Tytölle nimeksi Samia?
Kuulostelen tässä mielipiteitä nimestä. Millaisia ajatuksia herättää? Itse tykkäämme nimestä, mutta kun kerroin siskolleni niin hän sanoi, että nimi on aivan kamala. En haluaisi sellaista nimeä lapselle, joka on useimpien mielestä hirveä, joten siksi kysyisin nyt mielipiteitä. Onko Samia-nimi mielestänne kaunis?
Kommentit (14)
mutta ette saaneet joten annoitte vauvalle pojan nimen
"Meirän flikka on Samia"
"Voi ku kamalaa, onko siihen mitää parannuskeinoja?"
REPS
Ei ole kulttuurista, jossa Samiya olisi nimenä niin miksi laittaa lapselle itse väännettyä nimeä. Se ei ole Suomessa tietääkseni naisen nimi, joten Samista on aika outoa vääntää Samiaa pelkkä A kirjain lisäämällä. Outoja tuollaiset keksityt "suomalaiseen suuhun" sovitetut nimet. Samiya nimi on todellakin järkevämpi nimi Suomen oloissa, koska sen nyt ainakin tunnistaa naisen nimeksi vaikkakin ulkomaalaiseksi. 2000-luvulla Suomessa muuten on alettu antamaan yleisesti islamilaisissakin maissa käytettyjä nimiä, mutta kaikki eivät sitä ole ilmeisesti vielä hoksanneet ja pitävät nimiä jostain syystä uusina suomalaisina niminä.
Outoa valittaa, että ulkomaalaiset nimet eivät sovi Suomeen jos itse haluaa laittaa lapselleen täysin hatusta vedetyn nimen. Itse keksityt nimet sopivat vielä huonommin.
Seppoliina, Jukkaliina tai Anterotilda voisi olla tarpeeksi originelli suomalaiseen suuhun sopiva nimi.
Ja Samiya muuten lausutaan ihan samalla tavalla. Kyseessä ovat täysin samat nimet, mutta eri kirjoitusasu.
Pohjanmaan murteessa 'samea' lausutaan 'samia'. Ja 'pimeä' lausutaan 'pimiä'.
Samina on hieman samantyylinen, mutta on "oikea" ulkomaalainen nimi. Ehkä Samia nimeäkin käytetään jossain, mutta osa voi luulla että olette itse vääntäneet Sami nimestä. Ihmisistä se voi kuullostaa vähän itse tehdyltä.
Tai sitten Samira, Sameena, Sania
Ovat intialaisia/arabinimiä
No aika kauhee. (Itepä kysyit)
Miksei samantien Lumia. :)
Tulee ensimmäisenä mieleen poika. Ja muutenkin, hirvee.
tuli heti mieleen eräs lapsen luokkakaveri..Sami A. ja kaikki puhuvat aina samiaasta..
ei oikeen ainakaan mun mieleinen nimi..
Löysin nimen nettihausta muodossa Samija (Samiya). Täällä:
http://www.behindthename.com/name/samia
No, rehellisesti ottaen itselleni tulee mieleen, että tuo nimi kirjoitetaan herkästi väärin. Toisekseen kannattaisi miettiä, onko hyvä, että nimen assosiaatio on se, että se on joko
-arabialainen nimi (siinä tapauksessa, että olette suomalaisia)
-itsekeksitty nimestä Sami..
No, tottakai on myös tuttuja arabialaisia nimiä, kuten Leila tai tuo Samira eli miksei Samia.
Jos lapsi on puoliksi ulkomaalainen niin voitte iskeä jonkin eksoottisemmankin nimen, mutta Samia on Suomessa ehkä hieman miesmäinen Sami nimen vuoksi. Tosin Sami nimeä käytetään esim. Pakistanissa ja tietääkseni muissakin sen suunnan maissa miehen nimenä, joten en ehkä laittaisi Samia nimeksi omalle tytölleni jo senkin vuoksi. Liian samankaltainen miesten nimen kanssa.
Samia oli jossain marokkolaisten nimien listassa ja erilaisia feminiinisempiäkin nimiä kyllä löyty samalla merkityksellä, joten itse ehkä miettisin vielä.
Samiya kirjoitusmuodossa ehkä parempi kuin pelkkä Samia.
Sami on tosiaan miehen nimi ja sitten Samiya on nimen naispuolinen versio. Tosin ehkä selvempää olisi kirjoittaa nimi Samiya Suomenkin oloissa, että kaikki tietävät mistä nimestä on kyse.
niin ei ole mitään perustetta sille, että nimen kirjoitusasu ei ole suomalainen. Eihän tuo ole edes sama asia kuin vaikka nimi Jenny, jonka jotkut lausuu i-loppuisena, jotkut y-loppuisena. Samiya on Suomeen minusta aivan älytön nimi tuolla kirjoitusasulla.