Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lääkäri ei tunne rinnoissa kyhmyjä, niin kuinka todennäköisesti siellä kuitenkin on syöpä?

Vierailija
21.11.2011 |

Kuinka tavallista siis on, että mammografiassa tai ultrassa löytyy jotain, joka ei tunnu päälle päin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimustapa, minulla ainakin on niin kuhmuiset rinnat että en millään erottaisi sieltä jotain kasvainta.

Vierailija
2/10 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä oireita sinulla oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri (gynekologi) ei tuntenut rinnoissa mitään, hän kehotti menemään mammoon ja ultraan sukurasitteen takia.

Toki menen, mutta lääkärin suhtautuminen sai pelkäämään. Hän sanoi, ettei palpointiin voi luottaa. Hänen mukaansa kyllä mammoon ja ultraankaan ei voi täysin luottaa, että sellaisia rohkaisun sanoja lääkäriltä. :(

Vierailija
4/10 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kolmenneksella naisista on rinnoissa ns. fibrokystisiä muutoksia. Maitotiehyeisiin on muodostunut nesteen täyttämiä rakkuloita, kystia ja lisäksi sidekudosjuosteitten määrä on lisääntynyt. Kystat ovat tavallisimmin parin mm:n läpimittaisia, mutta joka kolmannella ne voivat laajeta 2–3 cm:n kokoisiksi ja aristaviksi. Koko voi vaihdella kuukautiskierron mukaan. Kysta näkyy hyvin ultraäänitutkimuksessa, ja jos kysta on kookas ja arka, se voidaan punktoida tyhjäksi.

Fibroadenoomia löytyy jopa 5–10 %:lla naisista, yleisimmin nuorilla. Ne ovat tyypillisesti säännöllisen muotoisia, ympäristöönsä nähden hyvin liikkuvia, aristamattomia hyvänlaatuisia kyhmyjä. Niiden koko ei vaihtele kuukautiskierron mukaan. Mammografiassa ne näkyvät tarkkarajaisina, kohtalaisen tiiviskaikuisina muutoksina. Jos fibroadenoomat eivät kasva tai ole kovin kipeitä, niitä ei tarvitse leikata.

Rinnassa voi olla myös rasvapatteja eli lipoomia. Ne ovat pehmeitä ja aristamattomia, kohtalaisen hyvin liikkuvia.

Perunapussit ovat hyvin yleisiä... ja suurin osa kyhmyistä on muuta kuin rintasyöpää.

Vierailija
5/10 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammossa ei näkynyt mitään. Ultralla löytyi. Karkeaneula näyte ja syöpähän se oli... Leikkausta odottelen.

Vierailija
6/10 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kannattaa tunnustella rintojaan säännöllisesti. Tutkimusta vaativia merkkejä ovat myös kaikki poikkeavat muutokset rinnan ulkonäössä, muodossa tai esim. kirkas tai verinen erite nännistä.

Vierailija
7/10 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta äidilläni gyne ei tuntenut kyhmyä pari kuukautta ennen seulontamammografiaa, josta löytyi pahanlaatuinen ja ärhäkkä syöpäkasvain. Kasvain oli läpimitaltaan vain muutaman millin, joten tuskin sitä olisi edes ollut mahdollista tunnustelemalla huomata. Mutta koska kyseessä oli todella kiukkuinen tyyppi, niin tietenkin leikattiin sekä rinta että kainalon imusolmukkeet ja lopuksi sädetettiin. Sytareita ei annettu. Nyt kaikki on hyvin, tästä on aikaa jo kuusi vuotta.

Eli tarinan opetus: mammoissa kannattaa käydä!

Vierailija
8/10 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on rinnassa jotain epämääräitä kipua tai vaivaa ei se syöpä kai ole kovin todennäköinen kuitenkaan. Niitähän on jotain harmittomia rintarauhasiin liityviä oireita.

Mutta kun sitä rintasyöpää kuitenkin on aika paljon yli 40-vuotiailla ja vanhemmilla, ajattelin itse käydä parin vuoden välein mammografiassa jossa samalla ultrataan rinnat.

Helsingissä ainakin on näitä yksityisiä jotka tekevät eikä se nyt ole paljoa hiusten kampaaamovärjäystä tai kalliimpaa. Kelahan korvaa osan.

Lääkäri suositteli sitä paria vuotta tutkimusväliksi. On kai aika harvinaista että kasvain ehtisi kasvaa kovin isoksi. Ja se ultra + mammografia on tehokkain tapa löytää kasvaimet.

Vierailija
9/10 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisen yleislääkärin tai ei-rintasyöpiä-hoitavan lääkärin palpaatioon en juurikaan luottaisi, eivät ole tottuneita palpoijia. Kokenut kirurgi on hyvä palpoimaan, koska tehnyt sitä työkseen vuosia ja palpaatioalöydös on paljon luotettavampi.

Toinen juttu ovat sitten rinnat. Jos rinnat ovat mastopaattisest, eli alkujaan kyhmyjä ja nystyröitä täynnä, ei niistä välttämättä löydä mitään kokenutkaan palpoija.

Itse olen sairastanut kaksi syöpää. Rintasyöpääni ei löytänyt palpoimalla edes yksi Suomen kokeneimmista rintasyöpäkirurgeista siinä vaiheessa kun jo tiedettiin, että rinnassa on syöpä. Syynä se, että rinnat olivat niin mastopaattiset ja kaikenlaista kyhmyä ihan täynnä. Lienee turha edes mainita, että yksikään rintojani ennen sitä palpoineista lääkäreistä ei löytänyt sitä syöpää, vaan minulle väitettiin vuoden ajan, että vain kuvittelen oireeni eikä 28-vuotiaalla mitään syöpää voi olla...

Toisessa syövässäni taas oli imusolmuke-etäpesäke kaulalla vielä leikkauksen jälkeenkin, jonka tunsin itse ja jonka tunsi yksi kokenut kirurgituttuni. Sen sijaan syöpälääkäri väitti kivenkovaan palpaationsa perusteella, ettei siellä mitään etäpesäkkeitä enää ole, vaan ainoastaan arpikudosta. Piti tehdä kuvantamiset ennen kuin syöpälääkäri uskoi ja etäpesäke poistettiin.

Vierailija
10/10 |
22.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsikopelolla ei erota mitään. Minun on käytävä vuoden välein ultrassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi