Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minusta on tullut hidas? Siis älyllisesti

Vierailija
13.11.2011 |

Ennen olin nokkela, mulla oli nopeat hoksottimet, tajusin asioiden syy-seuraussuhteita, nyt olen vain muisto entisestä. Tajuan asiat vasta tosi myöhään, saatan kysyä ihan tyhmiä asioita mitä en muka tajua jne. Mikä minulle on tullut?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatustieteiden maisteri, alana koulutus

Vierailija
2/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli kiinnostava ketju, koska itselläni on ilmennyt vastaavaa. Tuntuu, että en osaa yhtään enää laskea päässä tms., ja teen aivan älyttömästi kirjotusvirheitä!! Ennen en tehnyt kirjoitusvirheitä käytännöllisesti katsoen koskaan, joten muutos on huomattava. 3 lasta minullakin, ja kauhea stressi viimeiset puoli vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee netistä ÄO-testejä ja pelaa lasten kanssa lautapelejä, täytä ristikoita. Ulkoile, urheile.

Vierailija
4/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä lapsia on kyllä 3 kpl, mutta silti. Saan nukuttua kyllä ihan normaalin pituiset yöunet, eli ei univelkaakaan. Muistihäiriöitäkin on ollut muuten tuon ajatuksen hitauden lisäksi.

ap

Vierailija
5/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seura tekee kaltaisekseen. =)

Vierailija
6/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pidempi kuuri kalaöljyä (vähintään 3 kk), kalaöljy "voitelee" aivoja. Kysy luontaistuotekaupasta, niitä on niin monenlaisia.

Vierailija
7/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkään tosi huono hb, niin veri ei kierrä kunnolla aivoissa ja ajatuskyky on hitaampi.

Vierailija
8/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko mitannut hemoglobiinias? Jos aivoihin ei riitä tarpeeks happea, ne ei jaksa kunnolla toimia.

Vierailija
9/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

testeihin.

Onhan sulla voinut olla vaikka pieni aivoverenvuoto.

Vierailija
10/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luulen itselläni johtuvan stressistä, huonosta ravitsemuksesta ja univelasta.Ehkä ei kroppa kestä enää rasituksia niinkuin nuorempana...

Vierailija
11/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
12/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhasen ongelmat mulle tuli ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
13/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiini (erityisesti B12) puutostila tai kilpirauhasen vajaatoiminta voivat ihan oikeasti saada aikaan tuollaista. Mutta jos sinusta tuntuu että muutos on ollut selkeä, eikä selity sillä ettet ole nyt tottunut olemaan "nokkelalla vaihteella", niin voit ihan hyvin mennä työterveyshuollon tai terveyskeskuksen lääkärin pakeille ja pyytää muistitutkimuksia. Hän laittaa lähetteet noihin labroihin joilla nuo puutostilatkin selviävät jos niitä on.

Vierailija
14/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin aamulla, kun yritin kuumeisesti järjestellä monia asioita yhtä aikaa, niin hukkui kaikki lasten pelihärveleiden nimet ja lelusarjat yms, jotka oikeasti osaan. Tyyliin vie se WII nyt huoneeseesi, kun tarkoitin DSsää jne.

Prosessointikapa ei riitä kaikkeen.

Vierailija
15/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tällainen tilanne, ja muutoksen jälkeen vasta huomasin, kuinka jumissa olin ollut. Nyt olen taas oma vanha itseni.

Vierailija
16/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin hoksottimesi toimivat paremmin, koska hoksottimilla ei ollut muuta tärkeämpää tekemistä kuin esim. trimmautua tenttiin, keskustella ystävien kanssa kahvilassa ties mistä. Sitten menit kotiin ihan rauhassa teit yhtä asiaa kerrallaan itseäsi varten. Hohhoijaa nukuttaa, menit nukkumaan, aamulla raskainta oli päättää joisiko kahvia vai teetä. Senkin asian sait päättää ihan vain sitä yhtä asiaa rauhassa maistellen.

Minusta tuo avain sanat ovat "kolme lasta". Siinä on hoksottimillasi ihan tarpeeksi prioriteetti nro ykkösen hommia. Kaiken aikaa vähintään neljä rautaa tulessa. Hoksottimesi takovat aamuvarhaisesta iltamyöhään monella saralla tuhat kertaa tehokkaammin kuin aikaisemmin. Et vaan huomaa sitä. Et ehkä pääse yhtä nopeasti kärryille muiden heitoista ja syvälliselle tasolle (jolla mittaat aivojesi toimintaa), mutta tiedät tasan tarkkaan missä vaiheessa on esikoisen hampaiden oikomishoito, kenelle pitää tsekata talvikengät, aamulla pitää ehtiä neuvolaan ja pian pian bussiin ja siinä välissä tenava nätisit päiväkotiin, keskimmäisen harrastuksen joulunäytökseen asun osataminen iltapäivällä jnejne. Aivosi tekevät vaan nyt jotain muuta. En usko, että kyse on mistään muusta. Näin uskoisin meillä kaikilla useamman lapsen äidillä.

Vierailija
17/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin hoksottimesi toimivat paremmin, koska hoksottimilla ei ollut muuta tärkeämpää tekemistä kuin esim. trimmautua tenttiin, keskustella ystävien kanssa kahvilassa ties mistä. Sitten menit kotiin ihan rauhassa teit yhtä asiaa kerrallaan itseäsi varten. Hohhoijaa nukuttaa, menit nukkumaan, aamulla raskainta oli päättää joisiko kahvia vai teetä. Senkin asian sait päättää ihan vain sitä yhtä asiaa rauhassa maistellen.

Minusta tuo avain sanat ovat "kolme lasta". Siinä on hoksottimillasi ihan tarpeeksi prioriteetti nro ykkösen hommia. Kaiken aikaa vähintään neljä rautaa tulessa. Hoksottimesi takovat aamuvarhaisesta iltamyöhään monella saralla tuhat kertaa tehokkaammin kuin aikaisemmin. Et vaan huomaa sitä. Et ehkä pääse yhtä nopeasti kärryille muiden heitoista ja syvälliselle tasolle (jolla mittaat aivojesi toimintaa), mutta tiedät tasan tarkkaan missä vaiheessa on esikoisen hampaiden oikomishoito, kenelle pitää tsekata talvikengät, aamulla pitää ehtiä neuvolaan ja pian pian bussiin ja siinä välissä tenava nätisit päiväkotiin, keskimmäisen harrastuksen joulunäytökseen asun osataminen iltapäivällä jnejne. Aivosi tekevät vaan nyt jotain muuta. En usko, että kyse on mistään muusta. Näin uskoisin meillä kaikilla useamman lapsen äidillä.

Vierailija
18/18 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavasta asiasta, ja lääkärin mukaan se on ihan normaalia, kolmekymppisenä ihmiset ajattelu ja aivotoiminta muuttuu siten, että yksittäisten asioiden, yksitysikohtien yms. muistaminen ja oppiminen on vaikeampaa, mutta sen sijaan kokonaisuuksien hallinta ja ymmärtäminen kasvaa. Sen vuoksi vanhemapana täytyy alkaa kirjoittaa muistilappua joka asiasta, ja kun opettelee uusia asioita, niin ne on helpompi oppia siten, että miettii ensin kokonaisuuden ja asettaa yksittäiset asiat siihen, jolloin ne ymmärtää ja muistaa hyvin. Nuorempana asiat taas sattoi opetella yksityskohta kerrallaan, ilman että välttämättä ymmärsi miten ne edes vaikuttaa kokonaisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi