apuja unirytmin kanssa, poika menossa hoitoon..
Eli tilanne on tämä:
Meillä on 10kk vanha poika ja mä oon lähdössä joulukuussa töihin. Nyt poika nukkuu 2 unet päivällä. Eli herää 8 aikaan ja 10-11 nukkuu 30min-1h ja sitte syödään ja taas 14 maissa 1-2h unet. Ongelmana on se, miten mun pitää alkaa valmistella poikaa tulevaan hoitorytmiin, menee perhepäivähoitajalle.. me ollaan miehen kanssa molemmat vuorotöissä, mutta vuorohoitoa emme tarvitse, kiitos ihanien isovanhempien jotka luvanneet hoitaa pojan sellaisina päivinä kun ollaan molemmat iltavuoroissa.
Aamuvuoroissa pojalla tulee olemaan herätys n.klo 6, hoitoon 6.30 sitte haen töiden jälkeen iltapäivällä.. iltavuoroon mennessä pitäis sitte viedä kai lounaalle hoitoon eli 11 aikaan jotta menis sitte nukkumaan..mut eihän poika jaksa valvoa jos herää 6 niin puoleen päivään että pääsee nukkumaan..! Toisina aamuina tietty poika saakin nukkua niin pitkään kuin haluaa, vapaapäiviäkin on aika paljon..
Auttakaahan jotenkin, miten unet pitää rytmittää..
Kommentit (5)
Siis aamulla kun menevät ulos n. klo 9-9.30
Sillä niin kuin sanoit, lapsi ei varmasti jaksa valvoa lounasaikaan asti, jos herää jo kuudelta. Itse olen myöskin päiväkodissa töissä ja meillä vastaavissa tapauksissa vauvat saavat nukkua ulkoilun aikana. Useimmille riittää pienet tirsat, joiden avulla jaksavat lounaaseen saakka ja menevät silti muiden kanssa samaan aikaan päikkäreille ruoan jälkeen.
Helpointa varmaan olisi, jos pyrkisitte pitämään aikalailla samanlaisen päivärytmin myös vapaapäivinä ja " iltavuoropäivinä" . Tosin ajatus heräämisestä kuudelta vapaapäivänä tuntuu kauhelta...Olisiko mahdollista, että niinä päivinä kun menette itse iltavuoroon töihin, nukkuisitte vähän pidempään ja sinnittelisitte hereillä lounaaseen saakka, jolloin lapsi olisi sitten valmis nukkumaan heti mennessään hoitoon? Ja niinä aamuina kun menette aikaisin hoitoon ja töihin, niin lapsi saisi nukkua vaikkapa vain pikku-unet aamupäivällä? Ja vapaapäivinänne saisitte tehdä ihan mitä itse lystäätte;-) Lapsen saattaa olla vaikea sopeutua usein vaihtuvaan rytmiin, hän kun ei osaa nukkua varastoon tai selviä päivää paria hieman vähemmällä unella.
Voimia teille kaikille suureen muutokseen elämässänne!
onnistuu noin pienen nukuttaminen aamun ulkoilun yhteydessä rattaissa. Meillä oli lähes samanlainen tilanne nuorimmaisen tytön kanssa. Hän oli 10 kk hoidon alkaessa ja oli nukkunut kahdet päiväunet siihen asti, hoitopaikkana toimii päiväkoti.
Päiväkotiin tutustuessamme Lastentarhanopettaja sanoi, että he nukuttavat vain yhden kerran näinkin pienet lapset, koska heillä ei ole resursseja laitella ja vahtia kaksia päiväunia!
No tyttömme vietiin hoitoon klo 7.30 ja useasti oli kuulemma puoliunessa jo ruokailun aikaan klo 11.00. Tyttö jaksoi kuitenkin aamupäivän ihan hyvin ilman kiukutteluja, niinpä jatkoimme samaa rataa. Illasta hän otti kotona puoli viiden aikaan torkut, jotta jaksoi edes vähän touhuta, olisi toki nukkunut pisempäänkin, mutta herätimme. Yöunille meni 19:30, tätä jatkui pari kuukautta ja sitten jaksoikin valvoa jo koko illan ja pärjäsi yksillä unilla.
Meillä meni tyttö myös 10kk hoitoon. 6.30 oli hoidossa joten hoitotäti laittoi silloin takaisin nukkuun ja tyttö nukkui kahdeksaan. Aamupäivän olivat pihalla ja 12 aikaan laitettin päiväunille nukkui 3 tuntia. Aluksi haettiin hiukan rytmiä mutta se tuli tosi akkiä ja ei me heti päästy yksiin päiväuniin vaan tyttö otti sitten 5-6 aikaan sellaiset n.30min. iltapäikkärit jolla pärjättiin sitten ilta. Ainoa asia jota suosittelen on se että vaikka on vuorotöissa kannattaa viedä ja hakea aina samaan aikaan. Olin myös vuorohommissa ja aluksi teimme sitä että vein vuorojen mukaan joka ei toiminut. Tyttö oli aivan sekaisin ja ihmetteli aamuisin kun ei menty hoitooon vaan sitten mentiin kun piti jo mennä nukkuun ja ei malttanut sitten nukkua kun sinne pääsi. Tyttö viihtyi tosi hyvin hoidossa iästään huolimatta. Hoitotäti myös kielsi hakemasta vaikka olisin päässyt joinakin päivinä hakemaaan jo klo14 jälkeen (normaali hoitopäivä oli 6.30-16.00) se kuulemma sekoitti niiden rytmin siellä kun olisi ruvettu herättämään tuntia liian aikaisemmin kun tyttö normaalisti heräisi. Joten puhu hoitsun kanssa asiasta ja hakekaa teille hyvä rytmi hoitajan kanssa. Hoitsu muutenkin kyllä varmasti auttaa asiassa jos tuntuu hankalalta.
Kun on noin pienestä kysymys niin hoitajat laittavat yleensä pienet lapset(jotka tarvitsevat unet) nukkumaan rattaisiin tai vaunuun kun menevät ulos.