Imetyksestä luopumisen vaikeus
Olen nuori 2 kk ikäisen pikkupojan äiti. Imetys on alusta asti sujunut hyvin, vauva oppi pienestä koostaan huolimatta imuotteen ja maitoa on alusta asti tullut jopa aivan liikaa. Lapsellamme kuitenkin todettiin kuukauden iässä refluksitauti, johon aloitettiin Nexium-lääkitys. Lapsi oli kuitenkin jatkuvasti kärttyinen ja kipeä kun maidon takaisinvirtaus edelleen ärsytti kurkunpäätä. Imetys ei ollut enää mukavaa kun tuntui että aiheutin sillä vain kipua pienokaiselle. Vaikka syötin lapsen aivan äärimmäisen pystyasennossa ja pidin häntä siinä kauan aikaa joka imetyksen jälkeen kaarimaiset oksennukset ja huuto jatkuivat. Tästä syystä aloin ehkä hieman varomaan imetystä ja noudatin refluksilasten 2 tunnin syömisväliä aivan liian orjallisesti. Kun Nexium ei viikossa ollut auttanut saimme sen rinnalle uuden lääkkeen, Gavisconin, joka toimi aivan loistavasti ja lapsi oli taas maailman tyytyväisin vauva yhden viikon verran. Sen jälkeen kamala huuto alkoi taas ja aloin kokemattomuuttani pitämään syömistauot taas kahdessa tunnissa, kyllä olen tietoinen vauvan tiheän imun kausista, mutta refluksitaudin sokaisemana laitoin kaikki huudot sen piikkiin enkä ajatellut, että lapsella olisi oikeasti nälkä, koska maitoa todellakin on alusta asti tullut todella runsaasti ja paino nousu joka viikko 300 g.... viime viikolla sitten kuitenkin aloin tarjoamaan joka itkuun rintaa viimeisenä keinona. Tämä ei tepsinyt, joten sunnuntai-iltana tartuin ensimmäistä kertaa korvikepurkkiin ja syötin sen lapselleni, joka söi koko purkin ja sen jälkeen nukahti tyytyväisenä ensimmäistä kertaa viikkoihin ilman että minun täytyi hänet nukuttamalla nukuttaa.. Neuvolassa kävimme tiistaina ja paino ei ollut noussut.. eli nälkää lapsi oli itkenyt. Neuvolasta käskivät alkaa antamaan korviketta kun kerran näyttää että lapsi ei rinnasta enää tarpeeksi ruokaa saa. Edelleen yritän ensin antaa tissiä, mutta rinnalla lapsi vain rimpuilee ja päästää otettaan irti. Korvikkeella poika on maailman tyytyväisin ja onnellisin lapsi. Ensimmäistä kertaa viihtyy itsekseen, nukahtaa itsekseen ja jaksaa seurustella ja hymyillä vaikka kuinka kauan kun ennen koko hereilläoloaika meni itkiessä!! Silti vaikka lapsi nyt on näinkin onnellinen on täysimetystä kova ikävä. Enkä edes tiedä miksi, kun se kerran oli loppuajasta niin kovin tuskaista. Olen kovin pettynyt että en pysty itse tuottamaan riittävästi ravintoa pojalleni. Kova syyllisyys painaa myös siitä, että en osannut lukea vauvani viestejä nälästä, jolloin ehkä tämä maidon tyrehtyminen olisi voitu estää ja imetystä jatkaa... Kovin itsekäs olo on myös siitä, että en nyt aivan täysin pysty nauttimaan tyytyväisestä lapsesta vaan murehdin sitä, että en pysty imettämään. Varmasti ajan kanssa helpottaa kun tulee tähän pulloruokintaan rutiini... Kaipaisin vain ehkä jonkinnäköistä lohtua tai samankaltaisia kokemuksia tämän pahan olon helpottamiseksi...
Kommentit (2)
Voi kyllä, allekirjoitan täysin tuon täydellisyyden tavoitteluni. Sitä olen harrastanut aina. Kauheat paineet luon itselleni ja tyytyväinen ei voi olla ennen kuin kaikki on tehty paremmin kuin täydellisesti.
Tämän pulloilun kanssa on nyt helpottanut. Oli hassua lukea tuo aikaisempi viestini, olin aivan jo unohtanut kuinka ahdistunut tuolloin olin. Nyt siis kuitenkin olen jo sisäistänyt ajatuksen, että ei sillä loppujen lopuksi ole väliä mistä se ruoka tulee kunhan tulee. Ja aivan yhtä hyvin sitä korvikkeellakin kasvaa. Olen yrittänyt myös ajatella, että sain sentään sen 2 kk imetettyä :) Seuraavalla kerralla ollaan taas vähän viisaampia.
Nyt meillä poika ollut jo kauan maailman tyytyväisin lapsi. Sekin on auttanut unohtamaan tuon typerän syyllisyyden tuosta imetyksen "epäonnistumisesta". Ainoa mikä nyt harmittaa on tuo jatkuva pullojen pesu ja sterilointi :D
Voi, olet ihan samanlainen täydellisen äitiyden tavoittelija kuin itse olin esikoiseni ollessa pikkuvauva. (Nyt hän on 1 v 2 kk). Kyllä se siitä pikkuhiljaa helpottaa! Oma olo helpottaa, kun perfektionismi pikkuhiljaa karisee ja oppii olemaan itselleen armollisempi. Virheittähän meistä ei kukaan tästä äitiydestä selviä ja itsesyytöksiin aiheita löytää aina, jos etsii. Varsinkin noin pienten vauvojen tarpeisiin on tosi vaikea vastata täydellisesti, etenkin jos vauvalla on refluksia yms. vaivaa. Meilläkin oli refluksivauva. Ihan mahdoton niistä on aina tietää, mitä ne itkee. Toki oman vauvan viestejä oppii tulkitsemaan, mutta ei voi vaatia, että ihan joka kerta tulkinta menee oikein. Mun silmiä avasi tuolloin, kun sukulaisperheeseen tuli samanikäinen sijaislapsi, jolla oli ollut aivan päinvastainen äiti kuin me perfektionistiäidit. Hän ei ollut yrittänytkään vastata vauvan tarpeisiin ja vauvaa luultiin aluksi sokeaksi, koska hän oli täysin passiivinen eikä reagoinut mihinkään. No, nyt tuostakin pojasta on kasvanut reipas ja tyytyväinen pikkupoika:) Ei lapset ihmeitä tarvitse, kun äidillä on sydän paikallaan!