Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka verbin lauseen loppuun laitatte, suomalaisia ootteko?

Vierailija
26.11.2011 |

Ei siis haittaa, mielenkiinnosta vaan kysyn. Jos joku teistä vastata haluaisi :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin sitä alussa mutta nyt teen itse samaa :D En tiedä mistä se on peräisin..

Vierailija
2/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan jedi-ritareita oomme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsut kirjaavat usein juuri tuolla tyylillä

kirjaavat tai sanelevat myös noin. Monestihan se verbi jätetään sieltä pois, silti usein se lipsahtaa sinne perään kuin itsestään, jos ei ole kauhea kiire.

Potilaalla särkyä jo kolmatta päivää (ollut).

Vierailija
4/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjaa, syöttekö miten paljon. Ehkä vain yodaa puhuta, kun palstalla liikaa aikaa kuluta.6

Vierailija
5/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis olekaan ainoa, jota tuo tyyli on alkanut ärsyttämään. Ja kun sitä näkee vähän jokaisella nettipalstalla. Olen tainnut kerran jos toisenkin avautua aiheesta, kun en vaan voi käsittää tuonkaan ideaa.

Vierailija
6/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsia kuinka monta?

Vierailija
7/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten jotain muuta "väärää" kielenkäyttöä tai jopa sana. Olen suomalainen, mutta asunut nyt ulkomailla noin 7 vuotta. Joskus huomaan kirjoitettuani, että lause tuntuu jollain tapaa väärältä.

Ihan varma en ole, tuleeko mulla noita virheitä. Jotain virheitä varmasti tulee, vaikka parhaani mukaan yritän säilyttää suomenkieleni hyvänä. :(

Vierailija
8/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jedi-puhetta on.

Mutta mikä tai kuka on tämä "itse" joka täällä vilisee? "itsen mielestä", "itsellä on" jne.

Vierailija
9/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi runoja mä rustailen, vauva palstalla kirjoittelen. viisauksia latelen ja Suomalainen olen. Tai sit olen katsonut liikaa Pasilaa.

Vierailija
10/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan suomalainen olen. Jos on aikaa niin korjaan sanajärjestystä, mutta aina en jaksa, ehdi tai välitä. Minulla on myös lievä lukihäiriö.

Ja ikää on 35 ja koulutus on amk.

Vierailija
11/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa on aika tavallista siirtää verbiä lauseen loppua kohti. Ärsyttävää se saattaa olla, mutta hyvät naurut siitä joskus saa. Sillä monta kertaa hyvä verbi lauseen lopussa ihanasti yllättää.

Minäkin toki joskus huomaan tuota tyyliä käyttäväni, ja kirjoitan ammatikseni toisella kielellä.

Enemmän minua kyllä ärsyttää keksittyjen sanojen, kuten esim. "juurikin", käyttö.

Vierailija
12/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on lahjakkaampia kuin toiset.

En siis olekaan ainoa, jota tuo tyyli on alkanut ärsyttämään. Ja kun sitä näkee vähän jokaisella nettipalstalla. Olen tainnut kerran jos toisenkin avautua aiheesta, kun en vaan voi käsittää tuonkaan ideaa.

Vierailija
13/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin sinäkin lauseet ymmärrät.

Vierailija
14/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se miten jotkut suomalaiset puhuvat englantia yodaksi. Suomen kieli taipuu myös erilaisiin sanajärjestyksiin, mutta voi vihne miten hirveää on englanti suomalaisella yodalla maustettuna.

Vierailija
15/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verbi lauseen tai virkkeen lopussa voi tuntua joskus hauskalta. Pitää kuitenkin jälleen huomioida todellinen ärsyttäjä: siis-sanalla alkavat virkkeet, varsinkin viestien otsikkoina käytettävät kysymyslauseet.

Vierailija
16/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityiskohtiin puuttuminen.

Vierailija
17/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten jotain muuta "väärää" kielenkäyttöä tai jopa sana. Olen suomalainen, mutta asunut nyt ulkomailla noin 7 vuotta. Joskus huomaan kirjoitettuani, että lause tuntuu jollain tapaa väärältä.

Ihan varma en ole, tuleeko mulla noita virheitä. Jotain virheitä varmasti tulee, vaikka parhaani mukaan yritän säilyttää suomenkieleni hyvänä. :(

7 vuotta ulkosuomalaisena ja kirjoitettu suomi joskus tuppaa tökkimään. :)

Vierailija
18/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä varmasti kirjoitan usein noin, jos en ajattele asiaa. Olen 2,5 kielinen: 2 äidinkieltä ja yksi puolikas tulee siitä, että puhun vielä kolmatta kieltä isovanhemmilleni. Sitä kieltä puhun hyvin, mutten kirjoittaa osaa.

Vierailija
19/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yodaa töissä olen oppinut puhumaan. Kaikki sillä tavalla sanelevat.

Vierailija
20/21 |
26.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yodaa töissä olen oppinut puhumaan. Kaikki sillä tavalla sanelevat.

vaan "Yodaa töissä puhumaan oppinut olen".

Voima kanssanne olkoon.

t. Yoda

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä