Oletko luovuttanut munasoluja?
Mietitkö koskaan onnistuiko hoidot eli onko jossain sinun biologisia jälkeläisiäsi toisilla vanhemmilla? Miltä se tuntuu? Haluaisitko että lapsi ottaisi aikuisena sinuun yhteyttä?
Minä olen luovuttanut kaksi kertaa (yksityisellä, siten että vain yksi pari/kerta sai soluja ja he voivat halutessaan yrittää täyssisarusta pakastetuilla alkioilla myöhemmin). Luovutuksista on nyt vajaa kolme ja neljä vuotta aikaa. Välillä mietin että saivatko nämä parit onnellisen lopun ja onko jossain kenties vähän minun näköiseni lapsi taapertamassa. Tällaisten ajattelu tuntuu ihan hyvältä, ei yhtään ahdistavalta. Minusta olisi myös ihan mukavaa jos lapsi/lapset haluaisivat joskus käydä katsomassa minkä näköinen nainen heidän alkunsa mahdollisti. Toisaalta toivon että yhteydenottoa ei tulisi jonkun surullisen asian takia, esim. pitäisi selvittää jotain perinnöllistä sairautta. Toivon myös että heillä on onnellinen elämä (tietysti normaaleine ongelmineen, ei täydellistä tarvitse olla) ja että heidän vanhempansa ovat onnellisia lapsistaan.
Enää en kuitenkaan usko luovuttavani vaikka ikä antaisi hetken myöten. Se koko prosessi on kuitenkin aika raskas fyysisesti ja tuntuu että kahteen perheeseen jos tulee "minun" lapsiani niin se on ihan riittävästi.
Kommentit (5)
Mulla oli hormonikierukka eikä vuotoja ollenkaan ja silti luovuttaminen onnistui.
En ole kys. asiaa luovutksen jälkeen paljoa ajatellu. Sillon tulee mieleen kun luen jotain lapsettomuushoitojuttuja.
mutta olen sen verran itsekäs, etten halunnut soteka elimistöäni hormoneilla. Se mahdollisuus, että munasolustani syntynyt lapsi olisi tullut soittamaan ovikelloa aikuisena ei olisi haitannut yhtän enkä myöskään ajatellut, että nuo lapset olisivat jotenkin "minun lapsiani".
Nyt olen valitettavasti jo liian vanha.
ne lakisääteiset 3 kertaa, yksityisellä.
En oikeastaan mieti asiaa, siihen on omat syynsä. Olisi tietysti kiva tietää, onko soluista ollut apua. Mutta se ei nyt ole pääasia. Se on/on ollut mahdollisuus, eikä herätä sen kummempia tunteita.
Ja eipä siitä minulle haittaakaan ollut.
Tarkoitus olisi sitten aikanaan kun lopetan yhdistelmäehkäisypillerit. Luovutan muutenkin verta ja olen liittymässä luuydinluovuttaja-rekisteriin. Oma siskoni kamppaili hedelmällisyys-asioiden kanssa niin olen läheltä ne kokenut, ja tahdon kovasti auttaa jos suinkin voin muita ihmisiä.
Mietin vain onnistuuko luovutus minulta kun ilman pillereitä kiertoni on melkoisen epäsäännöllinen.