Lue keskustelun säännöt.
Alue: Aihe vapaa
tänään menen arviouttuttamaan mielenterveyteni
25.11.2011 |
Masennuslääkkeitä haluaisin. Nyt jo ketuttaa, koska arvion luultavasti tekee hoitaja ja hän sitten arvioi tarvitseeko nähdä psykiatria. Arvio kestää kuulemma tunnin.
Kommentit (2)
Minä sain lääkkeet ihan omalta työterveyslääkäriltä, ei tarvittu hoitajaa eikä psykiatria.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Tiedän, että seuraavat neuvoni on ärsyttäviä, mutta suosittelen sinua kokeilemaan myös muutamaa tutkitusti toimivaa luomukonstia masennukseesi.
Liikunta. Jo 20 minuutin kävely saa endorfiinit eli mielihyvähormonit liikkelle. Toimii mielialalääkkeitä nopeammin ja takuuvarmasti turvallisemmin. Turhan moni syö pillereitä, joissa on ikäviä sivuvaikutuksia (esim. lihominen), vaikka liikunnalla saisi saman vaikutuksen. Tanssi, ui, sauvakävele, hiihdä, luistele, jumppaa. Kunhan liikut sinulle mieleisellä tavalla.
Uni. Pyri nukkumaan 7-9 tuntia yössä. Mene nukkumaan mahdollisimman aikaisin, koska ennen puolta yötä saatu uni on parempaa.
Terveellinen ruokavalio
Varmista, että saat ruokavaliostasi riittävästi hyviä rasvoja. Syö esimerkiksi rasvaista kalaa (vaikkapa lohta), pähkinöitä ja siemeniä.
Syö runsaasti vihanneksia ja hedelmiä. Pyri siihen, että syöt monipuolisesti ja eri värisiä kasviksia.
http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Page.aspx?id=1048200
Syö kokojyväviljaa ja unohda valkoiset höttöleivät, jotka vaan lihottavat. Niissä ei ole juuri mitään ravintoaineita.
Syö mahdollisimman käsittelemätöntä, itse valmistettua ruokaa.
Pyri ostamaan sellaisia ruoka-aineita, joissa on mahdollisimman vähän E-koodeja. Mitä lyhyempi lista valmistusaineista, sitä terveellisempää ruoka yleensä on.
Mahdolliseen makeanhimoon pari palaa tummaa suklaaa, jossa on yli 70 prosenttia kaakaota.
Karkeissa on vain runsaasti sokeria, lisäaineita ja väriaineita.
Ihmisen keho tarvitsee hyviä rakennusaineita voidakseen hyvin. Jos ravinto on surkeaa, niin olokin on helposti surkea.
Vesi. Juo vettä noin kahdeksan lasillista päivässä. Nestehukkakin väsyttää.
En paasaisi näistä, jos en olisi onnistunut parantamaan itseäni keskivaikeasta masennuksesta pelkästään elintapojani kohentamalla. Lainasin kirjastosta ison kasan kirjoja ja pakotin itseni lukemaan ne, vaikka olin aikoinaan itsemurhan partailla. Rakensin itselleni niiden avulla uuden tavan elää. Olen myöhemmin lukenut tutkimuksista, jossa esim. liikunnan osuutta hyvinvoinnissa on korostettu.
Onnea matkaan! :)