Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla ei hb arvot rautalääkityksistä huolimatta ole nousseet?

09.11.2005 |

Olen syönyt jo 2 pkt aamuin-illoin lisärautaa, eikä arvot nouse. Olenko ainoa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden puolivälissä hb romahti (118) ja aloitin rautakuurin. Söin jonkin aikaa,mutta hb sen kuin laski (114) siitä huolimatta. Sitten päätin lopettaa koko raudan syönnin ja kas, hb lähti jälleen nousuun! Nyt raskauden loppumetreillä hb on palannut täysin normaalilukemiin (132)

rautatablettien sijaan aloin tosin syömään rautaa sisältäviä elintarvikkeita, kuten verilettuja, pinaattilettuja yms. ja lisäksi reilusti c-vitamiinia sisältäviä marjoja ja hedelmiä (etenkin mandariineja ja kotimaisia omenoita meni päivässä melkoisesti). Ehkä näilläkin oli oma vaikutuksensa hb arvojen kohoamiseen.

Vierailija
2/7 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi toi hb tippumaan heti raskauden alussa. Ihan jo oliskoha ollu viikolla 14 arvot oli jo 90 ja alle. sain määräyksen syödä rautaa ensin täytenä annoksena. Sitten täyden annoksen tuplana. Siitä huolimatta arvot vaan tippuivat ja tippuivat. Kovasti alettiin tutkia missä vika. Huonoimmillaan hb 70. Nyt sitten vihdoin ja viimein lääkäri määräsi kaikki mahdolliset kokeet ja syy tod. näk löytyi. Paha b12 vitamiinin puute. Estää kuulemma totaalisesti raudan imeytymisen. Nyt sitten sain piikillä b12 vitamiinia ja aloin syömään samaa vitamiinia + rautaa ja hiukan on arvot kohonneet. ei nyt kuitenkaan vielä päätähuimaavasti, mutta vähän:) Tuohon raudan imeytymiseen on tietysti muitakin syitä, mutta tää oli mulle ihan uutta. Kaikissa muissa raskauksissa ollut sama ongelma, eikä arvoja ole saatu nousemaan. Joten mulle helpotus , että syy löytyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä oon koittanu jo useempaa sorttia. Kaikista menee vatsa vaan sekaisin, hb arvoon niillä ei oo mitään vaikutusta.

Sen sijaan luontaistuotekaupoissa (ja joissain apteekeissakin) myytävänä oleva Kräuterblutsaft toimii. Suosittelen =)

Vierailija
4/7 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin verikokein raudan varaston ja imeytymisen laaja seulonta ja syy oli sama kuin Lillan. B12 pitää syödä samanaikaisesti, se edesauttaa raudan imeytymistä. Tosin kun luullaan että C-vitamiini olisi tärkein, lääkärini kardiologi sanoi että B-vitamiini ja nimenomaan tuo B12 on ehdottomin.

Olen koko ikäni kärsinyt lievästä anemiasta ja nyt viimein minunkin syyni löydettiin =)

Vierailija
5/7 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ennen raskautta hb 140 paikkeilla, ja se lähti aika alkuraskudesta laskemaan. Alotin obsidanin, jolla aluks hb pysy niukasti 120 pinnassa. No, edettiin pidemmälle raskaudessa ja hb rupes laskemaan. Sitten söinkin jo täyttä annosta obsidania ja lisäksi c-vitamiinia, eikä hb vain noussut (oli n. 110, itellä karmee väsy koko aika). Niin, ja hiukan neuvolatätiltä salaa otin myös silloin tällöin sitä luontaistuotekaupan nestemäistä rautaa. Ei siis apua.

Kunnes.. mulle suositeltiin sitä obsidanin vaihtoa nestemäiseen (apteekin) rautaan, maltofer nimiseen. Sitä oon nyt " nauttinut" ja hb lähti heti nousuun, jopa niin paljon et th säikähti " on pian liian paksua verta.." . Tällä hetkellä siis menee maltoferia min. annos, niin ja sitä c-vitamiinia oon kyllä kans syöny (tai oikeammin juonu.. siis poretabl.).

Eli kaikki valmisteet ei sovi/ toimi kaikilla.

Mutta näin siis mulla. Toivottavasti löydät itselles sopivan tuotteen!

Vierailija
6/7 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö rautavalmistetta oikein?

Mieluitenhan rautavalmiste pitäisi ottaa tyhjään mahaan c-vitamiinipitoisen juoman tai veden kanssa siten, että ruokailuun on 2tuntia väliä sekä ennen että jälkeen raudan ottamisen. Kaikilla ei kylläkään onnistu näin sillä mahahaittoja saattaa näin tulla lisää, joten vähäisen ruuan kanssa voi ottaa.

Maitovalmisteiden, magnesiumin ja kalsiumin samanaikainen käyttäminen estää raudan imeytymisen mahdollisesti kokonaan. eli jos otat ruoan kanssa, älä juo maitoa ruokajuomaksi! myös kalkkitabeltit ja hivenainevalmisteet pitää ottaa eri aikaan, mieluiten tuo 2h väliä.

C-vitamiini puolestaan lisää raudan imeytymistä jopa viisinkertaisesti (myös ruoasta!), joten " köyhän miehen rautakuuri" : aamupalaksi ruisleipää, täysjyväviljapuuroa, appelsiinimehua tai tuore appelsiini ja vettä. ei maitoa! :)

myös tuo b-vitamiinin puute voi olla syy ongelmaasi, sehän ei haittaa jos lisäät sitä pillerivalikoimaasi. :)

Vierailija
7/7 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana Hb:n kuuluu laskea, koska elimistösi verimäärä lisääntyy huomattavasti. Tai lisäys on plasmamäärän lisäystä, punasolujen määrä pysyy ennallaan. Siten veri laimenee ja Hb luonnollisesti laskee. Siihen ei rauta auta vaikka kuinka syö. Mulla oli näin, Hb laski 146 -> 96 ilman että oli kyse raudanpuuttesta, sen paljasti verikokeet. Terkkari kovin suositteli rautaa kuitenkin, mutta muutaman satunnaisen napin otin lähinnä huvin vuoksi ja Hb korjaantui ihan itsestään ajan kanssa.