Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

av-kyttääjä-äiti iski?

Vierailija
18.11.2011 |

Olin äsken leikkipuistossa, juuri 1-vuotta täyttäneen lapseni kanssa, jolla oli päällä lassien suprafill-haalari (toppahaalari, alaosa "kurahousumateriaalia").

Eräs vieras äiti tuli juttelemaan ja ihmetteli, että mitä me oikein aiotaan laittaa lapsen päälle talvella, kun nyt on jo haalarissa. Ja kuinka on hankalaa liikkuakin.. Olin ihan hämmennyksestä sanaton ja mutisin vain, että talveksi on sitten toinenkin haalari..

Eikö Helsingissä (tihkusateista, kosteaa, +4) saa vielä pitää haalaria? Mikä on se sallittu lämpötilaraja, jonka jälkeen voi haalaria pitää?

Ja onko tavallistakin kommentoida toisten vaatteita?!

t. "2kk sitten Helsinkiin muuttanut"

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen oli vain huolissaan. Taitaa olla joku entinen maalainen, helsinkiläiset kun yleensä eivät taida kauheasti välittää tuntemattomimmista ihmisistä.

Vierailija
2/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siitä jo muutama vuosi uutisoitu kuinka ihmiset eivät enää osaa pukeutua pakkasilla.

Jotkut ressukat luulevat että syksyllä täytyy palelluttaa itsensä ohuissa vaatteissa että tarkenisi sitten talvipakkasilla.

Mielestäni miellyttävämpi tapa on pukeutua jo syksyllä lämpimästi ja lisätä sitten pakkasilla lämpimiä alus- ja väliasuja sekä ottaa käyttöön lämpöisemmät käsineet ja päähine..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin juuri, kerrospukeutuminen taitaa olla avainsana.. lapsellani ei ollut mm. villahaalaria, jota sitten pitää pakkasella tms..

Ehkä lapseni sitten näytti "hassulta" kun kommentoijan lapsella oli syksyn ulkoiluhousut ja takki, ja ohut pipo päässä.. lapsellani oli vielä kypärähattu! Hui!

Jälkeenpäin tietenkin naurattaa kauheasti, mutta aluksi olin ihan hämmentynyt. Av-mamman unelmapäivä varmaan.. sai huomauttaa "väärinpuettua"! niin, ja varmaan oli väärää merkkiäkin eikä yhteensointuvia asusteita

Vierailija
4/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meilläkin on ollut haalari jo kauan, pitkiä matkoja kävellään ja lapsi nukkuu rattaissa. Talvella voi sitten lisätä villahaalaria alle. Joillakin nyt vaan ei oo muuta elämää kuin kytätä toisten tapaa pukea lapsensa.

Vierailija
5/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta myös se on hassua, että joku ottaa tuommoisesta itteensä :)

Vierailija
6/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaamee haloo kun ihan NORMAALEJA juttuja puhelee puistossa. Eikö mitään saa enää sanoa, ettei vaan arvostele tai puutu asioihin. Luulenpa ettei täti ollut yhtään huolissaan tms, kunhan vaan jutusteli lämpimikseen ja teki tikusta asiaa.

Se vaan on shokki jollekin, että Helsingissä ihmiset voi vaan jutella vieraiden kanssa ilman sen kummempaa tarkoitusperää tai kyyläämistä (niinkuin maalla).

Vierailija
7/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jutella haluaa voi puhua vaikka säästä.

Ohi aiheen, minusta ihan hyvä pitää noin pienellä paksumpaa haalaria. Lapsi ei vielä paljoa liiku ja kökkii maaassa, missä onkin kylmempää.

Itse en koskaan laittanut lapselle pakkasella suprafill-haalaria, koska juuri silloin se jäykistyy ja on kömpelö. Se on juuri loskakelejä varten-ei pakkasta.

Vierailija
8/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaamee haloo kun ihan NORMAALEJA juttuja puhelee puistossa. Eikö mitään saa enää sanoa, ettei vaan arvostele tai puutu asioihin. Luulenpa ettei täti ollut yhtään huolissaan tms, kunhan vaan jutusteli lämpimikseen ja teki tikusta asiaa.

Se vaan on shokki jollekin, että Helsingissä ihmiset voi vaan jutella vieraiden kanssa ilman sen kummempaa tarkoitusperää tai kyyläämistä (niinkuin maalla).

Kun opiskelin Helsingissä, ainoat vieraat ihmiset (uusia luokkatovereita ja opettajia lukuunottamatta) jotka tulivat noin vain juttelemaan, olivat maalta. Siis ihan ulkopaikkakuntalaisia, eikä siis "vain" jostain Nurmijärveltä.

Ja kuitenkin alku- ja tämänhetkisen elämäni Savonlinnassa (syrjäkylällä kuitenkin) asuneena, voin sanoa että täällä ei ainakaan hirveämmin kyylätä. Bussipysäkillä voidaan jutella niitä näitä ihan ilman omituisia "tikusta asiaa" aloituksia...

Vierailija
9/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahaa tuossa nyt muka oli? Puistossa puhutaan ihan yleisesti vaatteista ja ihan tuntemattomatkin tulevat helposti puhumaan leikkipuistossa, helppo aihe aloittaa keskustelu tuntemattoman kanssa.

Minä olen sentään muualta kotoisin, mutta nämä puheliaat ja uteliaat ovat ihan syntyperäisiä pääkaupunkiseutulaisia (Helsinki/Espoo/Kauniainen) on selvinnyt kotipaikat, kun olen samoja ihmisiä tavannut puistossa muutaman kerran).

Ei tuollaisesta keskustelunavauksesta tarvitse loukkaantua, vaikka olikin ehkä vähän tökerösti muotoiltu, utelias ihminen vain kysessä. Aina voi vastata ihan oman mielensä mukaan mitä haluaa tai esittää vastakysymyksen "Onkohan tuolla sinun Petterilläsi kylmä noin ohuissa vaatteissa?".

Vierailija
10/10 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on tuo lassien puku meidän taaperolle näillä keleillä vielä liian kuuma. Riippuu varmaan paljonko lapsi liikkuu. Meidän lapsille toimii karkeasti sääntö että plussan puolella käytän välikausipukua ja mahdollisesti alla villa- tai muuta väliasua (eli nimen omaan sitä kerrospukeutumista). Toppahaalari pienellä menee sellaisenaan tuonne -5-10 asteeseen asti tuulesta riippuen ja sen jälkeen alla on villapukukin. Alle sitten vaatetta kelistä riippuen. Toisaalta ymmärrän siis kysyjän ihmetyksen, koska nyt käyttämällä toppahaalaria ihmettelen paljonko täytyy pukeä -15 asteen pakkaseen tai kylmempään että tarkenee? Eikä se siis mikään totuttelukysymys ole, vaan jos toppahaalari näillä keleillä on sopiva eikä liian kuuma niin aika paljon saa noilla pakkasasteilla siten olla enemmän päällä. Älä silti huoli ap, jos teidän lapselle tuo oli sopiva nyt niin varaat vaan talveksi sitten reilusti lämpöisempää vaatetta. Niinhän aikuisissakin yksi palelee samoissa varusteissa toisen hikoillessa vieressä, pääasia on tuntea lapsensa. Enkä kyllä noin suoraan vieraalta kyselisi, mutta minä olenkin maalta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän