Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" alle 80 cm vyötärönympärys" -suosituksesta

Vierailija
08.11.2005 |

Eilen Hesarissa oli julkaistu uudet vyötärönympärysrajat. Naisilla vyötärönympäryksen pitäisi olla alle 80cm ja miehillä alle 90 cm. Näiden lukemien ylittämisen jälkeen sydän- ja verisuonitaudit kasvavat merkittävästi.

Eikö tuon ympärysmitan pitäisi olla suhteessa omaan vyötärönympärykseen? Eikö se ole ihan eri juttu, kasvaako 55 cm vyötäröstä 80 c vai 70 cm vyötäröstä 80 cm.

Ihmettelen siksi, että minä olen painoindeksiltäni normaali, mutta vyötäröni on tällä hetkellä 81 cm. Itse olen 177 cm pitkä. Aamupainoni on 64 kg.

Ennen lapsia (2 kpl) painoin 61-62 kg. Vyötäröni oli tuolloin 72 cm. Sen kapeampi se ei ole koskaan ollut.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä silloin kun olin aivan viimeisilläni raskaana. Pitäisi kai suhteuttaa vähäsen, ehkä laatia joku korrelaatio pituuden kanssa.

Vierailija
2/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kai sillä pituudella ja ruuminrakenteellakin on merkitystä. Toiset raavaampia, toiset kaposempia kokonaisuudessaan. Minulla esim. vyötärö 64 cm ja rinnan alta ympärys 68cm, joten aika hullulta näyttäisin jos vyötärö olisi 80cm ;) kun taas henkilö, jolla rinnan alta ympärys on reilusti suurempi näyttää ihan hoikalta vaikka vyötärökin olisi suurempi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

alimpien kylkiluiden ja lantioluiden väli jää lyhyeksi. Siten myös vyötäröni ei ole kapea. Bmi 23,2 ja silti vyötärö melkein 80 cm...

Vierailija
4/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- onko sisäelimet aikuisilla eri kokoisia - ja niiden ympärillä olevan rasvan kanssa. Tuo rasva on juuri se, jonka määrää tuolla 80 sentillä mitataan.

Vierailija
5/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen on miullakin. Pituuteni tulee pitkistä jaloistani.

Hupaisaa on myös se, että minäkin olen tiimalasimallia, joskin paksuvyötäröistä :-), vaikka tuo ympärysmittani on noinkin suuri.

ap

Vierailija
6/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vyötärö on tasan 80cm. BMI on kuitenkin 22.

Vierailija
7/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma, mutta muistelisin, että tuo terveyteen liittyvä vyötärömitta kuuluu mitata navan kohdalta eikä kapeimmasta kohdasta.

Joka tapauksessa navan kohdalta mitattuun mittaan ei se " selän pituus" vaikuta niin paljon. Se, miten rasva on jakautunut, taas vaikuttaa paljonkin. Joillekin rasva tulee enimmäkseen reisiin ja peppuun, toisille taas " omppuvatsaksi" . Mutta sitä tuolla vyötärönympäryksellä juuri seurataan, koska se omppuvatsan rasva on enimmäkseen sisäelimien ympärillä olevaa rasvaa, joka on terveydelle paljon vaarallisempaa kuin reisien ja pepun ihonalainen rasvakerros.

Vierailija
8/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sormet pihdeiksi ja purista. Onko paljon ylimääräistä? Jos on, niin rasva on juuri kertynyt omppulihavuudeksi. Mulla ei ole puristettuna paljoakaan rasvaa vyötäröllä, reisissä kyllä, joka taas on päärynälihavuutta.

Vierailija
9/11 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vyötärönympärys yli 90.

taidan olla omenaisen lihava?

Vierailija
10/11 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan juuri se kasvattaa sitä vyötäröä! Itse olen kolmen lapsen jälkeen mallia " kahdeksannella kuulla raskaana" eli rinnan alta ympärysmitta on 82cm kun taas heti navan yläpuolelta mittaa kertyy 90cm... puhumattakaan navan alapuolen mahapallosta, jonka kohdalla ympärys on 102 - sama kuin esikoista odottaessani viimeisellä viikolla.

En ymmärrä, millä tämän vatsan saa pois, muuten kuin laihtumalla alle sen, mitä painoin muinoin :(

Vierailija
11/11 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kovinkaan lihava, normaalipainon ylärajoilla (BM 25,5), mutta vatsa on aina ollut tosi iso. Sukuvika, mutta millä sen saa pois?? Olen jo niin tottunutkin siihen, se haittaa vähän istumista ja on ruma, mutta kuuluu minuun. Tämä vertailu vaan järkyttää, kun 80 cm on tosiaan haave vain!