulta, ja jos mulla jää aikaa arkena, voisin esim edistää valmistumista ja kirjotella koulujuttuja kuten kerkesinkin kun vauva oli pienempi...

T.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi