Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulusta on tullut täysin rikkaiden juhla - ja ällöttävän kaupallinen :(

Vierailija
21.11.2011 |

Masentaa koko joulu.

T: Köyhä

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on just sitä minkä siitä teet.

Vierailija
2/9 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nimenomaan yritän vältellä sitä materialismia ja turhaa tavaraa. Mulle riittää jouluun vanhat koristeet, kynttilät, hyvä ruoka (jota saa ihan halvallakin), joulukirkko ja joululaulut. Ei tunnelmallisen joulunvietto vaadi suuria rahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olemme hukanneet sen perussanoman. Ei Jeesus syntynyt maailmaan sen takia, että Hänen syntymänsä muistoksi harrastaisimme kulutusjuhlia, juopottelisimme tai jopa harjoittaisimme haureutta. Koska joulu on maallistettu kannattaisi siitä irrottaa loppukin uskonnollisuus pois ja viettää sitä vain rikkaiden retostelujuhlana jolloin he voisivat osoittaa toisilleen anteliaisuutta ja myötämielisyyttä runsain määrin.

Vierailija
4/9 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä mun mielestä on enenmmän sitä, että vanhemmat eivät osta kuin 1-2 lahjaa lapsilleen. Kun mä olin lapsi ja mun vanhemmat köyhiä, niin panostivat silti aina jouluun. Eihän me mitään kalliita lahjoja saatu, mutta niitä oli kuitenkin paljon. Lahjoja ei tietenkään tullut muulloin kuin jouluna ja synttäreinä. Ja muistaakseni muillakin kavereillani oli samanlaista, paitsi tietysti niillä muutamalla rikkaalla, jotka saivat hienoja leluja ja niitä tuli ympäri vuoden.

5/9 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi mainosmiehet mitä tahansa.

Jeesjus syntyi halpaan talliin, ja se kertoo meille juuri siitä, että sisin ja sydän on tärkeintä eikä ulkoiset puitteet.

Ootko lukenut tämän lahjajutun? IHANA!

http://lahja.hsy.fi/

ideoitsee diakoni Meiju

Tikkurilan seurakunta

Vierailija
6/9 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti ollaan aina pystytty nauttimaan joulusta :) lahjojen antaminen on ihanaa, mutta se ei ole pääasia. joulunajassa kauneinta on rauha ja hiljaisuus, maahan hitaasti leijailevat lumihiutaleet, joulukirkko, joululaulut, perheen yhteinen aika ja kynttilät .. oi, ihanaa kun pian on taas joulu!

Vierailija
7/9 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on perustaltaan hiljentymisen, lähimmäisenrakkauden ym. hyvän juhla. Kristuksen syntymäjuhla. Sinun ei tarvitse viettää sitä kaupallisena.

Jouluruokamme ovat perinteisiä tavallisen kansan ruokia. Esim. lanttuahan ei paljon muualla edes ihmisravintona käytetä. :) Ja ainakin minusta lanttulaatikko on suurinta herkkua! Juureslaatikot, purkkiherneet, pari tomaattia ja sipuli, pieni kinkku - ne eivät vielä ole kulutusjuhlaa.

Omat jouluperinteensä voi luoda epäkaupallisiksi. Vanhan perinteen mukaan.

Kauppa nyt yrittää kaupallistaa kaiken. Äitienpäivästä jouluun. Mutta sellaisen voi päättää jättää omaan arvoonsa.

Itse valitsen kultaisen keskitien tässä asiassa.

Mutta jos kuuntelen esim. äitiäni - hän sisaruksineen sai lapsena joululahjaksi yhden lelun (usein esim. isän tekemä nukensänky tai äidin tekemiä nukenvaatteita) kukin, yhden kirjan, lapaset tai sukat, uudet lettinauhat ja suklaalevyn. Ja kun kuuntelen hänen lapsuusjoulumuistojaan: mummon tekemiä ruokia, joululauluja, kuusen koristeiden tekemistä ja kuusen koristelua, reellä joulukirkkoon ajelua, jne. Niin hänellä on jouluista jäänyt varmasti tunnelmallisemmat ja rakkaammat muistot, kuin siitä, että joulu keskittyy kymmenien lahjapakettien ympärille.

Vierailija
8/9 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko masennut tai olet menemättä mukaan kaupalliseen hapatukseen ja vietät juuri sellaisen joulun kuin haluat. Joulu ei ole tavarasta kiinni.

Vierailija
9/9 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi raukkaa