Tulkkaisko joku mulle tän mun 13-vuotiaan fb-keskustelun?
Tässä olisi muutaman tytön sananvaihtoa:
-kunpa olis jo perjantai??? tulee nnii barast(=
-aik varmasti pääsen et jeee mut et sit juo paljoon limua ;DD
-jes teil tulee varmaaa nii parast hihihihih ...
-mehubileet ja vähän es ja pärisee
Kommentit (83)
miksi vitussa katsot lapsesi facebook-viestejä?
Ja lisäksi inmettelen sitä, että niitä levitellään tahoille, joille ne eivät kuulu ja joille niitä ei ole alun perin tarkoitettu.
että kyseessä on KOLMETOISTAVUOTIAS!!!
Päiväkirjaa en mene lukemaan mutta FB:n kyllä ja myös tekstarit.
T: ei AP
usein essojen ja pirin vaikutuksen yhteydessä puhutaan pärisemisestä, koska kun aine alkaa "toimimaan", niin se pärisee nupissa. Toki tässä energiajuomalla voidaan tarkoittaa tuota samaa enrgisoivaa tunnetilaa. Ja kannabiksen polttaminen on kyllä pajauttamista ;).
Ensinnäkin kukaan teistä ei näköjään ole kuullut esjonnesta? Pärinä tarkottaa että kiskotaan es ENERGIA JUOMAA ja sit ollaa ihan sokerhumalassa :D ei mitään huume hommia, laittakaa vaikka youtubee esjonne nii tajuatte mistä on kyse 8)
Haluavat kuulostaa isoilta puheissaan, mutta eivät vielä tiedä eivätkä tee mitään isojen asioita. Tutun teinillä voi olla koulun koulussa järjestämä limudisko, klo 17-19,30, josta äiti hakee kotiin, ja kirjoittaa nettiin samanlaista, että me jeejee niin biletetään perjantaina ja vitun siistii kun voidaan sekoilla. Se on vaan jotain esittämistä ja teinikieltä.
Ainakin mun 13-vuotiaan tyttären kavereilla on juuri tuollaisia päivityksiä. Näen ne, koska sekä tyttäreni että hänen kaverinsa ovat fb-kavereitani, mielestäni aikuisen kuuluukin lukea alaikäisen päivtyksiä ja muutenkin seurata 13-vuotiaan netinkäyttöä.
Kuitenkin ainakin meillä ollessaan tytöillä tuo on tarkoittanut vain ihan tavallista yökyläilyä, jossä mässätään karkeilla ja ollaan korkeintaan sokerihumalassa. Ihan tarkoituksella saattavat kirjoittaa limukasta siten, että joku voisi tulkita sen tarkoittavan alkoholia.
Ainakin oman lapseni kaverit ovet omien sanojensa mukaan "bilettäneet" jo jostain 9-vuotiaasta lähtien. Bileet vain ovat tarkoittaneet yökyläilyä, herkkujen syömista ja tavallista myöhempään valvomista, hurjimmillaan pullonpyöritystä.
-kunpa olis jo perjantai??? tulee nnii barast(=
-aik varmasti pääsen et jeee mut et sit juo paljoon limua ;DD
-jes teil tulee varmaaa nii parast hihihihih ...
-mehubileet ja vähän es ja pärisee
-Kunpa olisi jo perjantai. Tulee olemaan niin parasta.
- Aika varmasti pääsen, hyvä juttu. Mutta et sitten juo paljon limua.
- Jes, tulee varmaan olemaan niin parasta.
- Mehubileet ja vähän EUROSHOPPER ENRGIAJUOMAA ja sitten ollaan ylienergisiä.
Mehu ja limu voi tarkoittaa tai voi olla tarkoittamatta alkoholia. Jos ap:n yleisarvio tytöstä muuten on, että ei käy ryyppäämässä, ei tän keskustelun perusteella voi mitenkään väittää, että viina maistuisi. Jos taas alkokokeiluja on takana, tuo voi hyvin tarkoittaa viinaa. Mistään ei voi päätellä, miten on.
Mutta es maistuu senkin edestä.
Minun yleisarvioni ap:sta on, että olet inhottava kontrollifriikki. Kyllä yläasteikäiselle pitäisi sallia henkilökohtaista yhteydenpitoa muidenkin kuin päiväkirjan kanssa.
Opeta lapsesi jo pienestä pitäen juomaan laatuoluita. Suomalaisen paskan lagerin kanssa läträäminen vie kyvyn arvostaa hyvää ja kasvattaa ison mahan.
Silti olisin visuna. 13-v ei tarvitse päästä mihinkään mehubileisiin, jos äidillä on asiasta huoli.
Olin itse samanikäisenä toivottoman vihainen äidilleni, joka ei päästänyt minua yön yli kekkeröimään. Sovittiin, että isä hakee puoliltaöin kotiin. Ei ollut tosiaan kyse edes mistään alkoholista, mutta eihän vanhempani sitä mistään voineet varmaksi tietää. Halusivat minut yöksi kotiin.
Ymmärrän sen tietenkin nykyään todella hyvin, ja tuolloinkin olin kaiken vihan keskellä oikeasti kiitollinen. Minun vanhempani rakastavat minua, mietin.
13-vuotias ei sääntöjen mukaan edes saisi olla facebookissa. Olisi alunperin jo pitänyt ruveta vähän miettimään...
Ja ihan totta miksi vanhempi kokee tarvetta kytätä lastaan, hommatkaa jostain auktoriteettiä ja miettikää jo vähän aikasemmin mihin mikäkin johtaa...
ton ap:n viestin. Selitin siis itse tekeväni noin.
On rikos lukea toisen tekstiviestit ja FB. En ymmärrä =(
Eikä tuossa viestissä todellakaan ollut mitään huolestuttavaa.
t.17 ja 20 v tyttöjen äiti
mitä ap:n viesti tarkoittaa. Ei teinislangi ole itsestäänselvää. Meillä nuoriso jättää mesen ja fb auki kun lähtevät koneelta pois, joskus olen jotain lukassut mutten penkonut esim. viestejä.
lukea lapsen nettikirjoituksia. Nimenomaan poliisit yms. suosittelee vanhempien niitä lukevan.
Mutta laitonta lukea salaa FB.n yksityisviestit.
41 jatkaa.
Olen itsekin lukenut joskus, vaikka rikos onkin. Silloin minulla kuitenkin on ollut perusteltu epäily vakavasta asiasta, ja mieluummin olen rikkonut lakia ja päässyt lapseni asioista selville, ja häntä auttamaan.
ei syytä huoleen, voit haistella kun tulee kotiin
Tottakai saa ja pitää seurata mitä lapsi tekee.
Itse vedin kossua pusikossa 14-vuotiaana eikä omilla vanhemmillani ollut mitään hajua asiasta. Hyvä, kun hengissä selvisin. Omien (nyt vasta alakoululaisten) tyttöjeni kohdalla meinaan pitää vähän parempaa kontrollia.
t. N 37v
turha teidän junttien mammojen on mitään tulkata kun ETTE tajua tai sitten provoilette
ES = euroshopper energiajuoma
pärisee= se oli joka tulee kun juo energiajuomaa yliannoksen
Eli teinit menevät juomaan energiajuomaa ja jos poika kyseessä heillä on lanit
Hitto te olette pihalla kaikki mammat
es - energiajuoma