Kuinka paljon "saa" olla harjoitussupistuksia?
Kohdunkaula on juuri tsekattu, että se on kunnossa. Vauvan ei siis pitäisi olla vielä tulossa. Supistaa kuitenkin lähes koko ajan. Onko tässä jotain normaalin ylärajaa? Viikkoja 28
Kommentit (13)
Minulla supisti puolen välin jälkeen toisessa raskaudessa vielä enemmän kuin tässä kolmannessa. Mutta ei ollut kivuliaita. Ja vauvakin syntyi vasta 40+.
t.aiemmin kirjoittanut rv 24, kolmas raskaus
mutta sellasta epämiellyttävää tunnetta tulee, kun kohdun lihas on koko ajan krampissa, melkein kun lihaskipua. Ja kivun tuiketta aiheuttaa kai sekin, että vauva tuntuu kovin luisevalta siellä sisällä supistuksen aikana...
ap
mutta sellasta epämiellyttävää tunnetta tulee, kun kohdun lihas on koko ajan krampissa, melkein kun lihaskipua. Ja kivun tuiketta aiheuttaa kai sekin, että vauva tuntuu kovin luisevalta siellä sisällä supistuksen aikana...
ap
molemmissa raskauksissa ollut ehkä viikolta 25 eteenpäin juuri tuollaisia supistuksia paljon. Pahimmillaan tuntui siltä, että koko päivä oli jatkuvaa supistelua. Vauva syntyi molemmissa tapauksissa normaalisti 40+2.
Ekan kohdalla lääkäri tarjosi saikkua, mutta en ottanut. Mielestäni supistelu kyllä väheni hieman, kun aikanaan jäin äitiyslomalle ja rupesin kunnolla lepäämään.
Mä odotan toista, viikkoja nyt "vasta" 22. Rv 17 asti ollut ihan hirveästi kipeitäkin harjoitussupistuksia. Lähinnä fyysisestä ponnistuksesta aiheutuvia, mutta välillä tulevat ihan omia aikojaankin. Vauva on kuitenkin aktiivinen, kasvaa hyvin, liikkuu jne. Paikat katsottiin ylimääräisellä lääkärikäynnillä pari päivää sitten ja kaikki oli kunnossa: ei lyhentymää, ei pehmentymää ja kiinni. Lääkäri sanoi lopulta mulle, että niin kauan, kun supistukset eivät ole säännöllisiä, niihin ei liity verenvuotoa ja ne menevät levolla ohi, ei tarvitse huolehtia. Muussa tapauksessa yhteys äitiyspolille/synnytysvastaanottoon.
Tsemppiä!
Ei kyllä silti kypsyttänyt paikkoja lainkaan, vaikka jouduin välillä ottamaan Panadolia supistuskipuihin. Loppua kohden helpotti. Pahin oli just tossa rv24-30.
suppareit koko loppuraskaus ja paljon!jos ne on kivuttomia,tai ei kestä kovin kauaa,niin pitäis olla ok.kantsii soittaa neuvolaan kuitenkin!!
Mä odotan toista, viikkoja nyt "vasta" 22. Rv 17 asti ollut ihan hirveästi kipeitäkin harjoitussupistuksia. Lähinnä fyysisestä ponnistuksesta aiheutuvia, mutta välillä tulevat ihan omia aikojaankin. Vauva on kuitenkin aktiivinen, kasvaa hyvin, liikkuu jne. Paikat katsottiin ylimääräisellä lääkärikäynnillä pari päivää sitten ja kaikki oli kunnossa: ei lyhentymää, ei pehmentymää ja kiinni. Lääkäri sanoi lopulta mulle, että niin kauan, kun supistukset eivät ole säännöllisiä, niihin ei liity verenvuotoa ja ne menevät levolla ohi, ei tarvitse huolehtia. Muussa tapauksessa yhteys äitiyspolille/synnytysvastaanottoon.
Tsemppiä!
supistaa koko ajan rajusti rv 20 lähtien. ei oleollut haittaa. usein ihan säännöllistä, 5 min välein raju supistus. on vaan seurattu tarkasti, ei muuta.
supistaa koko ajan rajusti rv 20 lähtien. ei oleollut haittaa. usein ihan säännöllistä, 5 min välein raju supistus. on vaan seurattu tarkasti, ei muuta.
mulla supsitukset tuli aina levossa ja säännöllisesti ja siitäkään ei mitään haittaa mut seurantaa tuollainen vaatii.
Vanha ketju mutta nostetaan!
Täällä kanssa istutaan sohvalla ja mietitään mikä on liikaa. Kohdunkaula tsekattu pari päivää sitten, tilanne ihan ok. Raskausviikkoja 30+4. Neuvolasta käskettiin laskea harjoitussupisteluja. On hemmetin vaikeaa, sillä vatsa on ollut jo viikkoja enemmän tai vähemmän kireä. On siis vaikeaa erottaa selkeästi peruskireyttä supistuksesta varsinkin liikkeessä. Tällä hetkellä tämän päivän saldo noin 13. Kello on nyt puoli kuusi illalla.
Henkisesti tämä väsyttää, ja toki fyysisestikin on kurja olla. Olisi just kiva tietää mikä on se normaali määrä ja miten määritellään "säännöllisesti".
Mulla oli toisessa raskaudessa kipeitä supistuksia rv 24 alkaen ja rv 29 oli kohdunsuu auki pari senttiä. Käskettiin välttämään rehkimistä, ei mitään vuodelepoa tms. Levolla helpottikin ja vauva syntyi rv 38 käynnistettynä ison koon vuoksi.
Yrittäisin kyllä lepäillä mahdollisimman paljon rv 36 asti, jos supistelisi tiheästi. Tämän jälkeen saa vauva jo syntyäkin.
Juu, niinpä. Sehän siinä kun ei tiedä vaikuttaako nämä mitenkään missään vaiheessa. Toistaiseksi ei ainakaan ole vaikuttanut, mutta kun näihin liittyy toisinaan jomotusta ja vihlontaakin niin mieliala ei ole järin korkealla.
Saikulla en ole, saa nähdä passitetaanko sinne jossakin vaiheessa. Ei haluaisi toki saikutella turhaan (typerää, että tästäkin saa itselleen huonon omatunnon).
Pääsin lukemaan nyt vasta..
Mutta joo, siinäpä se, kun nämä tuntuvat olevan melko säännöllisiä (=uusi supistus seuraa pian toista) ja tulevat levossakin. Tosin jos kohdunkaula on tsekattu, ei kai tässä mitään hätää.
Kiva kuulla etten olekaan ainoa! Eihän teille muille ole mitään sairaslomaa tms määrätty tästä syystä?
ap