Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekologisena markkinoitu Bambu onkin tekokuitua!

Vierailija
15.11.2011 |

4. Totta vai tarua: ekologisena markkinoitu bambu on tekokuitua jonka valmistuksessa käytetään myrkyllisiä kemikaaleja?

- Tämä on totta. Meillä markkinoitu ns. bambukuitu ei ole

bambusta saatavaa luonnonkuitua vaan bambuselluloosasta tehtyä

tekokuitua. Oikeampi nimitys on viskoosikuitu. Sen valmistuksessa käytetään monia myrkyllisiä kemikaaleja, ja monesti bambuviskoosikuitujen tuotanto on maissa, joissa ympäristölainsäädäntö ei ole niin tiukka kuin länsimaissa.

Niinpä on todennäköistä, että valmistusprosessissa myrkylliset kemikaalit pääsevät suoraan ympäristöön.

Bambukuidusta on myös paljon markkinointiväittämiä, jotka eivät pidä paikkaansa. Bambuviskoosikuitu ei ole antimikrobinen eikä se suojaa UV-säteilyltä, toisin kuin usein markkinoidaan.

Sen kyky imeä kosteutta ja sen antistaattisuus vastaavat normaalia viskoosikuitua. Bambu raaka-aineena ei tee tästä materiaalista parempaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on öljystä valmistettua, viskoosi siis ei ole tekokuitua.

Vierailija
2/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viskoosi on tekokuitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana materiaali.

Vierailija
4/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittänyt valmistaa kotona öljystä kuituja. Käykö ruokaöljy? En tahtoisi käyttää bensaöljyä? Miten kauan pitää keittää, ennenkuin voi alkaa ompelemaan vaatteita?

(olisiko aloittajaan juttun lähde, niin olisi edes jotenkin kontekstissaan).

Vierailija
5/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittänyt valmistaa kotona öljystä kuituja. Käykö ruokaöljy? En tahtoisi käyttää bensaöljyä? Miten kauan pitää keittää, ennenkuin voi alkaa ompelemaan vaatteita?

että nää polyesterit ja muut tehdään öljystä? Nehän on muovia. Viskoosi sen sijaan valmistetaan kasveista.

Vierailija
6/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun joissain bambuvaatteissa lukee, että ne on valmistettu bambuviskoosista. Ei mulla kyllä mitään viskoosia vastaan ole. Mikä siinä viskoosissa on niin pahaa?

Vierailija
7/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko sulle siis yllätyksenä,

että nää polyesterit ja muut tehdään öljystä? Nehän on muovia. Viskoosi sen sijaan valmistetaan kasveista.

No ei tullut, johan kerroin, että olen itsekin yrittänyt valmistaa.

Vierailija
8/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan voi vielä katsoa kuningaskuluttajan jutun tästä asiasta.

Vierailija
9/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eihän bambussa ole esim. puuvillan tapaista pehmeää osaa. Tottakai se tehdään selluloosasta! Vai ajatteliko joku niitä runkoja suoraan rukille ajaa?

Vierailija
10/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovin tekoon käytetään olennaisena osana öljyä. Ei sitä ruoka öljyä kuitenkaan. ;)

"Bambu-vaatteisiin" käytettävä materiaali on osaksi bambusta sellutettua viskoosia johon on laitettu mukaan lukematon määrä kaikenlaista muutakin. Näin se voidaan luokitella tekokuiduksi, koska niitä kuituja ei ole, ennenkuin ne tekemällä tehdään. Got it?

Eli huttua, sanoisin.

Vierailija
11/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viskoosi on muuntokuitu.

Vierailija
12/12 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myllymuksut mainostaa bambua ekologisena ja ympäristöystävällisenä materiaalina. Aika harhaanjohtavaa, kun tietää, että kankaan tekoon on oikeasti käytetty paljon myrkkyjä.