Onko vatsa sekaisin maidon vaiko viljan takia? *ällövaroitus*
Yleensä välttelen molempia, maitoa en ole sietänyt lapsuuden jälkeen ja viljoista on tullut aikuisiällä oireita. Oireina molemmissa mm. kutinaa, turvotusta, vatsa sekaisin. Söin viikonlopun aikana muroja maidolla (olipa järkevää..) tosi ison satsin ja samoin leipää pari palaa. Aamulla vatsa oli löysällä ja sain käydä aamupäivälläkin useamman kerran kakalla...äsken söin välipalaksi juureksia ja juoksin samantien vessaan. Kakka oli kellertävää, pöntön pinnalla lillui vihannesriekaleita (en tietääkseni ole allerginen??) ja sellaista sahanpurun näköistä, vaaleaa silppua.
Onko minulla joku laktoosi-intoleranssi, keliakia vaiko luulosairaus..? Muilla perheenjäsenillä ei ole oireita ja samaa ruokaa syöty viimeiset 3 päivää.
Kommentit (3)
kun selvästikin tiedät mikä sua vaivaa, vatsasi ei siedä maitoa eikä viljoja. Voithan testata itse oman ruokavaliosi jättämällä ensin pois maidon ja syödä kuitenkin viljoja, jos oireita -> syypää on ainakin viljat, jos ei oireita -> siedät viljoja.
Samalla tavalla poisjättämällä kokeilet sitten viljat ja sitten jos molemmilla kerroilla tulee oireita, jätät pois molemmat, maidon ja viljat ja avot: jos olet oireeton, elimistösi ei siedä kumpaakaan. Lisäksi voit sitten erikseen testata vähälaktoosisen maidon ja laktoosittoman maidon. Testiajan tulisi olla ainakin kolme päivää.Varaa myös pehmeää wc-paperia!
Ja jos elimistösi ei siedä mitään maitoa, olet todennäköisesti maitoallerginen. Se on eriasia kuin laktoosi-intoleranssi.
ja hänellä menee maha ihan kuralle maidosta. Silloin tulee muukin ruoka sulamattomana ulos.
Paitsi nykyään kyllä välillä menee sitten ummelle.
kun selvästikin tiedät mikä sua vaivaa, vatsasi ei siedä maitoa eikä viljoja. Voithan testata itse oman ruokavaliosi jättämällä ensin pois maidon ja syödä kuitenkin viljoja, jos oireita -> syypää on ainakin viljat, jos ei oireita -> siedät viljoja.
Samalla tavalla poisjättämällä kokeilet sitten viljat ja sitten jos molemmilla kerroilla tulee oireita, jätät pois molemmat, maidon ja viljat ja avot: jos olet oireeton, elimistösi ei siedä kumpaakaan. Lisäksi voit sitten erikseen testata vähälaktoosisen maidon ja laktoosittoman maidon. Testiajan tulisi olla ainakin kolme päivää.
Varaa myös pehmeää wc-paperia!