EMILIN pikkuveljelle nimi?
Tiedän, että kuuluu nimet-palstalle, mutta en jaksa rekisteröityä, vaan kysyn täältä.
Meidän esikoispoikamme on siis Emil ja hänen pikkuveljelleen pitäisi keksiä nimi. Ollaan ajateltu nimeä Luukas, Lukas tai Lucas. Mikä noista olisi paras, kun sukunimi on ruotsinkielinen, vaikka meidän perhe onkin ihan suomenkielinen? Toi Luukas ei sovi musta Emilin kanssa niin hyvin kuin Lukas tai Lucas, mutta toi c-kirjain tuntuu jotenkin liioittelulta. Ja Lukas taas jotenkin töksähtävältä. Sanooko kukaan Lukas-nimeä lukas vai sanotaanko se aina luukas. Itse en edes tiedä, miten haluaisin sen sanoa. Luka nimestä tykkään, mutta se on liian " lähiöprinssimäinen" , niin kuin näillä palstoilla jostain nimistä sanotaan.
Mielipiteitä tai muita nimiehdotuksia otetaan vastaan!
Kommentit (25)
eli jos haluatte suomalaisen nimen,niin silloin Luukas kahdella uulla. Jos nimi tosiaan lausutaan lukas, niin silloin se kirjoitetaankin yhdellä u:lla. Eipä tuohon nimen ääntämiseen kai muita sääntöjä ole.
Tosin kautta aikojen on kirjoitettu nimiä tuon säännön vastaisesti. Eli tehkää niin kuin huvittaa. Mulle ei ainakaan tosin tulisi edes mieleen lausua sitä Lukas, vaikka se kirjoitettaisiinkin yhdellä u:lla. Kuulostaa omituiselta. Onko Emilinne tosiaan lausuttuna Emil vai Eemil?
Helmer
Anton
Severi
Amos
Lukas
Eevert
Aaron
Matias
Nooa
Daniel
Johan
Jesper
Kasper
Jonatan
Noa, Nooa, Noah, Noak.
Lyhyitä nimiä lisäksi:
Rene
Nemo
Luka
Kaikki sopii Emilin seuraksi ja sit muutama pidempi nimi joka myös sopii Emilin seuraksi:
Jonathan
Elmer(i)
Evert
Sebastian
Matias
Mun ehdoton suosikki oli Nemo Elmeri kun toinen poikamme syntyi, mutta se ei kelvannut miehelleni.
Kolmonen ei ehdottanut nimeksi Erik Eero vaan antoi ne vaihtoehtona. Eli Erik TAI Eero.
Esikoisen kohdalla olette tehneet valinnan lyhyestä nimestä; Emil lausutaan E-mil. Joten kyllä Lukaskin olisi Lu-kas.
Hevosia tai ei, jokaikisestä nimestä löytyy aina joku väännös tai käännös, tai kaima jostain kylähullusta. Sitä ei pidä miettiä.
Oma tuntumani on että Lukaksia, Lukia (=Luka) ja Luukaksia taitaa olla aika paljon pinnalla juuri nyt. Ja jos oikein väännetään niin onhan se Luukaskin aika luukasa... Eli aina väännetään :)
Ps. Ehdottiko joku jo Tomas:ia?