Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvalla loputtomia ilmavaivoja ja vatsanväänteitä

Vierailija
15.11.2011 |

Onko kenelläkään jakaa kokemuksia ja antaa vinkkejä siitä, mitä voi tehdä, kun vauva (nyt 5,5 kk) kärsii jatkuvista vatsavaivoista? Poika nukkuu kaikki aamuyöt erittäin levottomasti ja kitisee päivät. Öisin syödään rintamaitoa vieläkin noin 1,5h - 2h välein. Äiti ei pysty nukkumaan pojan kiemurrellessä yöllä ja päivät menee kanteluun ja hyssyttelyyn. Äiti alkaakin olla fyysisesti aivan loppu!

Kipristely ja ilmavaivat alkoivat pojalla jo 10 päivän ikäisenä. En siis ollut edes ehtinyt aloittaa D-vitamiinia eli vaivat eivät johdu ainakaan öljypohjaisista D-tipoista. Aluksi neuvola ja lääkärit totesivat vaan, että kyseessä on koliikki ja odottakaa sinne 3-4 kk ikään, niin sitten helpottaa. Poika ei kylläkään huutanut koliikille tyypillisesti iltaisin, vaan kaikki päivät ja yöt olivat samanlaista vääntelehtimistä, ärinää ja pientä itkeskelyä. Poika oli täysimetyksellä 5 kk ikään asti ja siitä ajasta 3,5 kk oli aivan jatkuvia rintaraivareita.

Allergioita olen itse epäillyt jo pitkään ja kokeillut varmaan kaikki mahdolliset ruokavaliot. Olen ollut maidottomalla, viljattomalla, välttänyt ilmavaivoja aiheuttavia ruoka-aineita sekä kokeillut yleisimpien allergisoivien ruokien (kuten kala, äyriäiset, tomaatti) välttämistä, mutta mistään näistä ei ole ollut apua. Olen siis pitänyt tarkasti ruokavaliota ja tarpeeksi pitkään (ainakin 2 viikkoa aina kerrallaan). Ei siis näyttäisi olevan kyse allergioistakaan (?).

Selvimmät oireet pojalla on siis tällä hetkellä noin klo 04 aamuyöllä alkava erittäin levoton uni, joka kestää aamuun asti. Poika nostaa jalkoja vatsan päälle, voihkii (unissaan?) ja kääntyilee jatkuvasti puolelta toiselle. Aamulla hän on kyllä jonkin aikaa pirteä ja iloinen, mutta lattialle laitettaessa alkaa kitinä. Hän osaa kääntyä selältä vatsalleen, mutta ei juurikaan tee sitä, vaan kitisee kunnes äiti tulee kääntämään ja näyttämään taas uutta lelua. Yksin ei siis viihdy yhtään ja vanhemman leikittäessäkin vain pieniä hetkiä. Sylissä ja kantorepussa haluaisi olla koko ajan - siinä on ainut, missä ei kitise.

Olen antanut pojalle maitohappobakteereja (kokeillut montaa eri merkkiä), eikä mitään apua ole ollut. Onko kellään kokemusta siitä, miten kauan tällainen vatsaoirelu ilman selvää syytä (esim. allergia) jatkuu, kun tuo koliikin loppumisikäkin on jo reilusti ohitettu? Onko mitään, mitä voin vielä tehdä pojan olon ja meidän molempien yöunien helpottamiseksi? Poika on kasvanut erittäin hyvin rintamaidolla noista raivareista huolimatta. Olisin erittäin kiitollinen kaikista vinkeistä!!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2kk vanha poika, jolla oli samanlaisia ongelmia. Imetin myös useasti ja poika nukkui vieressäni (joten voihkinta ja sätkintä tuli tutuksi). Otin pojan kanssa käyttöön lapsentahtisuuden ja aikataulutuksen välimuodon ja yöt rauhoittui ja poika alkoi nukkua omassa sängyssä.

Tilanne rauhoittui viikonlopun aikana. Käytännössä seurasin vauvan väsymysmerkkejä, haukottelu, tuijotus ja nuokkuminen. Aluksi nukutin sylissä ja siirsin omaan petiin, nyt nukahtaa itse (välillä tarvitaan kuitenkin tutti, kun yliväsynyt). Ennen aina hereillä ollut kitisevä vauva alkoi nukkua kunnon päiväunia. Huvituttina en enää suostunut olemaan vaan tissiä annan kolmen tunnin välein. Oletan liian tiiviin imetyksen ja huonojen unien olleen syy massuvaivoihin. Massu ei päässyt lepäämään ja sai kokoajan laktoosia. Myös jatkuva piereskely ja kakkaaminen rauhoittui. Ruoan jälkeen vaihdetaan vaipat ja leikitään ja röyhtäistään kunnolla. Näin ruoka ei nouse ruokatorvessa unen aikana ylös eikä häiritse unia.

Kannattaa vilkaista Tracy Hoggin kirjaa Opi kuuntelemaan vauvaasi.

Vierailija
2/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhoittui keskimmäinen vatsavaivainen aina siihen. Raskasta kantelukin toki, mutta sentään silloin saa jotain tehtyä ja vauva tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sitä?

Vierailija
4/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ähinää ja vääntelehtimistä. Vaivat loppuivat kuin taikaiskusta kun aloin nukuttaa vauvaa mahallaan.

Päivisin vauva ei enää oppinut nukkumaan, mutta öisin nukkui hyvin mahallaan.

Vierailija
5/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä ne voivat aiheuttaa vauvallesi vatsanväänteitä, tai voi olla ettei se maito vain sovi. Kannattaisi kuitenkin kysyä neuvot veuvolasta.

Vierailija
6/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoallergiaa. olitko varmasti täysin maidottomalla itse ja tarpeeksi pitkään?

Vierailija
7/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhdellä tuollainen johtui maitoallergiasta. Diagnoosi tuli vasta 9kk iässä siihen asti jatkui tuollaisena. Olin kyllä koettanut maidotonta diettiä mutta se ei auttanut ennenkuin kokeilin maidotonta ja porkkanatonta diettiä yhtäaikaa koska lapsi oli niille molemmille tosi allerginen. Eli on myös mahdollista että lapsi on moniallerginen ja silloin on vaikea löytää imetyksellä oireettomuutta tai saada varmuutta onko kyse allergioista.

Kuopuksella puolestaan vastaavaa mutta ongelmat loppui kun lopetin imetyksen 6kk iässä tosi rankkojen dietti yritysten (pahimmillaan söin vain 6 ruoka-ainetta) jälkeen joilla lapsi ei ollut koskaan oireeton. Yllättäen normi maitokorvikkeet sopi mutta olikin sitten tosi voimakkaasti perunalle allerginen kun koetetettiin kiinteinä sitä tarjota. Ja minä olin imetysdietillä elänyt melkein perunalla.

Kuopuksella kerääntyy myös vaikkua korviin ja se aiheutti pätkittäiset yöunet (ja pahimmillaan korvakäytävän tulehduksen kun vaikkua oli niin paljo). Lastenlääkärin ohjeen mukaan laitettiin monena iltana Ceridal öljyä varovasti ruiskulla korviin ja pumpulia päälle ja lakki vielä päällimäiseksi. Jo alkoi uni maistua. Toki jatkossakin piti laittaa joka viikko kerran viikossa tuota öljyä ettei vaikkua kertyisi. Jos ei laitettu alkoi aina yöheräilyt ja kitinät.

Yksi mahdollisuus olisi myös refluksi. Joko allerginen tai rakenteellinen. Kannattaa tutustua reflkuksin oireisiin ym. Valitettavasti refluksia ei monet lääkäritkään huomaa epäillä vauvoilla.

Vertaistukea on tarjolla allergioihin ja refluksiin esim. www.histamiini.com sivustolla.

Tsemppiä ja jaksamista

Vierailija
8/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla refluksitauti? Ainakin tuo, että ei viihdy vaakatasossa ja on rauhallinen pystyasennossa (kantorepussa), voisi viitata siihen.

Mitä ne on sanonu neuvolassa, kun oireet ovat jatkuneet, vaikka koliikki-ikä on jo ohi?

Vierailija
9/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jo näistä nopeista vastauksista!

Olen kyllä ollut aivan täysin maidottomalla ja olen edelleen. Lisäksi olen välttänyt kaikkia ilmavaivoja aiheuttavia aineita, kuten tuota paprikaa ja ruisleipää. Olen myös ollut 2 viikkoa sellaisella dieetillä, että söin vain bataattia, kesäkurpitsaa, kanaa ja tattarialeipää. Ei apua.

Allergioihin kyllä viittaisi se, että pojan kakka on ollut ripulimaista vettä ja pitkään jopa myrkynvihreää ja sitä tuli keskimäärin 7 kertaa vuorokaudessa ja aina hirveällä ilmanpaineella eli kainaloihin asti. Nyt kun on aloitettu soseet, niin tämä puoli on rauhoittunut ja kakkaa vain enää muutaman kerran viikossa ja kiinteämpää. Olemme kyllä jo allergiasairaalassa selvittelyissä aj ensimmäisenä siellä tehdään maitoaltistus, mutta se ei voine ratkaista mitään, koska olen ollut maidottomalla jo kuukausia.

Refluksiakin on epäilty ja kokoeiltu yksityislääkärin reseptillä Gavisconia, mutta ei olllut apua. Poika kyllä puklaa paljon ja nyt puklaa soseitakin ulos jopa pari tuntia syönnin jälkeen. Refluksin voisi selvittää, mutta en usko, että se aiheuttaisi aamuyöllä levotonta yöunta.

