täysimetys 6kk
Meidän poika on 5kk ja 1 viikon. Olen alusta asti ollut sitä mieltä, että jos vain maito riittää niin poika saa olla täysimetyksellä tuohon suositeltuun 6kk:n ikään. Painoa tulee kiitettävästi. 3-4 kuisena poika nukkui yhtäjaksoisesti 10, jopa 12 tuntia. Nyt noin kuukauden ajan poika on herännyt syömään öisin 2-4h välein. Neuvolassa sanottiin, että voin tehdä niin kuin itse haluan täysimettää 6kk asti tai aloittaa kiinteiden maistelun heti. Painoa kun siis on kuitenkin tullut kiitettävästi. Osa sukulaisista vain neuvoo, että kannattaisi aloittaa jo kiinteät, katkonaiset yöt kuulemma kertovat ettei maito enään riitä..
Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Kannattaako odottaa 6kk ikään ennen kiinteiden aloitusta.. ja millä kannattaa aloittaa? perunalla? ja porkkanalla? vai vellillä?
Kommentit (23)
Meillä tyttö on nyt 5 kk 3 vkoa. Juuri samoihin aikoihin aloin miettiä, että mitä teen. Noin pitkästi nyt ei tyttö ole tainnut missään vaiheessa nukkua mutta silti yöt muuttuvat levottomiksi ja heräili suunnilleen 8-10 kertaa yössä syömään. Ajattelin, että maito ei riitä. Neuvolasta sanottiin mulle juuri samoin.
Tyttö on ollut jo pitkään kiinnostunut ruuasta ja sekin puolsi meillä sitä, että kiinteät aloitettaisiin. Kaksi viikkoa sitten annoin ekan kerran perunaa (keitettyä ja muussattua, seassa rintamaitoa). Ei tykännyt oikein. Ostin kaupasta peruna-porkkanaa ja se kyllä maistuu! Nyt on maistettu myös maissia ja tänään vähän hedelmäsosetta.
Tyttö tykkää kyllä syömisestä ja söisi paljon enemmänkin kuin olen antanut. Yleensä kerran päivässä olen antanut sosetta ja muuten rintaa. Kaikki menee oikein hienosti eikä mitään vatsavaivoja ole tullut MUTTA itseäni jotenkin kaihertaa, etten täysimettänyt 6 kuukautta. On jotenkin ihan äärimmäisen huono omatunto siitä, etten tehnyt niin vaikka olisin pystynyt. Kiinteät aloitin, koska ajattelin, että se on lapsen parhaaksi, mutta nyt kuitenkin mietin koko ajan olisiko pitänyt olla antamatta vielä mitään. Ihan typerää enkä tajua miksi tätä asiaa vatvon koko ajan ja ahdistun tällaisesta.
Mieti siis mitä itse haluat. Älä kuuntele sukulaisia. Jos tuntuu, että poika voisi tarvita lisäravintoa, anna varovasti esimerkiksi juuri peruna-porkkanaa. Velliä ei suositella ihan ensimmäiseksi. Tosin olen lukenut, että jos vauva on kiinteitä aloitettaessa 5-6 kuukautta ei järjestyksellä ole niin väliä. Yleensä kuitenkin suositellaan aluksi kasviksia, vihanneksia, juureksia ja hedelmiä ja vasta myöhemmin viljoja ja lihaa.
Aluksi annos voi olla 1-2 teelusikallista. Siis siten, että lautaselle sen verran ruokaa ja siitä menee sitten mahaan sen verran mitä menee (ja loput hiuksiin, vaatteisiin jne).
Neuvolasta sanottiin mulle juuri samoin.
Ei siis sanottu, että maito ei riitä vaan sanottiin kuten sinullekin oli sanottu. Eli, että voin aloittaa kiinteät tai jatkaa täysimetystä.
Siis tuo 6kk on suositus, eli vallitseva mielipide on se, että 6kk olisi ns. parasta. No, meillä on samanikäinen poika kanssa ja tämä on jo pari viikkoa syönyt soseita. Yksinkertaisesti poika oli rinnalla aivan jatkuvasti, päivin ja öin. Paino kuitenkin nousi koko ajan tasaisesti, itse enemmän väsyin siihen, että poika tosiaan tarvitsi rintaa n. tunnin välein ja lopulta sitten alkoi pulauttelemaan, kun eihän se maha kaikkea sitä määrää jaksanut vetää. Kiinteät poistivat nämä ongelmat ja poika on nykyisin tyytyväisempi elämäänsä. :) Ja toisekseen, öisin lapsi tilaa sitä maitoa seuraavalle päivälle, joten oletko varma, ettei pojalla ole ns. tiheä imu menossa? Näin ainakin minua neuvottiin. Mutta sitten jos päivisinkin syö jatkuvasti voi olla ettei maito enää riitä. Eli pystyykö lapsi päivisin nukkumaan esim. yksiä pitkiä päiväunia?
Kannatan kuitenkin sitä, että teet niinkuin parhaalta tuntuu. Jokainen lapsi on oma yksilönsä. Mä en lähde ollenkaan siihen keskusteluun, että pitääkö väkipakolla imettää puolivuotiaaksi vai pitääkö lopetta jo aiemmin. Jos tuntuu siltä, ettei maito riitä, aloita kiinteät. Äläkä sukulaisilta kysele, sinun lapsihan se on. :)
Mutta sitten kun päätät aloittaa niin me aloitettiin perunalla. Sen jälkeen porkkanaa. Niin ja bataattia voi pistää perunan sijaan. Sen sijaan velleistä sanottiin, etteivät juurikaan ravintoarvoiltaan ja energiapitoisuudeltaan eroa rintamaidosta, joten kuulemma kannattaa nykyisin jättää vellit väliin ja siirtyä suoraan puuroon. :)
imetin 6kk 2 viikkoa täysimetystä, sitten aloitin antamaan kukkakaalia, mustikkaa, hirveä, jne. Hyvin sujui eikä ongelmia.
no sinuna en aloittaisi vielä kiinteitä, mutta eihän se todellakaan kiellettyäkään ole. Mä nautin siitä vaivattomuudesta kun ei tarttennu sotata joka paikkaa sillä vauvaruualla ja ruokkiminen oli nopeaa (siis 10 minuuttia tissillä vs. vähintään puoli tuntia "piltin" syöttämiseen vaatteiden vaihtoineen) Itse siis aloitin vasta 6 kk iässä kiinteät.
enkä aloittanut perunalla, se kun voi olla herkälle aika allergisoiva, vaan bataatilla ja maissilla, riisillä.
kyllä se pian taas nukkuu, tilaa vaan maitoa
siis jos on kuukauden ajan kestänyt, niin ei se minusta enää maidon tilailua ole.. Kokeile aloittaa lisäruoat mutta jatka myös imetystä. Meillä vauvalle tuli perunasta maha kovaksi, porkkanalla aion aloittaa tälle kuopukselle tai jollain muulla kasviksella. Porkkana on toki aika voimakkaan makuinen, vaikka itse syödäänkin paljon luomuporkkanoita. Millään makealla hedelmäsoseella ei kannattane aloittaa, jos haluaa että kasvissoseetkin maistuu...
t. äiti neljälle
Mutta aloitin kiinteät eri syystä kuin heräily. Vauva alkoi selekeästi kiinnostua syömisestä. Tuli sellainen olo että meidän syödessä siihenkin maiskuttavaan suuhun oli saatava jotain maisteltavaa.
Meillä kiinteiden aloitus on ollut todella vaivatonta. Ekaa perunalastia enempää ei ole yökitty ja ruoka ei ole mitään pelkkää sosetta vaan sellaista mitä nyt isosta määrästä sauvasekottimella saa. Vauva oli noin 5kk kun aloitin pienillä annoksilla kerran päivässä.
Vaikka kyllä minullekin sanotiin jo 4kk tietämillä että voisit jo aloittaa ( siis oma äitini yms.) Mutta tein niin kuin itse parhaaksi näin.
Sinä päätät. Voihan se puuro pidentää yöunta.
Se juuri mietityttää, kun itse haluaisin niin aloittaa kiinteät vasta 6kk iässä, mutta mietityttää riittääkö maito pojalle? Toisaalta painoa kuitenkin on tullut edelleen reilusti, poika on aikas pulskassa kunnossa, jo yli 8kg. Mutta toisaalta se juuri mietityttää, että voiko noin "isolle" kaverille riittää vielä pelkkä maito..?
Ymmärrän kyllä niin sinun "omantunnon kolkutuksen", itselleni käy varmaan samoin jos aloitan kiinteät nyt.. On se vaan semmoista kun yrittää niin kovasti olla täydellinen äiti.. ;)
meidän poika ei kyllä päivisin tarvi maitoa sen useammin kuin ennenkään.. parin tunnin päikkäreiltäkään noustessa ei ole heti vaatimassa ruokaa.. mutta..otapa tästä nyt sitten selvää..
Itse täysimetin tuon puoli vuotta.Mielestäni sukulaisesi ovat väärässä,pelkkä maito kyllä riittää.Katkonaiset yöt voivat merkitä sitä,että vauvalle on puhkeamassa hampaita,uudet taidot "tulevat uniin",tms.Me aloitettin perunalla,sitten porkkanaa,pikkuhiljaa mukaan kananmunaa,broileria,jauhelihaa,possua..Ai niin,unohda vellit ja siirry suoraan puuroon.Kaupoissa on tosi paljon erimakuisia ja maistuvia puuroja jo aivan pienille.Tsemppiä sinulla ja pikkuiselle! =)
joku, en muista oliko neuvolassa, että tuo 6kk täsyimetyssuositus on lähinnä kehitysmaita varten. Hygieania-asia siis koska maailmassa kuolee paljon vauvoja pöpöihin mm likaisesta vedestä (korvikkeet, ruoat..). Joten itse ajattelen että jos näyttää siltä että tämä nimeomainen vauva on nälkäinen, kiinnostunut ruoasta jne, ei ole mikään syy olla antamatta kiinteitä "koska who niin suosittelee". Joku veteen piirretty viiva vain..En ainakaan huonoa omaatuntoa potis!
Meillä esikoinen alkoi olla tosi kiinnostunut ruuasta jo ennen 5 kk ikää. Osoitti siis kiinnostusta meidän vanhempien syömiseen, lusikkaa työnsi itse suuhunsa jne. Nukkui hyvin, mutta kasvoi hitaasti. Aloitin siis kiinteät tuolloin. Hyvin sujui.
Kuopus puolestaan kasvoi hyvin, mutta nukkui huonosti. Ei ollut vähäisimmässäkään määrin kiinnostunut syömisestä tai ruuasta. Täysimetin 6 kk. Sekin oli ehkä liian aikaisin, kun kiinteiden aloitus oli aika takkuamista.
Tuo 6 kk on tosiaankin siis yleinen suositus, ei mikään tavoite, johon tulisi ehdoin tahdoin pyrkiä. Lastenlääkäriliitto ja monet muut tahothan ovat viime aikoina esittäneet jopa näkemyksiä siitä, että pikemminkin kiinteiden aloitusta tulisi mm. keliakian ja allergioiden vuoksi jopa aikaistaa. Tiedä sitten näistä.
Itse aloitin kiinteät mahdollisimman vatsa- ja allergiaystävällisesti. Ensin bataattia, kesäkurpitsaa, mustikkaa, vadelmaa jne. Aikanaan puurot niin, että ensin riisi, sitten kaura, ohra, ruis, vehnä. Lihoista ensin broileri ja possu, sitten vasta nauta ja kala. Paljon sormiruokailtiin, se toimi huonosti syövälle kuopukselle (joka toisaalta välillä kieltäytyi itse tehdyistä sapuskoista, ja vähän aikaa mentiin hyvällä omalla tunnolla pelkillä kaupan Pilteillä). Vellit on käytännössä maustettua korviketta, niitä en ole antanut ollenkaan.
kiitos kaikista kannustavista viesteistä ja hyvistä neuvoista..
Taidan nyt edetä päivän kerrallaan ja katsoa meneekö muutama päivä vai tuo kolme viikkoa että aloitetaan maistelut.. poika kyllä tuntuu olevan kiinnostunut ruuasta, tyhjän lusikankin saa jo suuhunsa.. ja tarkkaavaisesti seuraa muiden syömistä..
Ei se nyt niin tarkkaa ole, viikko sinne tai tänne. Aloitin tuossa vaiheessa soseet.
Velli ei muistaakseni ollut se suositeltu aloitusruoka ainakaan pullosta annettuna kun halusin vielä imettääkin.
Jotain niitä vihannesmössöjä taidettiin antaa lusikalla ensin...
Mutta meillä ainakin niiden kiinteiden syöti oli pitkään vaan sellaista leikkimistä ruualla. Harjoiteltiin ensin jonkin aikaa nielemistä jne
Oikeasti lapsi alkoi syödä kunnolla kiinteitä nälkäänsä kun loptettiin yöimetys muutama kuukausi myöhemmin
Niin ne suositukset muuttuvat, säännöllisin väliajoin. Kakskyt vuotta sitten aloitettiin kiinteät jo 3 kk iässä. Ja ihan on normaaleja lapsistani tullut.
Nyt tämä iltatähteni lähestyy kolmea kuukautta ja en kyllä todellakaan aio korviani lotkauttaa noille suosituksille, annan kiinteää sitten kun alkaa siltä tuntua. Mistään suosituksista en aio ajankohtaa katsoa. Jokainen äiti on täydellinen omalle lapselleen. Järkeä voi siis käyttää tuossa syömäasiassakin.
Mun esikoinen on 23-vuotias ja mua pidettiin neuvolassa lähinnä vähäjärkisenä, kun täysimetin häntä 6 kk.
Tuntuu, että joillain äideillä on kiire alkaa antaa kiinteitä (en tarkoita sinua ap). En ymmärrä miksi, musta se on kurjin vaihe. 5 kertaa päivässä pitää sotkea vauva, äiti, keittiö, astiat jne. ja lopputuloksena meidän vauvoilla oli pari lusikallista sosetta vatsassa. Reissuun pitää aina pakata soseita, ruokalappuja, vaihtovaatteita jne. Ja jos aikataulu pettää 15 minuuttia, niin vauva on liian väsynyt syömään ja kaikki menee roskiin.
Ei kannata laittaa uskoaan siihen, että kuyn lapsi alkaa syödä kiinteitä, niin unet paranee. Meidän kohta 6 v. lapsi oli lähes täysimetyksellä yli vuoden vanhaksi asti, 5 kertaa päivässä leikittiin syömistä. Sitten yhtenä päivänä lapsi päätti ruveta syömään, maidon koostumus oli varmaan laihempaa ja kulutus kovempi. Tyttö on kasvanut koko ajan omalla jyrkemmällä kasvukäyrällään, on nyt 125 cm pitkä. Joten ruuasta ei ole ollut puutetta. Tyttö on aina heräillyt paljon, nykyään yleensä vaan kerran yössä. Toiset vaan on herkkä unisempia.
Toivottavasti ei ollut neuvolan, tai muunkaan terveydenhuollon ammattilaisen näkemys, olisi muuten kiinnostavaa tietää kenen! 6kk täysimetyksestä on kyllä ihan selvää terveyshyötyä teollisuusmaissakin. Itseäni täysimetyksessä viehätti sen vaivattomuus soseilla sotkemisen sijaan. Yöheräilyt voivat tosiaan johtua niin monesta muustakin asiasta kuin maidon riittämättömyydestä: hampaiden tulo, uusien liikkumistaitojen oppiminen, ääntelyn kehittyminen...
Eihän se mikää kiveen kirjoitettu laki ole, jota olisi pakko noudattaa, tee niinkuin itsestäsi hyvältä tuntuu, sukulaisten neuvot nyt on kanssa usein niin ja näin...
kyllä se pian taas nukkuu, tilaa vaan maitoa