Synnytys flunssaisena?
Huomenta!
Onko kukaan teistä kokenut synnytystä kun on kova nuha ja kurkkukipu päällä? Täällä sellainen tilanne ja raskausviikkoja kasassa jo 40+2, eli perillinen voi putkahtaa maailmaan koska vaan... Tarvittiinko erityisjärjestelyjä, oliko voimat vähissä tms. Kuumetta ei onneksi ole, mutta vielähän sekin ehtii nousta...
Kommentit (7)
esikoinen syntyi ja olin flunssassa. Tietäähän sen muutenkin kipuinen ja sit flunssa päällä. Mieluummin olisin odotellut muutaman päivän että olisin toipunut paremmin.
Mustaherukkamehua ja sillee...
Minä olen syntynyt armon vuonna 1976, kun äiti on ollut kunnon lentsussa. Synnyin varmaan sen lentsun takia paria viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta kuitenkin jo normaalikokoisena 49 cm/3 kg. Äidin mukaan syöksähdin vauhdilla maailmaan (onneksi oli lentsun takia jo valmiiksi sairaalassa, muuten ei olisi varmaan ehtinyt sairaalaan).
T(S)intti
Synnytin lapsemme nuhaisena ja yskäisenä (ei kuumetta).En tarvinnut mitään erityistoimia.Synnytys meni ihan hyvin flunssasta huolimatta.
Ainoa mikä oli keljua niin yskiä sitten synnytyksen jälkeen kun tuntui että alapää repee jos yskii.Mutta ei revenny mihinkään vaikka yskinkin aika lailla.Sitten pelkäsin että vauva saa saman taudin.Mut ei saanu ja sanoivatkin että vauva ei toden näköisesti edes saa tautia joten sekin huoli oli turha.
Tsemppiä vaan synnytykseen!
T.Äitix
Kolmas lapsemme syntyi kolme viikkoa ennen laskettua aikaa kun olin
tosi pahassa flunssassa. Ja kyllä huomasin et ei ollu voimia ponnistaa.
Meinasinkin kätilöl sanoa et en kyllä jaksa ponnistaa kun on niin voimat
pois tuon flunssan takia. Olin koko viikonlopun ollut aivan poikki ja vauva syntyi maanantain vastaisena yönä. Liekkö lentsu käynnisti synnytyksen niin aikaisin, vauvakin oli aika pieni. Mutta kyllä oli voimat pois ja just yskiminen tuntui tosi pahalta. Vielä kun vuoto oli yli äyräiden ennen kuin kätilö sen huomasi. Ihana tunne kun yskäisi!!! Ja eikun tippaan vaan sit!
Minulla oli kunnon flunssa, yskä, kurkku kipeä nenä tukossa jne juuri ennen synnytystä. Olin aika huolissani jaksamisesta. Pahin kurkkukipu oli ohi kun synnyttämään mentiin. Mutta mutta.... flunssa ja yskä katosi sen siliän tien kun synnytyssalissa oltiin. Hyvin jaksoin myös ponnistaa. En todella tiedä minne se flunssa katosi!!!
Tsemppiä sinulle. Jos pääset pahimpien flunssapäivien ohi, jaksat varmasti.
Eli raskausviikolla 38 olivat flunssan oireet alkaneet ja viikonlopuksi iskikin kova nuha. Ilmeisesti infektio laukaisi synnytyksen ja vedet menivät 38+3 yöllä. Siinä sitten niistelin vuorokauden verran, mutta synnytyksen varsinaisesti alkaessa oireet katosivat kuin taikaiskusta enkä tuntenut oloani lainkaan heikoksi tai flunssaiseksi vaikka takana oli kaksi valvottua yötä ja ponnistusvaihekin kesti 1h 18 min...
Minulla flunssa ikävä kyllä palasi miltei heti osastolle palattuani ja nuha oli todella raju. Tuo pidätyskykykin kun on aika olematon synnytyksen jälkeen niin niistäminen ja aivastelu oli kyllä helvetillistä... No, selvittiinpä siitä kuitenkin ja tikitkin kestivät.
Ikävä juttu oli, että meillä vauva sai minulta tartunnan ja päädyimme lopulta lasten infektio-osastolle RS-virusta potemaan. :P Tuo kun on ilmeisesti ainoa virus, joka ihan pieniin tarttuu ja tietty itse olin juuri sen jostain bongannut. Mutta yleensähän flunssat tosiaan eivät vauvaan tartu.
Minulla oli lähes 39 astetta kuumetta kun synnytys käynnistyi. Varmaan siitä syystä käynnistyikin ennen laskettua aikaa. Päällä oli myös kova flunssa, joka todettiinkin sitten myöhemmin keuhkokuumeeksi. Panadolin voimalla synnytin 12 tuntia ja yllättävän hyvin jaksoin. itsekin aluksi stressasin, mutta synnytys kipuineen jne vie niin mukanaan, että flunssan melkein unohti. Toki olo oli voimattomampi kuin esim. synnyttäessäni ensimmäistä kertaa ja terveenä.