Tuo korvan vaikkuasia oli ihan uusi. Miten se teillä diagnosoitiin? Voisikohan tuota kokeilla ilman lääkärin tutkimuksia?

En haluaisi millään luopua imetyksestä kokonaan vielä, ainakaan jollei ole takeita, että se auttaisi - mutta mistä senkin tietää?

-ap

Vierailija
10/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan tk-lääkäri huomasi korvaan katsoessa että vauvalla (noin 4 kk) oli korvakäytävä tosi täynnä vaikkua. Toistui sitten jatkossa ja tosiaan tuo Ceridal auttoi asiaan kun käytiin allergioiden takia lastenlääkärillä ja saatiin resepti.

Meidän lastenlääkärin mukaan tuota Ceridalia voi surutta laittaa korvaan. Kirjoitti reseptiinkin isomman määrän että riittää koko perheelle tarvittaessa =).

Teillä on varmaan tarkastettu vauvan korvat moneen kertaan kun olette käyneet lääkäreillä. Jos eivät ole sanoneet paljosta vaikusta niin tuskin on siitä kyse. Mutta voit varmaan huoleti kokeilla.

Imetyksestä vielä niin että jos motivaatiota riittää niin voisithan pyytää reseptin erikoiskorvikkeisiin ja kokeilla sitä samalla kun pumppaat itse maidon talteen. Näin olisi mahdollista palata vielä ilmettämään jos korvikkeesta ei ole apua. Helppoa tämä ei kyllä ole.

Refluksi olisi hyvä veikkaus. Pelkkä Gaviscon ei taida kyllä auttaa moniakaan sillä se on aika mietoa tavaraa. Ehkä olisi mahdollista saada jotain tujumpaa lääkettä kokeiluun.

Mitä tulee esim. d-vitamiiniin niin sille voi kyllä olla allerginen. Jos vauva sai sitä kun olit tiukalla imetysdietillä niin tuo d-vitamiini on saattanut olla silti ylläpitää allergista oireilua vaikka muut syylliset olisivat olleet pois. Toki epätodennäköistä mutta mahdollsita. Noista tiukalla dietillä käyttämistäsi ruuista kanalle on monet herkkiä. Sen proteiinit on likelle samanlaisia kuin kanamunan.

Toivottavasti löydät jotain apua ja elämä helpottaa pian. Histamiinin sivulta löytyy monenlaisia kokemuksia ja vinkkejä hyvistä lääkäreistä jne.

Tsemppiä.

t. Kolmen allergisen lapsen äiti

Vierailija
11/12 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamasi teksti voisi olla myös minun kirjoittama, meillä eletään/ on eletty hyvin samanlaista vauva-arkea. Rintaraivarit alkoivat meillä jo sairaalassa, sitkeästi imetin ensimmäiset 3kk, minkä jälkeen vein vauvamme erikoislääkärille. Hänellä todettiin refluksiin viittavia oireita ja saimme lääkkeet. Lääkkeet auttoivat jonkin verran ja samaan aikaan aloitimme soseet. Ensimmäistä kertaa poika oli tyytyväinen syödessään. Kuitenkin päivämme ja yöt ovat olleet hyvin itkuisia ja vatsaväänteitä on ollut paljon. Poika on myös nukkunut ainoastaan vaunuissa.

Noin kolme viikkoa sitten aloitimme tiukan rytmityksen. Loimme pojalle tarkan ruokailu- ja unirytmin, jota aloimme noudattaa. Nukutimme vauvan väkisin ja pidimme välillä väkisin hereillä, jotta syötöt ja unet olisivat joka päivä suunnilleen samaan aikaan. Viikon jälkeen tämä alkoi tuottaa tulosta ja meillä olikin täällä paljon hyvätuulisempi vauva. Nyt rytmityksen aloituksesta on kolme viikkoa ja poika ei päivisin kitise käytännössä lainkaan ja aamuyön levottomuudet ovat myös loppuneet. Suosittelen kokeilemaan lämpimästi. Meillä vatsavaivat johtuivat selkeästi unen puutteesta ja siitä, että ruokaa oli koko ajan suolistossa. Nyt syömme siis kolmen tunnin välein. Lopetin myös imetyksen.

Voimia sinulle! Kerro, miten asiat edistyvät. Olisi mukava kuulla myöhemmin lisää.

Vierailija
12/12 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteeseen, kun vauvalla on selkeästi muutakin ongelmaa kuin tavalliset ilmavaivat.... mutta luulen että kannattaa kokeilla tätäkin.

Vauva siis nukkumaan riippumattoon. Sellaisen vauvamalliin jonka saa kiinni pinnasänkyyn. Ainakin babyidea möi niitä joskus...

Ja kahvi, tee ja suklaa pois kaalin papujen yms 'ilmavaivaruokien' lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä