Lapsella kestänyt yskä ja nuha 2 viikkoa, nyt kuumeilee
Heippa.
Miten pitkään viitsii katsella 3½-vuotiaan kohdalla flunssaa ennen lääkärissä käyntiä?
Meillä siis kaksi lasta (tämä 3½v ja 1v) olleet nyt tasan kaksi viikkoa räkätaudissa ja yskässä. Pienemmällä ei ole ollut lainkaan kuumetta, mutta vanhempi lapsi on alkanut kuumeilla pari päivää sitten. Päivät on pirteä ja hyvävointinen, mutta iltaa kohti on noussut ke, pe ja nyt eilen la-su yönä kuume. Ke tuli nopeasti nouseva kuumepiikki 39 asteeseen joka laski pian lääkkeellä. Aamulla heräsi kuumeettomana ja virkeänä. To päivän oli normaali. Pe iltana taas 38 kuume, ja viime yönä heräsi hankalaan oloon ja kuumetta 40. Lääkkeellä laski pian (nukuin vieressä niin tunsin milloin lapsi rauhoittui ja vaipui syvään uneen) ja nyt taas aamulla ihan virkku ja kuumeeton.
Mitään kipuja ei valita, ei ole kurkku tai pää kipeä. Ihan hyvin syö. Leikkii ja touhuaa normaalisti. Nenä vuotaa ja yskii remakkaa lohkeavaa yskää (yskä alkoi heti molemmilla pojilla lohkeavana, samanlaisena jatkunut nyt 2 viikkoa).
Miten pitkään tätä viitsii katsella ennen lääkärissä käyntiä? Eikö luulisi keuhkoputkentulehduksen tms. pitävän lämpöä koko ajan ja lapsen olon olevan kurjempi? Korvalle lapsi ei vingu eikä rohise. Yskiminen ei ole jatkuvaa vaan enemmänkin satunnaista. Ei esim. valvota yöllä.
Kommentit (5)
Useimmiten pitkittynee räkäisen yskän takana on korvatulehdus. Mutta jos lapsi ei ole kipeä, voit aivan hyvin odotella vielä muutaman päivän, jos kuumettakin on ollut vasta parina päivänä. Jos hengitys ok ja vointi hyvä.
Mulle justiinsa lastenlääkäri selitti, että viruksia tulee ja menee ja ne on juuri näitä yskää-ja-nuhaa tai voi olla vaikka keuhkoputkentulehduskin. Jos esim. viiden päivän sairastelun jälkeen tulee yhtäkkiä kuumetta, jota siis siihen mennessä ei ole ollut, saattaa olla syytä antibioottiin. Virus siis on jyllännyt elimistössä sillä lailla, että immuunipuolustus on mennyt alhaalle ja siihen on päässyt joku bakteeritulehdus tulemaan. Eli kuten tiedämme, virukseen ei antibioottia mutta bakteeriin kyllä.
Mulle justiinsa lastenlääkäri selitti, että viruksia tulee ja menee ja ne on juuri näitä yskää-ja-nuhaa tai voi olla vaikka keuhkoputkentulehduskin. Jos esim. viiden päivän sairastelun jälkeen tulee yhtäkkiä kuumetta, jota siis siihen mennessä ei ole ollut, saattaa olla syytä antibioottiin. Virus siis on jyllännyt elimistössä sillä lailla, että immuunipuolustus on mennyt alhaalle ja siihen on päässyt joku bakteeritulehdus tulemaan. Eli kuten tiedämme, virukseen ei antibioottia mutta bakteeriin kyllä.
ps: mun vauvalla justiinsa oli nimenomaan keuhkoputkentulehdus eikä kuumetta ollut missään vaiheessa lainkaan.
6 korvatulehdusta ja yhdessäkään ei ole ollut mitään merkkiä kivusta. Flunssaoireet ovat vain pitkittyneet ja jossain välissä yleensä paremman päivän jälkeen selkeästi pahentuneet. Jos kuume kiipeää noin korkealle voi aina käydä näyttämässä korvat vaikka neuvolan terkkarille.
Olen kysellyt moneen kertaan, että korkeeko päähän tai kurkkuun, korviin, mahaan, MINNEKÄÄN... Ja lapsi vaan hymyillen että "ei". Ja sitten pyytää päästä pihalle leikkimään :-/ Eli ei ole kipeän oloinen.
Ap